Kennisplatform
Nieuw: Let op! Wij-leren.nl lanceert nieuwe website

Dyslexieverklaring

Dossier: alle informatie over Dyslexieverklaring

Dyslexieverklaring

Een dyslexieverklaring is een verklaring die aantoont dat de leerling dyslexie heeft. Alleen psychologen of orthopedagogen die speciaal daarvoor opgeleid zijn mogen een dyslexieverklaring geven. De dyslexieverklaring blijft onbeperkt geldig.

Kinderen kunnen vanaf groep vier een dyslexieverklaring krijgen. Met een dyslexieverklaring heeft de school formeel meer ruimte om rekening te houden met de dyslectische leerling. Enkele voordelen van een dyslexieverklaring zijn:

  • De leerling kan extra tijd krijgen bij toetsen.
  • De leerling krijgt extra mogelijkheden bij luistertoetsen, bijvoorbeeld een DaisySpeler.
  • De leerling mag uitvergrootte proefwerken maken, zodat de letters duidelijk zichtbaar zijn.
  • De leerling mag toetsen op de computer maken met de spellingscontrole.
     
Heb je vragen over dit thema? Stel ze in de onderwijs community binnen de Wij-leren.nl Academie!

Laatst geactualiseerd op 17 mei 2022

Ontdek meer

Externe verwijzingen

Remedial Teacher in het voRemedial Teacher in het vo
 Medilex Onderwijs
Taalontwikkeling en taalbeleidTaalontwikkeling en taalbeleid
 Wij-leren.nl Academie

Boeken

Dit is dyslexieDit is dyslexie - achtergrond en aanpak - Marleen LegemaatGave van dyslexieDe gave van dyslexie - Arja Kerpel

Samenvatting

Dyslexie kenmerkenDyslexie - kenmerken - tips aanpak - Arja KerpelFonemisch bewustzijnHet effect van klappen in lettergrepen op foneembewustzijn bij jonge kinderen - redactie

Opinie

OntwikkelingsdyslexieOntwikkelingsdyslexie: Maken wij kinderen dyslectisch? - Ewald VervaetDyslexieverklaring terecht?Heeft èlke dyslecticus dyslexie? - Teije de Vos

Verdieping

Aangepaste leesvormen van ondersteuningVerschillende aangepaste leesvormen en hun ondersteuning - Anneke WijtvlietTijdig signalerenDyslexie tijdig signaleren - Het komt vanzelf wel? - Terry van de BeekDyslexie tipsDyslexie - tips voor de leerkracht - Anton HorewegBegeleiding dyslexieNaar een brede begeleiding van dyslexie in het basisonderwijs - Terry van de BeekLettertype DyslexiePositieve ervaringen met het lettertype ‘Dyslexie’: Een placebo effect? - Anna BosmanDyslexie en depressieDepressie en angst bij basisschoolleerlingen met dyslexie - Anna BosmanDyslexie behandelingBehandeling van dyslexie met de FL methode - Anna BosmanEindexamen en dyslexieEindexamen doen met dyslexie in 2015. Een verhaal uit de praktijk. - Terry van de Beekleesproblemen, dyslexie, breinlezen deel 1Leesproblemen en dyslexie -1- - Paul FilipiakLeesproblemen, dyslexie, woordbenoeming, deel tweeLeesproblemen en dyslexie -2- - Paul Filipiakleesproblemen, dyslexie, comorbiditeit deel 3Leesproblemen en dyslexie: Comorbiditeit -3- - Paul Filipiakleesproblemen, dyslexie, dysgrafie deel vierLeesproblemen: fonologische dyslexie -4- - Paul FilipiakLeesprolemen, dyslexie, hardnekkigheid, leessnelheid, deel vijfLeesproblemen en dyslexie: Hardnekkigheid -5- - Paul FilipiakLeesproblemen-dyslexie deel zes, preventie en leeshulpLeesproblemen en dyslexie: Preventie -6- - Paul FilipiakLeesproblemen-dyslexie deel zeven, preventieLeesproblemen en dyslexie: Preventie -7- - Paul FilipiakLeesproblemen-dyslexie, deel acht, goed leesonderwijsHulp bij leesproblemen en dyslexie -8- - Paul FilipiakLeesproblemen - dyslexie - hulpporgramma - deel negenLeesproblemen en dyslexie: Hulpprogramma`s -9- - Paul FilipiakLeesproblemen - dyslexie; toegankelijkheid- deel tienLeesproblemen en dyslexie: Toegankelijkheid -10- - Paul Filipiak

Dossiers

Uw onderwijskundige kennis blijft op peil door 3500+ artikelen.