Kennisplatform
Nieuw: Let op! Wij-leren.nl lanceert nieuwe website

Attributie

Dossier: alle informatie over Attributie

De attributietheorie beschrijft hoe leerlingen kunnen denken over hun eigen succes of falen. Het gaat er met name om hoe leerlingen succes of falen toeschrijven aan factoren in of buiten hun eigen invloedssfeer. 
 
De manier waarop leerlingen verklaringen zoeken voor succes of falen, wordt attributie genoemd.
Attributie is onder te verdelen in twee typen:

Externe attributie

Bij externe attributie schrijft de leerling het succes of falen toe aan iets buiten de eigen invloed. De leerling zegt eigenlijk: ik kon er niets aan doen.

Interne attributie

Bij interne attributie schrijft de leerling het succes of falen toe aan iets wat binnen de eigen invloed ligt. De leerling zegt eigenlijk: dit is mijn eigen prestatie.
 
Of een leerling intern of extern attribueert, kan maken dat een mislukking omgebogen wordt tot een leerervaring of dat leerlingen de moed verliezen.
 
De oorzakelijke toeschrijving (= attributies) helpen leerlingen om beter te begrijpen wat er gebeurt, zodat het in de toekomst anders aangepakt kan worden. Hierdoor heeft attributie een effect op de gemoedstoestand, het zelfvertrouwen en het gedrag van de leerling in de toekomst. 
 
Voor de leraren is het dus belangrijk om feedback te geven die verwijst naar factoren waaraan leerlingen iets kunnen veranderen.
Heb je vragen over dit thema? Stel ze in de onderwijs community binnen de Wij-leren.nl Academie!

Laatst geactualiseerd op 21 april 2021

Ontdek meer

Externe verwijzingen

Intrinsieke motivatie en spel: de echte motor onder leren?Intrinsieke motivatie en spel: de echte motor onder leren?
 Wij-leren.nl Academie
Remedial Teacher in het voRemedial Teacher in het vo
 Medilex Onderwijs

Boeken

Succesvol begeleiden van hoogbegaafdenSuccesvol begeleiden van hoogbegaafde kinderen en jongeren - Arja KerpelDe GidsDe Gids - Over begaafdheid in het basisonderwijs - Arja KerpelOnderpresterenOnderpresteren op de basisschool - Arja KerpelGedragsproblemen in de klasGedragsproblemen in de klas - Arja KerpelKei in hoogbegaafdheidKei in hoogbegaafdheid - Hét praktijkboek voor de leerkracht - Arja KerpelKei in hoogbegaafdheidKei in hoogbegaafdheid - Hét praktijkboek voor de leerkracht - Arja KerpelEffectieve feedback in het onderwijsEffectieve feedback in het onderwijs - Machiel KarelsBenut het leerpotentieel van alle leerlingenBenut het leerpotentieel van alle leerlingen - Machiel Karels

Samenvatting

Faalangst uitlegFaalangst - Signalering en praktische tips - Arja KerpelHoe kinderen lerenHoe kinderen leren: intelligentie - leerprocessen - Arja KerpelHoogbegaafdheidHoogbegaafdheid - kenmerken - gedrag - tips aanpak - Arja KerpelFeedback gevenFeedback - betekenis en voorbeelden - Machiel KarelsGroepsfeedbackWerkvormen groepsgewijze feedback - Machiel Karelsbeleving bij taakHet belang van aandacht voor de beleving van leerlingen bij hun werk - Machiel Karels

Opinie

TransformerenStop met innoveren! Ga in transitie - Marjoke Hinnen

Verdieping

Didactisch coachen 2Goed zo! is onvoldoende...Wat wel? Over didactisch coachen - deel 2 - Lia Voerman en Frans FaberDidactisch coachen 1Goed zo! is onvoldoende - over didactisch coachen - deel 1 - Lia Voerman en Frans FaberGerichte feedbackLeer van een 3 een 8 te maken! - Marjoke HinnenZelf gereguleerd lerenHoe laat je intrinsieke motivatie groeien? - Dirk van der WulpGedragsproblemenIndicaties van gedragsproblemen en werkhoudingproblemen - Machiel KarelsBegeleiding dyslexieNaar een brede begeleiding van dyslexie in het basisonderwijs - Terry van de BeekIntern werkmodelHet intern werkmodel of het denken van de leraar - Luc StevensDyslexie en depressieDepressie en angst bij basisschoolleerlingen met dyslexie - Anna BosmanZelfaanvaarding: een belangrijke bouwsteen voor individueel gelukZelfaanvaarding - Bouwstenen voor individueel geluk - Hilde van Rossen13 adviezen om te groeien in zelfaanvaarding Groeien in zelfaanvaarding, 13 concrete adviezen - Hilde van RossenLeerpotentieel verdiepingHet begrip leerpotentieel: theoretische en praktische perspectieven - Machiel Karels

Dossiers

Uw onderwijskundige kennis blijft op peil door 3500+ artikelen.