Kennisplatform
Nieuw: Let op! Wij-leren.nl lanceert nieuwe website

Leren lezen

Dossier: alle informatie over Leren lezen

Leren lezen is steeds beter worden in het begrijpen van geschreven woorden en zinnen. Een kind leert in verschillende fasen lezen, de een sneller dan de ander.

  • De eerste fase is de fase van de ontluikende geletterdheid. In deze fase staan de functies van symbolen en letters centraal;
  • De tweede fase is de fase van het aanvankelijk lezen. In deze fase worden de eerste letters en woorden geleerd, de leeshandeling wordt geïntegreerd en de leerling leert dat ook de inhoud van de woorden een rol speelt;
  • In de derde fase, de fase van het voortgezet lezen, wordt het vlot stillezen, het globaal lezen en het lezen van leenwoorden ontwikkeld.
Heb je vragen over dit thema? Stel ze in de onderwijs community binnen de Wij-leren.nl Academie!

Laatst geactualiseerd op 31 maart 2020

Ontdek meer

Externe verwijzingen

Taalontwikkeling en taalbeleidTaalontwikkeling en taalbeleid
 Wij-leren.nl Academie

Boeken

Zo ontdek ik het lezen!Zo ontdek ik het lezen! - Machiel KarelsDoe maar TaalDoe maar taal - Marleen LegemaatClose ReadingClose Reading - Werken aan dieper tekstbegrip in het basisonderwijs - Marleen LegemaatVloeiend van groep twee naar drieVloeiend van groep 2 naar 3 - Marleen LegemaatTechnisch lezen in een doorlopende lijnTechnisch lezen in een doorlopende lijn; een praktisch handboek voor de basisschool. - Paul FilipiakTechnisch lezen in een doorlopende lijnTechnisch lezen in een doorlopende lijn; een praktisch handboek voor de basisschool. - Paul Filipiak

Samenvatting

Effectieve methoden voor leesbevordering BOEffectieve methoden voor leesbevordering bij basisschoolleerlingen - redactieLeerprincipes leren lezen en spellenLeerprincipes voor leren lezen door spellen - redactie

Opinie

Wat zijn metingen in het onderwijs waard?Wat zijn metingen in het onderwijs waard? - Ewald Vervaet

Verdieping

Ontdekkend leren lezen - HoofdkenmerkenOntdekkend leren lezen - Acht hoofdkenmerken - Ewald VervaetOntdekkend leren lezen en leesrijpheidOntdekkend leren lezen - Ewald VervaetBeter begrip door vloeiend lezenBeter begrip door vloeiend lezen - Karin van de MortelBegrijpend lezen is een houdingBegrijpend Lezen - geen vak maar een houding - Terry van de Beektechnisch begrijpend studerend lezenHoe zinvol is het onderscheid tussen technisch, begrijpend en studerend lezen - Paul FilipiakLezen van teksten Makkelijk en moeilijk lezen - Paul FilipiakGoede schooltekstenEen goede schooltekst. Het begin van goed leesonderwijs. - Gerdineke van SilfhoutVloeiend lezenThe Voice of vloeiend lezen als vliegwiel voor beter leesbegrip - Karin van de MortelLeesonderwijs: begin pas als kind eraan toe isLeesonderwijs: begin pas als het kind aan lezen toe is - Ewald VervaetWoordenschat verbinden met taalbeschouwingWoorden en betekenissen - Dolf Jansonleesproblemen, dyslexie, breinlezen deel 1Leesproblemen en dyslexie -1- - Paul FilipiakLeesproblemen, dyslexie, woordbenoeming, deel tweeLeesproblemen en dyslexie -2- - Paul Filipiakleesproblemen, dyslexie, comorbiditeit deel 3Leesproblemen en dyslexie: Comorbiditeit -3- - Paul Filipiakleesproblemen, dyslexie, dysgrafie deel vierLeesproblemen: fonologische dyslexie -4- - Paul FilipiakLeesprolemen, dyslexie, hardnekkigheid, leessnelheid, deel vijfLeesproblemen en dyslexie: Hardnekkigheid -5- - Paul FilipiakLeesproblemen-dyslexie deel zes, preventie en leeshulpLeesproblemen en dyslexie: Preventie -6- - Paul Filipiaknadelen directe instructie Directe instructie doorgelicht - 1: een kritische blik - Ewald VervaetLeesproblemen-dyslexie deel zeven, preventieLeesproblemen en dyslexie: Preventie -7- - Paul FilipiakLeesproblemen-dyslexie, deel acht, goed leesonderwijsHulp bij leesproblemen en dyslexie -8- - Paul FilipiakOuderbetrokkenheid plus leerlingbetrokkenheid is beter onderwijsOuder en jonge kind betrekken bij het onderwijsleerproces - Ite WoltersLeesproblemen - dyslexie - hulpporgramma - deel negenLeesproblemen en dyslexie: Hulpprogramma`s -9- - Paul Filipiakleesonderwijs en directe instructieDirecte instructie doorgelicht - 2: leesonderwijs en directe instructie - Ewald VervaetLeesproblemen - dyslexie; toegankelijkheid- deel tienLeesproblemen en dyslexie: Toegankelijkheid -10- - Paul Filipiakdirecte instructie onderzoekDirecte instructie doorgelicht - 3: is trainen van kleuters mogelijk? - Ewald VervaetDe invloed van fonologische vaardigheden op leren lezen en schrijven Fonologische vaardigheden -1- - Jeanne BuijksLeesonderwijs anders inrichtenMoeten we ons leesonderwijs anders gaan inrichten? - Jos CöpLeesonderwijs anders inrichtenMoeten we ons leesonderwijs anders gaan inrichten? - Jos Cöpvloeiend van groep 2 naar 3Vloeiend doorstromen van groep 2 naar groep 3 - Aafke Bouwmandirecte instructie conditioneringspsychologieDirecte instructie doorgelicht - 4: de kijk vanuit de psychologie - Ewald VervaetDirecte instructie onderzoek Directe instructie doorgelicht - 5: wat zegt het onderzoek? - Ewald Vervaetdirecte instructie kleuteronderwijsDirecte instructie doorgelicht - 6: bezwaren tegen EDI-kleuteronderwijs - Ewald VervaetSpeciale hulp aanvankelijk technisch lezenFonologische zwakte - Speciale hulp bij het aanvankelijk lezen -9- - Jeanne BuijksAutonome leesmotivatie stimulerenHet ontwikkelen van autonome leesmotivatie bij vrij lezen - Anneke BemerLeeshulp: van welke leesondersteuning leert je leerling nu echt?Lerende leeshulp - Karin van de Mortelpratend en lezend woorden leren intro en overzichtPratend en lezend woorden leren; Intro en overzicht -0- - Paul FilipiakWoordselectie en woordgroepenWoordselectie en didactiek -5- - Paul FilipiakWoordselectie, woordfrequentie, leerbehoeftenWoordselectie (1) -2- - Paul Filipiakwoordselectie en zins- en tekstbetekenisWoordselectie (2) -3- - Paul FilipiakWoordkennis en taalbeschouwingWoordselectie (3) -4- - Paul FilipiakBelang woordenschatonderwijsWoordenschatonderwijs -6- - Paul FilipiakPratend woorden lerenPratend woorden leren -7- - Paul FilipiakLezend woorden lerenLezend woorden leren -8- - Paul FilipiakKennisgericht woorden lerenKennisgericht woorden leren -9- - Paul FilipiakWoordenschat toetsingToetsing -10- - Paul FilipiakWoorden in het breinWoorden in het brein -11- - Paul Filipiakkwaliteitskenmerken woordenschatonderwijs en didactiekWoordselectie en woordenschatdidactiek -12- - Paul Filipiakpratend en lezend woorden leren intro en overzichtPratend en lezend woorden leren; Intro en overzicht -0- - Paul FilipiakWoordselectie, woordfrequentie, leerbehoeftenWoordselectie (1) -2- - Paul Filipiakwoordselectie en zins- en tekstbetekenisWoordselectie (2) -3- - Paul FilipiakHardopdenkend leren leren intro en overzicht(Hardop)denkend leren lezen - Begrijpend lezen is denkend lezen - intro en overzicht (0) - Paul FilipiakHardopdenkend leren lezen kenmerken leesonderwijsHet denkend lezen in perspectief - Kenmerken leesonderwijs (1) - Paul FilipiakHet leesbreinHet denkend lezen in perspectief - Een glimp van een onzichtbare activiteit (2) - Paul FilipiakDenkend lezen en het belang van leesmotivatieHet denkend lezen in perspectief - Begrijpend lezen is denkend lezen en leesmotivatie (3) - Paul FilipiakWoordkennis, voorkennis en lezend woorden lerenHet denkend lezen in perspectief - Kennis, woordenschat en lezen (4) - Paul FilipiakHardopdenkend leren lezen zaakvakgericht leesonderwijsHet denkend lezen in perspectief - Zaakvakgericht leesonderwijs (5) - Paul FilipiakBasis-lesmodel hardopdenkend leren lezenOnderwijs in denkend lezen - Het basis-lesmodel (7) - Paul FilipiakHardopdenkend lezen: Wat werkt?Leesstrategieën en leesdoelen - Wat werkt? (10) - Paul FilipiakKeuze en definitie leesstrategieënLeesstrategieën en leesdoelen - De keuze en definitie van leesstrategieën (8) - Paul FilipiakHardopdenkend leren leren intro en overzicht(Hardop)denkend leren lezen - Begrijpend lezen is denkend lezen - intro en overzicht (0) - Paul FilipiakHardopdenkend lezen: Wat werkt?Leesstrategieën en leesdoelen - Wat werkt? (10) - Paul FilipiakHardopdenkend leren lezen kenmerken leesonderwijsHet denkend lezen in perspectief - Kenmerken leesonderwijs (1) - Paul FilipiakHet leesbreinHet denkend lezen in perspectief - Een glimp van een onzichtbare activiteit (2) - Paul FilipiakDenkend lezen en het belang van leesmotivatieHet denkend lezen in perspectief - Begrijpend lezen is denkend lezen en leesmotivatie (3) - Paul FilipiakWoordkennis, voorkennis en lezend woorden lerenHet denkend lezen in perspectief - Kennis, woordenschat en lezen (4) - Paul FilipiakHardopdenkend leren lezen zaakvakgericht leesonderwijsHet denkend lezen in perspectief - Zaakvakgericht leesonderwijs (5) - Paul FilipiakBasis-lesmodel hardopdenkend leren lezenOnderwijs in denkend lezen - Het basis-lesmodel (7) - Paul FilipiakKeuze en definitie leesstrategieënLeesstrategieën en leesdoelen - De keuze en definitie van leesstrategieën (8) - Paul FilipiakLeesbevordering en myopieLeesbevordering en myopie preventie - Iris BreetveltLezen, waarom zou je?Lezen, waarom zou je? - Dolf JansonLezen, waarom zou je?Lezen, waarom zou je? - Dolf JansonDrie cruciale fases in het leesonderwijs van groep 3Drie cruciale fases in het leesonderwijs in groep 3 - Anneke BemerDrie cruciale fases in het leesonderwijs van groep 3Drie cruciale fases in het leesonderwijs in groep 3 - Anneke BemerDrie cruciale fases in het leesonderwijs van groep 3Drie cruciale fases in het leesonderwijs in groep 3 - Anneke BemerSuccesvol beginnend lezenSuccesvol beginnend lezen - Paul FilipiakSuccesvol beginnend lezenSuccesvol beginnend lezen - Paul FilipiakSamen werken aan begrijpend lezen om de toren in stand te houdenBegrijpend lezen, de scheve toren van Pisa - Bert KalkmanLetterkennis en lettervloeiendheid in groep 4Aandacht voor letterkennis en lettervloeiendheid in groep 4 - Corine TreffersDoorgaande leeslijn groep 3 naar groep 4Werken aan een doorgaande leeslijn van groep 3 naar groep 4 - Paul Filipiak

Dossiers

Uw onderwijskundige kennis blijft op peil door 3500+ artikelen.