Kennisplatform
Nieuw: Let op! Wij-leren.nl lanceert nieuwe website

Leerlingbegeleiding

Dossier: alle informatie over Leerlingbegeleiding

Wat is leerlingbegeleiding?

Leerlingbegeleiding is het begeleiden van de ontwikkeling van de leerlingen. Dit kan op verschillende niveaus: 

  • In de klas: Hierbij kijkt de leerkracht wat een leerling in de klas nodig heeft voor een fijne schooltijd met een optimale leerontwikkeling. 

  • Binnen de school: De leerkracht kan de leerlingen niet alle begeleiding geven die ze nodig hebben. Bijvoorbeeld aan leerlingen die leer-, psychische of gedragsproblemen hebben of begeleiding bij de studiekeuze. Ook willen kinderen niet altijd alles aan de leerkracht vertellen bij problemen. Hiervoor zijn er binnen de school bijvoorbeeld een leerlingbegeleider, een RT’er, een vertrouwenspersoon en een schooldecaan.

  • Buiten de school: Soms kan de school niet de ondersteuning bieden die een leerling nodig heeft. Er wordt dan hulp van buitenaf ingeschakeld. Denk aan een orthopedagoog, een maatschappelijk begeleider en een psycholoog. 

Belangrijk bij de begeleiding is het gesprek met de kinderen over hun ontwikkeling en problemen waar ze tegenaan lopen. Een onderdeel van leerlingbegeleiding is het systematisch volgen van de voortgang van de leerlingen. Dit wordt geanalyseerd. Aan de hand van deze opbrengsten wordt het onderwijs aan de kinderen waar nodig aangepast. Soms is het een aanpassing voor een groepje kinderen, soms voor een individuele leerling. Als het nodig is, wordt voor de leerling een ontwikkelingsperspectief vastgesteld. Dat is het eindniveau wat van de leerling verwacht wordt.

Veel interessante links over leerlingbegeleiding zijn te vinden op de startpagina leerlingbegeleiding.

Heb je vragen over dit thema? Stel ze in de onderwijs community binnen de Wij-leren.nl Academie!

Laatst geactualiseerd op 13 juli 2022

Ontdek meer

Externe verwijzingen

Vertrouwenspersoon in het vo of mboVertrouwenspersoon in het vo of mbo
 Medilex Onderwijs

Boeken

Instrumenten passend onderwijsInstrumenten voor begeleiden in passend onderwijs - Helèn de JongNaar ontwikkelingsgericht onderwijs: een fundamentele veranderingOnderwijs na COVID-19 - Carlien OstermeierIk ben niet jij, jij bent niet ikContextuele leerlingbegeleiding in de praktijk - Marleen LegemaatIk ben niet jij, jij bent niet ikContextuele leerlingbegeleiding in de praktijk - Marleen Legemaat

Opinie

Interne sturingStop marginalisering in het onderwijs - Marjoke Hinnen

Verdieping

Gedrag beïnvloedenIs de attitude en het gedrag van leerlingen te beïnvloeden? - Michel VerdoornMotivatie metenMotivatie meten en verbeteren - De motivatiespiegel - Ton van der ValkIntrinsieke motivatieHoe help je leerlingen om gemotiveerd te raken? - 10 praktische inzichten voor onderwijsprofessionals - Yvonne van SarkZelf gereguleerd lerenHoe laat je intrinsieke motivatie groeien? - Dirk van der WulpCounseling vervolggesprekLeerling zoekt eigen oplossing: counseling vervolggesprek - Dirk van der WulpHandelingsgericht indicerenHandelingsgericht Integraal Indiceren - Noëlle PameijerHGW uitgangspunten 1 - 4De uitgangspunten van Handelingsgericht werken 1 - 4 - Noëlle PameijerHGW en RT bijdrageHGW op school: de bijdrage van de RT-er - Noëlle PameijerHGW samenhang OGWSamenhang OGW en HGW - Arjan ClijsenOPP als groeimodelHet Ontwikkelingsperspectief als groeimodel - Korstiaan KarelsOPP en IQWaarom een ontwikkelingsperspectief meer is dan IQ en leerrendement - Noëlle PameijerOntwikkelingsperspectiefEen alternatieve benadering voor het opstellen van het ontwikkelingsperspectief in het reguliere basisonderwijs - Gerard MelisHoe je het NPO inzet om leerachterstanden te beperken met beperkte capaciteitHoe je met schaarse capaciteit maximaal effect bereikt met het Nationaal Programma Onderwijs - Jaap VersfeltVisualisatie van begeleidingstrajecten werkt!Visualiseren in de basis: Begeleiders, laat je werk zien! - Noëlle PameijerVisualiseren leerlingenzorgHoe je visualisaties inzet in de leerlingenzorg (niveau 2 en 3) - Noëlle PameijerVisualisaties in kindgesprekkenLeerlingen betrekken, hoe doe je dat? Met visualisaties! - Noëlle Pameijer

Dossiers

Uw onderwijskundige kennis blijft op peil door 3500+ artikelen.