Kennisplatform
Nieuw: Let op! Wij-leren.nl lanceert nieuwe website

Heterogene groepen

Dossier: alle informatie over Heterogene groepen

Heterogene groepen zijn groepen waarbij de leerlingen in een verschillend niveau hebben. Dat niveau kan betrekking hebben op het leervermogen of de kennis, maar ook op de vaardigheden, zoals de samenwerking.

Voordelen heterogene groepen

Het voordeel van heteroge groepen is dat de zwakkere leerlingen leren van de sterkere leerlingen. De sterkere leerling groeit zelf ook, want door uitleggen komt de leerling zelf op een hoger niveau van beheersing. Ook als het gaat om vaardigheden kunnen leerlingen van elkaar leren.
 
Het is wel van belang dat de leraar bij de samenstelling van de groepen oplet of de niveaus niet al te ver uit elkaar liggen. Want als de niveaus teveel verschillen, leren de leerlingen niets meer van elkaar. Een globale richtlijn is dat het niveauverschil niet meer dan één leerjaar moet zijn qua functioneringsniveau.

Nadelen heterogene groepen

Een belangrijk nadeel van heterogene groepen is het feit dat de differentiatiedruk voor de leraar te groot kan worden. En als de niveaus te ver uit elkaar liggen, is dat dus ook een nadeel, aangezien de leerlingen niets van elkaar leren.

Groepsdoorbrekend werken op niveau

Om deze nadelen op te vangen, werken scholen op bepaalde momenten groepsdoorbrekend op niveau. Binnen de niveaugroepen moet er dan wel voldoende heterogeniteit zijn. Op deze manier wordt er geprofiteerd van de voordelen van beide aanpakken. Door het groepsdoorbrekend werken op niveau neemt de differentiatiedruk drastisch af. En door binnen die niveaugroepen te zorgen voor nog voldoende heterogeniteit, kunnen leerlingen ook nog van elkaar leren.
Heb je vragen over dit thema? Stel ze in de onderwijs community binnen de Wij-leren.nl Academie!

Laatst geactualiseerd op 3 december 2021

Ontdek meer

Externe verwijzingen

Boeken

Het meertalige kindHet meertalige kind - Paul FilipiakKansen(on)gelijkheid vanuit meerdere perspectievenWat is eerlijk? Werken aan kansengelijkheid in het onderwijs - Myriam Lieskamp

Samenvatting

DifferentiatieDifferentiatie - omgaan met verschillen tussen leerlingen - Arja Kerpel

Verdieping

DifferentiatievormenPast convergente of divergente differentiatie beter in het VO? - redactieDifferentiatie methodiekDifferentiatie: Samenwerken in homogene en heterogene groepen - Annemieke TopNT2-stimuleren taalontwikkelingTaalontwikkeling stimuleren van NT2 leerlingen - redactieCo-teachingCo-teaching: een pakkende aanpak voor passend onderwijs - Sandra KootClusteren van leerlingenClusteren van leerlingen met vergelijkbare onderwijsbehoeften - Arjan ClijsenHomogeen of heterogeen groeperenHomogeen en heterogeen groeperen bij ontwikkelingsgericht onderwijs - Dolf van den BergGroepsdoorbrekend werken10 vragen over de implementatie van groepsdoorbrekend werken bij de basisvakken - Machiel KarelsVisie op kernwaarden en structuren van machtWie heeft de macht in de school? - Mathilde Tempelman-LamGroeperingsvorm als machtige structuurHoe vormt de groep? Groeperingsvorm is een keuze vanuit visie - Mathilde Tempelman-LamGroeperingsvorm als machtige structuurHoe vormt de groep? Groeperingsvorm is een keuze vanuit visie - Mathilde Tempelman-LamDe macht van het roosterMoet onderwijs efficiënt zijn? - Mathilde Tempelman-LamVan groep naar team; kijk zo eens naar je klas!Maak van je groep een team! - Alex de BruijnUitdagend rekenmateriaalUitdagend rekenmateriaal voor goede rekenaars - Machiel KarelsPraktijkvoorbeelden bij het voorkomen van schoolproblemenPreventie van schoolproblemen (3) Praktijkvoorbeelden - Ton MooijDe voordelen van heterogene studentengroepen in wiskundeDe voordelen van heterogene studentengroepen in wiskunde - Joseph ManfreDe voordelen van heterogene studentengroepen in wiskundeDe voordelen van heterogene studentengroepen in wiskunde - Joseph ManfreVisualisatie van begeleidingstrajecten werkt!Visualiseren in de basis: Begeleiders, laat je werk zien! - Noëlle PameijerVormingsdoelen en de leeromgevingWat vragen vormingsdoelen van leraren en de leeromgeving? - Machiel KarelsDifferentiatievormenPast convergente of divergente differentiatie beter in het VO? - redactieNT2-stimuleren taalontwikkelingTaalontwikkeling stimuleren van NT2 leerlingen - redactieEffect combinatieklas op leerprestaties en leerkrachtDe combinatieklas: wat doet die met de leerprestaties en leerkracht? - redactie

Dossiers

Uw onderwijskundige kennis blijft op peil door 3500+ artikelen.