Kennisplatform
Nieuw: Let op! Wij-leren.nl lanceert nieuwe website

Rekenen

Dossier: alle informatie over Rekenen

Rekenen behoort samen met spelling, technisch lezen en begrijpend lezen tot de hoofdvakgebieden op de basisschool. Er wordt ook wel gesproken van reken-wiskundeonderwijs.

Met rekenen worden een aantal bewerkingen aangeduid die op getallen worden uitgevoerd. Deze bewerkingen zijn: optellen - aftrekken - vermenigvuldigen - delen - machtsverheffen - worteltrekken. 

De kerndoelen van rekenen en wiskunde zijn onder te verdelen in drie hoofdgroepen:
  • Wiskundig inzicht en handelen.
  • Getallen en bewerkingen.
  • Meten en meetkunde.
Een bepaald rekenniveau hoort bij een gemiddelde van een groep van een basisschool. Er zijn toetsen waarmee het rekenniveau bepaald kan worden. 
Hiermee kan bekeken worden hoe een leerling scoort ten opzichte van landelijke normen.
Heb je vragen over dit thema? Stel ze in de onderwijs community binnen de Wij-leren.nl Academie!

Laatst geactualiseerd op 1 augustus 2022

Ontdek meer

Externe verwijzingen

Doelgericht werken aan basisvaardighedenDoelgericht werken aan basisvaardigheden
 Medilex Onderwijs
De basis voor rekenvaardigheidDe basis voor rekenvaardigheid
 Wij-leren.nl Academie

Boeken

Wie is er bang voor wiskundeWie is er bang voor Wiskunde? - Dick van der WaterenGecijferd bewustzijn Werkmap Gecijferd bewustzijn - Machiel KarelsEffectief rekenonderwijsEffectief Rekenonderwijs op de basisschool - Korstiaan KarelsRekenonderwijs kan anders!Rekenonderwijs kan anders! - Machiel KarelsDe lerende mensDe lerende mens - Arja KerpelNatuurlijk, buiten rekenen!Natuurlijk, buiten rekenen! - Bertine van den OeverVoorkom (ernstige) rekenproblemen, 7 aanradersVoorkom (ernstige) rekenproblemen, 7 aanraders - Gerard BelRekenReisRekenReis - Bertine van den Oever

Samenvatting

Voorkomen van rekenproblemenVoorkomen van rekenproblemen - protocol dyscalculie - Korstiaan KarelsDiagnosticerend onderwijzen bij rekenenDiagnosticerend onderwijzen bij rekenen - Korstiaan KarelsHoe leer je effectief automatiseren en memoriseren bij rekenen?Hoe leer je effectief automatiseren en memoriseren bij rekenen? - redactie

Verdieping

Memoriseren van splitsingen tot tienHoe leer je kinderen splitsen? - Ceciel BorghoutsVeelgestelde vragen over de vertaalcirkelDe vertaalcirkel - Ceciel BorghoutsRekenachterstand wegwerkenZo leer je alle kinderen rekenen - Anna BosmanVertaalcirkel 3De Vertaalcirkel 3 Werken aan begrip en inzicht bij zwakke rekenaars - Ceciel BorghoutsVertaalcirkel 1De Vertaalcirkel 1 werken aan begrip en inzicht bij zwakke rekenaars - Ceciel BorghoutsVertaalcirkel 2De Vertaalcirkel 2 Werken aan begrip en inzicht bij zwakke rekenaars - Ceciel BorghoutsDe vertaalcirkel hulpmiddelDe Vertaalcirkel als diagnostisch hulpmiddel - Ceciel BorghoutsVertaalcirkel kleutersDe Vertaalcirkel bij kleuters - Ceciel BorghoutsReferentieniveau 1FKiezen in rekendoelen met leerroutes van Passende Perspectieven - Nina BoswinkelTips zwakke rekenaarsDurf te kiezen in doelen: 19 tips voor zwakke rekenaars - Nina BoswinkelBeter rekenonderwijsOp weg naar beter rekenonderwijs - Dolf JansonRekenproces in de rekenlesHet rekenproces in de rekenles - protocol ERWD - Korstiaan KarelsSingapore rekenenSingapore Rekenen - Rekenwonders - Korstiaan KarelsLeerlijn rekenenLeerlijn rekenen - Wie kan delen, kan vermenigvuldigen - Martie de PaterTafels lerenLeren vermenigvuldigen: meer dan tafels leren! - Martie de PaterSchatten en rekenenEen schatter kan niet zonder redeneren - Dolf JansonOpbrengstgericht werken en rekenproblemenHerkenbare rekenproblemen en persoonlijke doelen - Dolf JansonCitotoets rekenen groep 1 2Spelen of Toetsen - kansen voor wiskundige ontwikkeling - Martie de PaterRekenen automatiserenHet effect van gericht automatiseren van rekenvaardigheden - Marjolein ZwikLeerlijnen de baasDe leerlijnen de baas - Martie de PaterFase jonge schoolkindDe fase van het jonge schoolkind - kunnen kleuters leren lezen? - Ewald VervaetAnders beginnen met vermenigvuldigen en delenAnders beginnen met vermenigvuldigen en delen - Dolf JansonRekenonderwijs kleuters met de vertaalcirkelRekenonderwijs in groep 1-2 - Ceciel BorghoutsRekenonderwijs kleuters met de vertaalcirkelRekenonderwijs in groep 1-2 - Ceciel BorghoutsRekenen met een efficiente strategieRekenen met een efficiënte strategie - Ceciel BorghoutsRekenen met een efficiente strategieRekenen met een efficiënte strategie - Ceciel BorghoutsRekenen koppeling verhaal-somKoppeling tussen verhaal en som - Ceciel BorghoutsRekenen koppeling verhaal-somKoppeling tussen verhaal en som - Ceciel BorghoutsTips voor thuis rekenenTips voor thuis rekenen - Dolf JansonCriteria methode rekenenCriteria keuzeproces methode rekenen - Korstiaan KarelsHulp bij klokkijken voor kinderen met taaldenk problemen-2Hulp bij klokkijken voor kinderen met taaldenk problemen (2) - Jeanne BuijksKlokkijken voor kinderen met taaldenk problemen1Hulp bij klokkijken voor kinderen met taaldenk problemen (1) - Jeanne BuijksHulp bij klokkijken voor kinderen met taaldenk problemen-2Hulp bij klokkijken voor kinderen met taaldenk problemen (2) - Jeanne BuijksTaalproblemen bij formeel rekenen deel 1Taalhulp bij het uitrekenen van formele sommen - 1 - Taalproblemen - Jeanne BuijksRekenen basisdidaktiek materiaal deel tweeTaalhulp bij het uitrekenen van formele sommen - 2 - Materiële leerfase - Jeanne BuijksSpeciale taalhulp bij rekenen van formele sommen - 3Taalhulp bij het uitrekenen van formele sommen - 3 - Speciale taalhulp - Jeanne BuijksSpeciale taalhulp rekenen logopedie -4Taalhulp bij het uitrekenen van formele sommen - 4 - RT en logopedie - Jeanne BuijksHulp voor stress en faalangst bij rekenenTaalhulp bij het uitrekenen van formele sommen - 5 - Stress en faalangst - Jeanne BuijksHulp voor stress en faalangst bij rekenenTaalhulp bij het uitrekenen van formele sommen - 5 - Stress en faalangst - Jeanne BuijksHet nut van kolomsgewijs rekenenHet nut van kolomsgewijs rekenen - Ceciel BorghoutsKleuters laten leren en ontdekken in de rekenhoekKleuters in de hoek - haal meer uit je rekenhoek - Aafke BouwmanDoorstroom van twee naar drie met rekendoelenNiet alleen voor kleuters - Aafke BouwmanUitdagend rekenmateriaalUitdagend rekenmateriaal voor goede rekenaars - Machiel KarelsSubiteren stimuleren door middel van spelletjesWat is subiteren en hoe kun je het stimuleren? - Aafke BouwmanReferentieniveaus basisonderwijsDe referentieniveaus voor het basisonderwijs - Maarten van der SteegHoe de eindtoets het curriculum en het onderwijsmodel bepaaltToetsing in het basisonderwijs: nuttig of belemmerend? - Karen HeijBeoordeling LVS-toetsen rekenen-wiskunde (6)Beoordeling LVS-toetsen Rekenen-Wiskunde (6) - Corine TreffersBeoordeling LVS-toetsen hoofdrekenen en overig (7)Beoordeling LVS-toetsen Hoofdrekenen en overige specifieke vaardigheden (7) - Corine TreffersOverzicht LVS-toetsen en toelichtingOverzicht LVS-toetsen en toelichting - Corine TreffersBeoordeling LVS toetsen Welk LVS past bij jouw school? - Keuzehulp bij het kiezen van een LVS - Corine TreffersBeoordeling LVS-toetsen rekenen-wiskunde (6)Beoordeling LVS-toetsen Rekenen-Wiskunde (6) - Corine TreffersBeoordeling LVS-toetsen hoofdrekenen en overig (7)Beoordeling LVS-toetsen Hoofdrekenen en overige specifieke vaardigheden (7) - Corine TreffersOverzicht LVS-toetsen en toelichtingOverzicht LVS-toetsen en toelichting - Corine TreffersImpact van rekenwedstrijdenDe Impact van Rekenwedstrijden op Kinderen: meer dan alleen getallen - Elise NabWerken met digitale methode 8 vragen over werken met een digitale methode - Nina BoswinkelLeren klokkijken van groep 3 tot 6Hoe leer je kinderen klokkijken? - redactie

Dossiers

Uw onderwijskundige kennis blijft op peil door 3500+ artikelen.