Kennisplatform
Nieuw: Let op! Wij-leren.nl lanceert nieuwe website

Adaptief onderwijs

Dossier: alle informatie over Adaptief onderwijs

Adaptief onderwijs gaat uit van de verschillen tussen kinderen en stemt het onderwijs af op de behoefte van de leerlingen. De visie erachter is dat kinderen beter leren als de leerstof op de interesses van de leerlingen is afgestemd.

Adaptief onderwijs wil afwisseling in de lessen en meer aandacht voor samenwerken. Het zelfvertrouwen en de eigen verantwoordelijkheid van de leerlingen moet zoveel mogelijk gestimuleerd worden.

Bij het traditionele vernieuwingsonderwijs en de onderwijsconcepten Ervaringsgericht Onderwijs (EGO) en Ontwikkelingsgericht Onderwijs (OGO) speelt adaptief onderwijs een belangrijke rol.

Heb je vragen over dit thema? Stel ze in de onderwijs community binnen de Wij-leren.nl Academie!

Laatst geactualiseerd op 26 juni 2024

Ontdek meer

Externe verwijzingen

Differentiatie in het VODifferentiatie in het VO
 Wij-leren.nl Academie
Van groep 2 naar groep 3Van groep 2 naar groep 3
 Medilex Onderwijs

Boeken

Essential SchoolsThe Essential Schools in de VS - scholen die je leren wie je bent - Machiel KarelsNaar ontwikkelingsgericht onderwijs: een fundamentele veranderingOnderwijs na COVID-19 - Carlien Ostermeier

Samenvatting

Ervaringsgericht onderwijsErvaringsgericht onderwijs: werkvormen - welbevinden - betrokkenheid - Arja Kerpel

Opinie

Hoogste tijd voor een stelselherzieningDe hoogste tijd voor een stelselherziening - Jan BransenWat is jouw onderwijsfilosofieWat is jouw onderwijsfilosofie? - Ben Johnson

Verdieping

ERK curriculumOver zwemdiploma's, judobanden en een nieuwe versie van het ERK - René LeverinkMisverstanden gepersonaliseerd onderwijs10 misverstanden over gepersonaliseerd onderwijs - Machiel KarelsOnderweg naar kindgericht onderwijsSuccessen realiseren - onderweg naar kindgericht onderwijs - Dolf JansonPersoonlijk lerenEffectief differentiëren, individualiseren en personaliseren in de 21e eeuw - Jos CöpLeren en onderwijzenOver leren en onderwijzen - Luc StevensOverdenken en doenOverdenken en doen - Een pedagogische bijdrage aan adaptief onderwijs - Luc StevensLeerhouding als basisDe leerhouding als basis voor succes op school - Jos CöpAdaptief onderwijsIs ons onderwijs al adaptief? - Jos CöpGemotiveerde leerhoudingAdaptief onderwijs: de actieve en gemotiveerde leerhouding centraal - Jos CöpTaalles als taallabDe taalles als taallab. Op weg naar een uitdagende invulling van de taalles. - Dolf JansonRoute 8 en IEP eindtoetsWat valt er te kiezen naast de Centrale Eindtoets Basisonderwijs? - Gerdineke van SilfhoutEen denkpauzeEen denkpauze en de moeite met verandering - Luc StevensVier instrumenten om classroom te 'flippen'Vier instrumenten om van flippen een succes te maken - Jaap VersfeltSamen Leren en Innoveren op MaatSamen leren: maar hoe doe je iedere leerling recht? - Martine Blonk - MeulenkampAdaptief toetsen: een droombeeld?Soms nuttig, soms niet: Adaptief toetsen genuanceerd - Karen HeijVrijheid en verantwoordelijkheid als kaders voor ontwikkelingWereldgericht onderwijs en schoolleiderschap - 3 - Hartger WassinkWerken met digitale methode 8 vragen over werken met een digitale methode - Nina Boswinkel

Dossiers

Uw onderwijskundige kennis blijft op peil door 3500+ artikelen.