Kennisplatform
Nieuw: Let op! Wij-leren.nl lanceert nieuwe website

Dyslexie

Dossier: alle informatie over Dyslexie

Dyslexie is een stoornis waarbij het kind een hardnekkig probleem heeft bij spelling en bij lezen op woordniveau. Er is alleen sprake van dyslexie als er geen andere verklaring is voor de leesproblemen. Kinderen met dyslexie blijven ondanks veel en gericht oefenen grotel moeite houden met lezen en/of spelling.  Dyslexie is een technisch leesprobleem en geen probleem op het gebied van begrijpend lezen, al kan het wel belemmerend zijn bij begrijpend lezen.

De definitie van dyslexie van de Gezondheidsraad is: 'het verschijnsel waarin automatisering van woordidentificatie (lezen) en/of schriftbeeldvorming (spellen) zich niet, dan wel zeer onvolledig of zeer moeizaam ontwikkelt’.

Als de diagnose dyslexie gesteld is, kan de school extra geld krijgen om de leerling goede zorg te bieden. Dyslexie is niet te genezen. Het komt bij circa 2- 4% van de Nederlanders voor. Erfelijke factoren kunnen een rol spelen.

Zie verder:

Balans - onderwijsonderststeuning omgaan met dyslexie

Heb je vragen over dit thema? Stel ze in de onderwijs community binnen de Wij-leren.nl Academie!

Laatst geactualiseerd op 1 augustus 2022

Ontdek meer

Externe verwijzingen

Remedial Teacher in het voRemedial Teacher in het vo
 Medilex Onderwijs
Taalontwikkeling en taalbeleidTaalontwikkeling en taalbeleid
 Wij-leren.nl Academie

Boeken

Taalontwikkelingsstoornissen in de klasTaalontwikkelingsstoornissen in de klas - Marleen LegemaatDit is dyslexieDit is dyslexie - achtergrond en aanpak - Marleen LegemaatIk snap het wel, maar niet zo snel…Ik snap het wel, maar niet zo snel…- Tips bij lage verwerkingssnelheid - Arja KerpelGave van dyslexieDe gave van dyslexie - Arja KerpelKrachtig anders lerenKrachtig anders leren - Kernvisie methode - Arja KerpelHoogbegaafd met stoornisHoogbegaafde kinderen met stoornissen - Arja KerpelZo ontdek ik het lezen!Zo ontdek ik het lezen! - Machiel KarelsOndersteunend tekenenOndersteunend tekenen (bij TOS) - Marleen LegemaatOndersteunend tekenenOndersteunend tekenen (bij TOS) - Marleen Legemaat

Samenvatting

Dyslexie kenmerkenDyslexie - kenmerken - tips aanpak - Arja KerpelLeesonderwijs voor zwakke lezersWat is effectief leesonderwijs voor zwakke lezers? - redactieFonemisch bewustzijnHet effect van klappen in lettergrepen op foneembewustzijn bij jonge kinderen - redactie

Opinie

OntwikkelingsdyslexieOntwikkelingsdyslexie: Maken wij kinderen dyslectisch? - Ewald VervaetDyslexieverklaring terecht?Heeft èlke dyslecticus dyslexie? - Teije de Vos

Verdieping

Aangepaste leesvormen van ondersteuningVerschillende aangepaste leesvormen en hun ondersteuning - Anneke WijtvlietBeschermende factoren bij dyslexieWat zijn beschermende factoren voor leerlingen met dyslexie? - Terry van de BeekMythes over gebruik van dyslexie software Mythbusters - Lezen met dyslexiesoftware - Anneke WijtvlietAudio-ondersteuning bij lezen van schoolboekenAudio-ondersteuning bij het lezen van je schoolboek - Anneke WijtvlietToegankelijk lesmateriaal voor kinderen met leesbeperkingToegankelijk lesmateriaal voor leerlingen met een leesbeperking - Anneke WijtvlietNut van verhalen bij dyslexietherapieHet nut van verhalen schrijven bij dyslexietherapie - redactieScheiding oudersKinderen en echtscheiding - papa wil niet dat zijn dochter getest wordt - Miriam de HeerTijdig signalerenDyslexie tijdig signaleren - Het komt vanzelf wel? - Terry van de BeekDyslexie tipsDyslexie - tips voor de leerkracht - Anton HorewegBegeleiding dyslexieNaar een brede begeleiding van dyslexie in het basisonderwijs - Terry van de BeekLettertype DyslexiePositieve ervaringen met het lettertype ‘Dyslexie’: Een placebo effect? - Anna BosmanDyslexie en depressieDepressie en angst bij basisschoolleerlingen met dyslexie - Anna BosmanDyslexie behandelingBehandeling van dyslexie met de FL methode - Anna BosmanEindexamen en dyslexieEindexamen doen met dyslexie in 2015. Een verhaal uit de praktijk. - Terry van de Beektoetsen in het leesonderwijs -pirls, pisaGedachteloze leesvaardigheden 1- De PIRLS en PISA - paniek - Paul FilipiakGedachteloze leesvaardigheden-2Gedachteloze leesvaardigheden 2 - De verwaarloosde kant van leesbegrip - Paul FilipiakAanbevelingen uit leesonderzoek voor leesonderwijsHet achteloze leesbeleid - Tien aanbevelingen voor leesonderzoek en onderwijs - Paul FilipiakLeesmotivatie en samenhangend beleidWie goed leest, leest graag - en andersom - René Leverinkleesproblemen, dyslexie, breinlezen deel 1Leesproblemen en dyslexie -1- - Paul FilipiakLeesproblemen, dyslexie, woordbenoeming, deel tweeLeesproblemen en dyslexie -2- - Paul Filipiakleesproblemen, dyslexie, comorbiditeit deel 3Leesproblemen en dyslexie: Comorbiditeit -3- - Paul Filipiakleesproblemen, dyslexie, dysgrafie deel vierLeesproblemen: fonologische dyslexie -4- - Paul FilipiakLeesprolemen, dyslexie, hardnekkigheid, leessnelheid, deel vijfLeesproblemen en dyslexie: Hardnekkigheid -5- - Paul FilipiakLeesproblemen-dyslexie deel zes, preventie en leeshulpLeesproblemen en dyslexie: Preventie -6- - Paul FilipiakLeesproblemen-dyslexie deel zeven, preventieLeesproblemen en dyslexie: Preventie -7- - Paul FilipiakLeesproblemen-dyslexie, deel acht, goed leesonderwijsHulp bij leesproblemen en dyslexie -8- - Paul FilipiakLeesproblemen - dyslexie - hulpporgramma - deel negenLeesproblemen en dyslexie: Hulpprogramma`s -9- - Paul FilipiakLeesproblemen - dyslexie; toegankelijkheid- deel tienLeesproblemen en dyslexie: Toegankelijkheid -10- - Paul FilipiakHardopdenkend leren lezen kenmerken leesonderwijsHet denkend lezen in perspectief - Kenmerken leesonderwijs (1) - Paul FilipiakHardopdenkend leren lezen kenmerken leesonderwijsHet denkend lezen in perspectief - Kenmerken leesonderwijs (1) - Paul FilipiakZijn etiketten voor een kind altijd helpend? De voor- en nadelen van labels - Willy de HeerDrie cruciale fases in het leesonderwijs van groep 3Drie cruciale fases in het leesonderwijs in groep 3 - Anneke BemerVerhelpen van technische leesproblemen bij begrijpend lezen deel 1Verhelpen van technische leesproblemen bij begrijpend lezen (1) - Paul FilipiakVerhelpen van technische leesproblemen bij begrijpend lezen deel 2Verhelpen van technische leesproblemen bij begrijpend lezen (2) - Paul FilipiakVerhelpen van technische leesproblemen bij begrijpend lezen deel 1Verhelpen van technische leesproblemen bij begrijpend lezen (1) - Paul FilipiakVerhelpen van technische leesproblemen bij begrijpend lezen deel 2Verhelpen van technische leesproblemen bij begrijpend lezen (2) - Paul FilipiakInterventies die technische leesontwikkeling stimuleren Hoe stimuleer je zwakke lezers in groep 3? - redactie

Dossiers

Uw onderwijskundige kennis blijft op peil door 3500+ artikelen.