Kennisplatform
Nieuw: Let op! Wij-leren.nl lanceert nieuwe website

Eigenaarschap

Dossier: alle informatie over Eigenaarschap

Eigenaarschap van leren is de mate waarin de leerling verantwoordelijkheid neemt voor zijn eigen leerproces. 
 
Eigenaarschap van leren is een complex begrip dat nauw verweven is met een aantal andere begrippen zoals learner agency, motivatie, betrokkenheid, zelfsturing en metacognitieve vaardigheden.
 
Waar leerlingen vroeger de rol hadden van passieve ontvangers, hebben zij nu een veel autonomere rol. 
 
Learner agency betekent dat leerlingen actief de omstandigheden van hun eigen leerproces mede bepalen. Een voorwaarde hiervoor is dat de leerling ervan overtuigd is dat zijn eigen gedrag ertoe doet tijdens het leren.
 
Agency houdt in dat leerlingen niet alleen reageren op de leeractiviteit, maar dat ze deze zelf ook kunnen beïnvloeden en veranderen. Het gaat om een actieve betrokkenheid vanuit de leerling zelf.

Eigenaarschap versterken

Om het eigenaarschap van leerlingen te versterken kun je onder meer de motivatie, betrokkenheid, zelfsturing en metacognitieve vaardigheden bevorderen. 
 
Docenten kunnen daarvoor hun eigen gedragsrepertoire verbreden, bijvoorbeeld door didactische strategieën toe te passen die zijn gericht op het gevoel van autonomie, betrokkenheid en competentie. Ook leerlingen effectieve leerstrategieën aanleren en hen ondersteunende feedback geven, zijn voorbeelden van effectief docentgedrag. Bovendien kunnen docenten de leeromgeving verrijken met bijvoorbeeld goed toegankelijke informatiebronnen, internet en andere (digitale) hulpmiddelen.
 
Heb je vragen over dit thema? Stel ze in de onderwijs community binnen de Wij-leren.nl Academie!

Laatst geactualiseerd op 31 maart 2020

Ontdek meer

Externe verwijzingen

BrainBalance in het poBrainBalance in het po
 Medilex Onderwijs
Burgerschap door sociale cohesie in de klasBurgerschap door sociale cohesie in de klas
 Wij-leren.nl Academie

Boeken

Sturen op autonomieSturen op autonomie - Transactionele analyse voor het onderwijs - Nelleke HerrewijnenLeren zichtbaar makenLeren zichtbaar maken - John Hattie - Arja KerpelLeerlijnen voor het basisonderwijsLeerlijnen voor het basisonderwijs - Machiel KarelsGroep 3 DaltonproofGroep 3 Daltonproof - Marleen LegemaatOnderwijs van binnenuitOnderwijs van binnenuit - Machiel KarelsOnderwijs van binnenuitOnderwijs van binnenuit - Machiel KarelsDe ultieme gids voor transformatie van je schoolDe ultieme gids voor transformatie van je school - Machiel KarelsReguLEERReguLEER - Een pedagogisch-didactische verkenning van zelfregulerend leren - Machiel Karels

Samenvatting

Het versterken van eigenaarschap door leerlijnenVersterking van eigenaarschap: de impact van leerdoelen en leerlijnen in het onderwijs - redactieEigenaarschap leerlingen voEigenaarschap van leerlingen in het voortgezet onderwijs versterken - redactieAanwezigheid van leerlingen bij gesprekkenHet belang van leerlingbetrokkenheid bij voortgangsgesprekken op de basisschool - redactieLeanprincipes in het basisonderwijsLeanprincipes: versterking van eigenaarschap in het basisonderwijs - redactiebetrokkenheid van leerlingen bij innovatieprocessenDe rol van leerlingenbetrokkenheid in innovatieprocessen binnen het onderwijs - redactieLeeropbrengsten van werken met een weektaak Weektaak bij kleuters: wat brengt het op? - redactieMontessori onderwijs methodeMontessori methode - wat is Montessori onderwijs? - Machiel KarelsMotivatie Motivatie - intrinsieke en extrinsieke motivatie - Machiel KarelsDimensies van onderwijsDimensies van onderwijs - Machiel Karels

Verdieping

Kindgesprekken Kindgesprekken: zonder relatie geen prestatie - Albert de BoerTabletprogramma's ondermijnen eigenaarschapDe leerling eigenaar van het leerproces? Niet met digitale oefenprogramma's! - Dolf JansonKind is eigenaar van zijn ontwikkelingHet kind is eigenaar van zijn ontwikkeling en is daarvoor competent - Luc StevensProfessionele vrijheidProfessionele vrijheid in het onderwijs - Machiel KarelsMeetinstrument gepersonaliseerd lerenHoe meet je doelen als zelfregulatie en motivatie? - redactieKindgericht onderwijsKindgericht onderwijs in een lerende school - Machiel KarelsMisverstanden gepersonaliseerd onderwijs10 misverstanden over gepersonaliseerd onderwijs - Machiel KarelsMotivatie vergroten leerlingen Zo vergroot je de motivatie van je leerlingen! - Jaap VersfeltStimuleert een digitaal portfolio zelfsturing?Zelfsturing stimuleren met een digitaal portfolio - Maaike van de LooMotivatie vergroten leerlingen Zo vergroot je de motivatie van je leerlingen! - Jaap VersfeltDigitaal portfolio met badgesAlles wat je in je mars hebt in je eigen hand - redactieOver innovatie en verbinding - pcmBrief uit mijn hart - Jelte van der KooiZelfstandig leergedrag VOZelfstandig leergedrag in het VO - de hefboom voor succes? - Machiel KarelsLean werken in het onderwijs: hoe doe je dat? Werken met Lean in het onderwijs - Jaap VersfeltLeerdoelen als uitgangspunt voor de lesinhoudLeerdoeldenken (1): wat is het en wat levert het op? - Anne-Wil AbrahamseIn drie stappen naar leerdoelenLeerdoeldenken (2): In drie stappen naar een leerlijn - Anne-Wil AbrahamseLeerdoeldenken implementeren en organiserenLeerdoeldenken (3): hoe implementeer en organiseer je het op jouw school? - Anne-Wil AbrahamseEigenaarschap van leren - vijf tipsEigenaarschap van het leren - 5 tips om hier beter op te oriënteren - Michel VerdoornSummatieve toetsing op weg naar zelfstandigheidDe plek van summatieve toetsing op de weg naar zelfstandigheid - Dominique Sluijsmans Leerlingen helpen zich te richten op leren ipv op cijfersHoe help je leerlingen zich te richten op leren in plaats van op cijfers? - Sarah Schroeder10 vragen over autonomie10 vragen over autonomie - Machiel KarelsVan eigenaarschap naar verantwoordelijkheid - introductie0 - Van eigenaarschap naar verantwoordelijkheid - Piet van der PloegVan eigenaarschap naar verantwoordelijkheid - introductie0 - Van eigenaarschap naar verantwoordelijkheid - Piet van der PloegVan eigenaarschap naar verantwoordelijkheid -11 Paradoxen van eigenaarschap - Piet van der PloegVan eigenaarschap naar verantwoordelijkheid - 22 Casus: Een daltonschool voor basisonderwijs - Piet van der PloegVan eigenaarschap naar verantwoordelijkheid - 33 Geen eigen leerproces - Piet van der PloegVan eigenaarschap naar verantwoordelijkheid - 44 Paradox van eigenaarschap: geen eigen keus - Piet van der PloegVan eigenaarschap naar verantwoordelijkheid - 55 De vier aspecten van de contradictie van eigenaarschap - Piet van der PloegVan eigenaarschap naar verantwoordelijkheid - 66 De tijdgeest: het neoliberalisme - Piet van der PloegVan eigenaarschap naar verantwoordelijkheid - 77 Zelfzeggenschap - Piet van der PloegVan eigenaarschap naar verantwoordelijkheid - 88 Verantwoordelijkheid - Piet van der PloegVan eigenaarschap naar verantwoordelijkheid - 99 Verantwoordelijk worden - Piet van der PloegLeeropbrengst unitonderwijs versus klassikaal onderwijsWelk verschil in leeropbrengst is er tussen unit- en klassikaal onderwijs? - redactieEffectieve werkwijzen bij reflectie op het leerprocesHoe stimuleer je leerlingen tot reflectie op hun leerproces? - redactieMeetinstrument gepersonaliseerd lerenHoe meet je doelen als zelfregulatie en motivatie? - redactie

Dossiers

Uw onderwijskundige kennis blijft op peil door 3500+ artikelen.