Kennisplatform
Nieuw: Let op! Wij-leren.nl lanceert nieuwe website

Kerndoelen

Dossier: alle informatie over Kerndoelen

De kerndoelen geven per vak aan wat de leerlingen moeten kennen en kunnen aan het einde van de basisschool. Het Ministerie van OCW heeft de kerndoelen opgesteld. Het is een referentiekader voor scholen, zodat leerkrachten weten waar zij zich op moeten richten bij de ontwikkeling van de leerlingen.

De kerndoelen gaan over de hoofdlijnen, scholen hebben zelf de vrijheid om te bepalen hoe de kinderen de doelen halen. De kerndoelen zijn ingedeeld per leergebied:

  • Nederlands;
  • Engelse taal;
  • (Friese taal);
  • rekenen/wiskunde
  • oriëntatie op jezelf en de wereld;
  • kunstzinnige oriëntatie;
  • bewegingsonderwijs.

Een completer overzicht van het aanbod bij de kerndoelen geven de inhoudslijnen met aanbodsdoelen.

Zie verder:

SLO - kerndoelen

Leerplan in beeld - regulier onderwijs - kerndoelen

 

 

Heb je vragen over dit thema? Stel ze in de onderwijs community binnen de Wij-leren.nl Academie!

Laatst geactualiseerd op 26 april 2022

Ontdek meer

Externe verwijzingen

Boeken

Leerlijnen voor het basisonderwijsLeerlijnen voor het basisonderwijs - Machiel Karels

Samenvatting

LeerinhoudenLeerinhouden: wetgeving - kennis - ordening - invloed leerkracht - Arja Kerpel

Opinie

Echte vrijheid in en door het onderwijsOnderwijs dat vrij maakt - Hartger Wassink

Verdieping

Leerplan in beeldLeerplan in Beeld: website geeft houvast bij gepersonaliseerd leren - René LeverinkCesuurWaar ligt de cesuur? Vier experts over grens tussen voldoende/onvoldoende - Karen HeijDifferentiatieZij mogen allemaal leuke dingen doen - Dolf JansonPictoverhalen lezenPictoverhalen: op weg naar leessucces - Marcel SchmeierObjectief beoordelenObjectief beoordelen van taalproducten: een (on)mogelijke opgave - Gerdineke van SilfhoutGezonde leefstijlNiet meedrinken in de keet. Leerplankader voor een gezonde leefstijl - René LeverinkNaar een goede toetsToetsen die recht doen aan de leerling: 5 stappen naar een goede toets - Eveline van BaalenTechniek talentTalentontwikkeling met wetenschap en techniek - Hanno van KeulenLeerlijnen de baasDe leerlijnen de baas - Martie de PaterVakintegratie; verschillende vormen om kennis te verbinden -eenVakintegratie 1 - Welke vormen van integratie zijn er? - Rens GresnigtVakintegratie, didactische aanpak-tweeVakintegratie 2 - Zoek naar het verbindende principe - Rens GresnigtVakintegratie en leerkracht competentiesVakintegratie 3 - Welke competenties vraagt het van een leerkracht? - Rens GresnigtLean werken in het onderwijs: hoe doe je dat? Werken met Lean in het onderwijs - Jaap VersfeltLeerdoelen als uitgangspunt voor de lesinhoudLeerdoeldenken (1): wat is het en wat levert het op? - Anne-Wil AbrahamseIn drie stappen naar leerdoelenLeerdoeldenken (2): In drie stappen naar een leerlijn - Anne-Wil AbrahamseLeerdoeldenken implementeren en organiserenLeerdoeldenken (3): hoe implementeer en organiseer je het op jouw school? - Anne-Wil AbrahamseKenmerken van optimaliserend onderwijsKenmerken van Optimaliserend Onderwijs - Ton MooijReferentieniveaus basisonderwijsDe referentieniveaus voor het basisonderwijs - Maarten van der SteegToetsing inzetten voor kansengelijkheidSelecteren: we willen het niet, maar we doen het voortdurend - Karen HeijBeoordeling LVS-toetsen woordenschat (1)Toelichting beoordelingscriteria en beoordeling LVS-toetsen Woordenschat (1) - Corine TreffersBeoordeling LVS-toetsen begrijpend luisteren technisch lezen (2)Beoordeling LVS-toetsen Begrijpend Luisteren en Technisch Lezen (2) - Corine TreffersBeoordeling LVS-toetsen begrijpend lezen (3)Beoordeling LVS-toetsen Begrijpend Lezen (3) - Corine TreffersBeoordeling LVS-toetsen spelling taalverzorging (4)Beoordeling LVS-toetsen Spelling en Taalverzorging (4) - Corine TreffersBeoordeling LVS-toetsen schrijfvaardigheid Engels (5)Beoordeling LVS-toetsen Schrijfvaardigheid en Engels (5) - Corine TreffersBeoordeling LVS-toetsen rekenen-wiskunde (6)Beoordeling LVS-toetsen Rekenen-Wiskunde (6) - Corine TreffersBeoordeling LVS-toetsen hoofdrekenen en overig (7)Beoordeling LVS-toetsen Hoofdrekenen en overige specifieke vaardigheden (7) - Corine TreffersOverzicht LVS-toetsen en toelichtingOverzicht LVS-toetsen en toelichting - Corine TreffersBeoordeling LVS toetsen Welk LVS past bij jouw school? - Keuzehulp bij het kiezen van een LVS - Corine TreffersBeoordeling LVS-toetsen woordenschat (1)Toelichting beoordelingscriteria en beoordeling LVS-toetsen Woordenschat (1) - Corine TreffersBeoordeling LVS-toetsen begrijpend luisteren technisch lezen (2)Beoordeling LVS-toetsen Begrijpend Luisteren en Technisch Lezen (2) - Corine TreffersBeoordeling LVS-toetsen begrijpend lezen (3)Beoordeling LVS-toetsen Begrijpend Lezen (3) - Corine TreffersBeoordeling LVS-toetsen spelling taalverzorging (4)Beoordeling LVS-toetsen Spelling en Taalverzorging (4) - Corine TreffersBeoordeling LVS-toetsen schrijfvaardigheid Engels (5)Beoordeling LVS-toetsen Schrijfvaardigheid en Engels (5) - Corine TreffersBeoordeling LVS-toetsen rekenen-wiskunde (6)Beoordeling LVS-toetsen Rekenen-Wiskunde (6) - Corine TreffersBeoordeling LVS-toetsen hoofdrekenen en overig (7)Beoordeling LVS-toetsen Hoofdrekenen en overige specifieke vaardigheden (7) - Corine TreffersOverzicht LVS-toetsen en toelichtingOverzicht LVS-toetsen en toelichting - Corine TreffersEen ontwerp van Optimaliserend OnderwijsPreventie van schoolproblemen (2) - Criteria en kenmerken van Optimaliserend onderwijs - Ton MooijWerken met digitale methode 8 vragen over werken met een digitale methode - Nina Boswinkel

Dossiers

Uw onderwijskundige kennis blijft op peil door 3500+ artikelen.