Kennisplatform
Nieuw: Let op! Wij-leren.nl lanceert nieuwe website

Situationeel leiderschap

Dossier: alle informatie over Situationeel leiderschap

Situationeel leiderschap is een leiderschapstheorie die is ontwikkeld door de Britse onderzoekers Paul Hersey en Ken Blanchard. Zij gaan ervan uit dat een goede leider zijn of haar leiderschapsstijl afstemt op wisselende situaties. Volgens Hersey en Blanchard bestaat er niet zoiets als dè correcte leiderschapsstijl, maar vraagt elke situatie om een andere aanpak. Daarin maken zij onderscheid tussen vier leiderschapsstijlen. Deze zijn:

-          Een directieve leiderschapsstijl, waarbij je als leider vooral instrueert. Dit is van toepassing op situaties waarin medewerkers weinig ondersteuning nodig hebben maar wel veel sturing. Bijvoorbeeld in het geval je met een groep ervaren leerkrachten een nieuwe koers gaat varen: je weet dat je leerkrachten geen ondersteuning nodig hebben bij het uitvoeren van hun taken, maar je wilt tegelijkertijd het gehele team een bepaalde richting op sturen.

-          Een overtuigende leiderschapsstijl, waarbij je iemand zowel ondersteund als stuurt. Dit kan nodig zijn wanneer je met een onervaren medewerker te maken hebt die wat coaching nodig heeft om zijn of haar plek binnen een organisatie te vinden.

-          Een participerende leiderschapsstijl, waarbij je als leider een ondersteunende rol aanneemt. Je geeft geen sturing maar zorgt ervoor dat je er bent wanneer medewerkers coaching of hulp of raad nodig hebben.

-          Een delegerende leiderschapsstijl, waarbij je er vooral op gericht bent om je team zo zelfstandig mogelijk te laten werken. Je geeft weinig sturing en weinig ondersteuning maar zorgt voor de kaders waarin elke medewerker zijn of haar eigen weg vindt. Tegelijkertijd geef je jouw medewerkers duidelijke verantwoordelijkheden. 

Heb je vragen over dit thema? Stel ze in de onderwijs community binnen de Wij-leren.nl Academie!

Laatst geactualiseerd op 2 augustus 2022

Ontdek meer

Externe verwijzingen

Hoe bevorder je de samenwerking in je schoolteam?Hoe bevorder je de samenwerking in je schoolteam?
 Wij-leren.nl Academie
Overtuigend leiderschapOvertuigend leiderschap
 Medilex Onderwijs

Boeken

Regieversterkend leiderschap - inleidingHet onderwijs wil door! Regieversterkend onderwijs - Elena Carmona van LoonGa tot de mier!Ga tot de mier! - Een mierenparabel met lessen voor mensenorganisaties - Arja KerpelEffectief leiderschapDe zeven eigenschappen van effectief leiderschap - Stephen Covey - Arja KerpelOnderwijskundig LeiderschapOnderwijskundig leiderschap - Myriam LieskampOnderzoeksmatig leiderschapOnderzoeksmatig leiderschap - Myriam LieskampMedezeggenschap in het onderwijsKansrijke medezeggenschap in het onderwijs - Myriam LieskampLeidinggeven aan onderwijsinnovatie met ictLeidinggeven aan onderwijsinnovatie met ict. - Myriam LieskampStap voor stap naar stevig leiderschapStap voor stap naar stevig leiderschap - recensie - Machiel KarelsDe vijf frustraties van teamworkDe vijf frustraties van teamwork - Machiel KarelsDe vijf frustraties van teamwork - werkboekDe vijf frustraties van teamwork - werkboek - Machiel KarelsDe 6 talenten voor teamworkDe 6 talenten voor teamwork - Machiel Karels

Samenvatting

LeiderschapsstijlenLeiderschap en leiderschapsstijlen - Machiel KarelsSchoolorganisatieSchoolorganisatie en teamwork op een basisschool - leiderschap - Arja KerpelOnderwijs- en schoolontwikkelingOnderwijs- en schoolontwikkeling: veranderingen doorvoeren - Machiel Karels

Opinie

Dienend leiderschapIs dienend leiderschap te leren? - Harm KlifmanSchoolleider als hitteschildSchoolleider: Hitteschild of doorgeefluik? - Alex de BruijnLeiderschap tonenToon leiderschap door de kantjes te markeren, dan lopen we ze er niet af. - Alex de BruijnTeamontwikkelingWerken aan team dé uitdaging schooldirecteur - Alex de BruijnOntwikkeling kwaliteitszorgOntwikkeling van kwaliteitszorg in het onderwijs - Harm KlifmanPositie schoolleiderScheiden van bestuur en schoolleiding - Rijk van OmmerenOver ambitieuze en duurzame onderwijsinnovatie (1)Over ambitieuze en duurzame onderwijsinnovatie (1): technologie - Tim SurmaOver ambitieuze en duurzame onderwijsinnovatie (2)Over ambitieuze en duurzame onderwijsinnovatie (2): curriculum - Tim SurmaOver ambitieuze en duurzame onderwijsinnovatie (3)Over ambitieuze en duurzame onderwijsinnovatie (3): wetenschappelijke ondersteuning - Tim Surma

Verdieping

Veranderingen bij de Nederlandse onderwijsleiderHoe is de Nederlandse onderwijsleider veranderd sinds 2015? - Margareth de WitProfiel van de onderwijsleider en betrokkenheid medewerkersHet profiel van de Nederlandse onderwijsleider en de betrokkenheid van medewerkers - Margareth de WitDe staat van de nederlandse onderwijsleiderDe staat van de Nederlandse Onderwijsleider - Margareth de WitKenmerken goede schoolleiderDe schoolleider doet ertoe - Myriam LieskampLeidinggeven professies samenwerken It takes a village to raise a child. - Elena Carmona van LoonSchoolleider als regisseurDe leidinggevende in het onderwijs als regisseur: leiding geven aan leren - Robert-jan SimonsSturen door luisterenLuisteren om te sturen - Harry van de PolBouwstenen verandercapaciteitMBO-docenten die samen blijven leren, gaan beter met verandering om - Annemieke TopLuisterend bestuurOndersteuning schoolleiders door bestuurders essentieel voor onderwijskwaliteit - Annemieke TopLeidinggeven autonomieLeidinggeven vanuit angst of vanuit autonomie. Wat kun jij bijdragen? - Henk GalenkampLuisteren bij leiderschapSchoolleiders en hun team: (Her)waardering luisterfunctie - Harry van de PolBovenschools leiderschapBovenschools leiderschap in een lerende organisatie - Jan JuttenPedagogisch leiderschapLuc Stevens over pedagogisch leiderschap - Machiel KarelsVerschillen in leiders gerelateerd Verschillen in leiderschap en: doen vrouwen het beter dan mannen? - Margareth de WitDe sleutel tot succes van de onderwijsleiderWat is de sleutel tot succes van de Nederlandse Onderwijsleider? - Margareth de WitSuccesvolle transitie kenmerken naar IKCEen succesvolle transitie naar een IKC heeft deze zes kenmerken - Joost KarelsSchoolleider bij veranderingenHoe geef je als schoolleider succesvol leiding aan veranderingen? - Gerard BelSchoolleider lerende cultuurDe schoolleider als architect van een leeromgeving voor leraren - Machiel KarelsJezelf blijven bij inspectiebezoekOnderwijsinspectie: doe maar gewoon je ding; wat (niet) te doen als de inspectie komt - Minke KnolEen excellente school - 2Een excellente school (2): over de route waarlangs de collega's gingen - Minke KnolEen excellente school -1Een excellente school (1): door de bril van collega's die er werken - Minke KnolHoe bevorder je samenwerking in je schoolteamHoe bevorder je de samenwerking in je schoolteam? - Machiel Karels

Dossiers

Uw onderwijskundige kennis blijft op peil door 3500+ artikelen.