Kennisplatform
Nieuw: Let op! Wij-leren.nl lanceert nieuwe website

Pesten

Dossier: alle informatie over Pesten

Pesten is het psychisch of fysiek mishandelen van een of meer leerlingen door een of meer klasgenoten. Pesten is dus iets anders dan plagen.

Bij pesten is er een machtsverschil aanwezig, terwijl er bij plagen sprake is van gelijkwaardigheid tussen de leerlingen. Het machtsverschil kan zijn dat degene die pest sterker of slimmer is dan het slachtoffer. Daarnaast kan er ook overwicht zijn doordat de pesters in de meerderheid zijn.

Bij pesten is steeds dezelfde persoon het slachtoffer, terwijl dat bij plagen wisselt en iedereen een keer 'aan de beurt' is.

Pesten is niet humoristisch meer, maar kwetsend of pijnlijk. Ook komt het pesten van de leerling niet sporadisch voor, maar is het terugkerend.

Bij pestgedrag is er sprake van intentioneel, doelbewust handelen. Er is geen sprake van toevallig gedrag, de pester heeft duidelijk de bedoeling om de ander pijn te doen of te vernederen.

Wanneer de school een geval van pestgedrag signaleert, is het gebruikelijk dat de school het anti-pestprotocol gebruikt om het pestgedrag aan te pakken. Veel scholen stellen een eigen anti-pestprotocol op waarin zaken aan de orde komen zoals wat de school onder pesten verstaat, de diverse rollen bij pesten en welke stappen er worden gezet als er gepest wordt. Een anti-pestprotocol is niet verplicht, wel is elke school verplicht beleid te voeren dat gericht is op het voorkomen van pesten. Dit komt aan de orde in het Veiligheidsplan.

Zie verder:

Rijksoverheid - pesten op school

 

Heb je vragen over dit thema? Stel ze in de onderwijs community binnen de Wij-leren.nl Academie!

Laatst geactualiseerd op 2 mei 2022

Ontdek meer

Externe verwijzingen

Burgerschap door sociale cohesie in de klasBurgerschap door sociale cohesie in de klas
 Wij-leren.nl Academie
BrainBalance in het poBrainBalance in het po
 Medilex Onderwijs

Boeken

Leraren zijn net echte mensenLeraren zijn net echte mensen - - Arja KerpelLeraren hebben meer vakantieLeraren hebben meer vakantie dan mensen die werken - Arja KerpelMeidenvenijnMeidenvenijn in het basisonderwijs - Preventie en aanpak - Arja KerpelGrip op de groepGrip op de groep - Hoe vorm je een positieve groep? - Arja KerpelDe RingaanpakDe Ringaanpak - Een groepsdynamische benadering voor een veilige klas - Korstiaan KarelsInteractiewijzerInteractiewijzer - Analyse en aanpak van interactieproblemen - Helèn de JongKlassenkrachtKlasse(n)kracht - in zeven stappen naar een veilig en sociaal groepsklimaat - Arja KerpelAlles over pestenAlles over pesten - Helèn de JongPesten aanpakkenPesten aanpakken - lessenserie voor de basisschool - Arja KerpelGedragsproblemen in de klasGedragsproblemen in de klas - Arja KerpelGroepsklimaatGelukkige kinderen in een gelukkige klas - Arja Kerpel

Samenvatting

Pedagogisch klimaatPedagogisch klimaat - leidinggeven - veiligheid - orde in de klas - Arja Kerpel

Verdieping

5 redenen waarom pesten niet stopt Vijf redenen waarom pesten niet stopt - Ivo MijlandVeilige schoolEen veilige school. Veiligheid in 5 stappen. - Elena Carmona van LoonNo blame-methodePesten als familietrek? “Zo doen we dat bij ons…” - Ivo MijlandGroepsvormingDe groep in je greep! - Ivo MijlandMindfulness oefeningenMindfulness in de Klas - Hélène van OudheusdenPesten tipsPesten: wat kun je doen in de klas? - Anton HorewegCyberpestenCyberpesten: hoeveel komt het voor en wat kunnen scholen ertegen doen? - redactiePositive Behavior SupportSchoolwide Positive Behavior Support (SWPBS) - Monique BaardVijfsporenaanpak pestenDe vijfsporenaanpak bij pesten - Bob van der MeerPesterijen op schoolPesterijen op school - oorzaken - profielen van betrokkenen - Machiel KarelsGevolgen van pestenPesten op school - gevolgen en aanpak - Machiel KarelsPreventie gedragsproblemenOnderwijs en gedragsproblemen: Prioriteit voor preventie - Kees van OverveldSociogramSociogram: inzicht in sociale relaties en tips voor de leerkracht - Arja KerpelPesten groepsaanpakPesten vraagt om een positieve groepsaanpak - Kees van OverveldGroepsprocessenGroepsprocessen in de klas - Anton HorewegSteungroepaanpakSteungroepaanpak van pesten. Toeschouwers en pesters in gesprek. - Dirk van der WulpKorte counselingOplossingsgerichte Counseling helpt je sneller verder - Dirk van der WulpSociale veiligheid, wat is het Waar het bij sociale veiligheid écht om draait -1- - Henk GalenkampSociale veiligheid, wat is het Waar het bij sociale veiligheid écht om draait -1- - Henk GalenkampSociale veiligheid - omgaan met angst en boosheidSociale veiligheid - over (dis)functionele angst en boosheid -2- - Henk GalenkampSociale veiligheid - omgaan met angst en boosheidSociale veiligheid - over (dis)functionele angst en boosheid -2- - Henk GalenkampSociale veiligheid consequent betrouwbaar toegankelijk polyvaaltheorieSociale Veiligheid: wat we voor leerlingen kunnen betekenen -3- - Henk GalenkampSociale veiligheid consequent betrouwbaar toegankelijk polyvaaltheorieSociale Veiligheid: wat we voor leerlingen kunnen betekenen -3- - Henk GalenkampStille kinderen oorzakenAls je leerling stil is. Mogelijke redenen voor teruggetrokken gedrag. - Anton HorewegStille kinderen oorzakenAls je leerling stil is. Mogelijke redenen voor teruggetrokken gedrag. - Anton HorewegKlassenfeestjes, manier om sociale uitsluiting tegen te gaanKlassenfeestjes, een feestelijke manier om sociale uitsluiting tegen te gaan - Laura BatstraTips gouden weken15 tips voor de gouden weken - Machiel Karels

Dossiers

Uw onderwijskundige kennis blijft op peil door 3500+ artikelen.