Kennisplatform
Nieuw: Let op! Wij-leren.nl lanceert nieuwe website

Leiderschapsstijl

Dossier: alle informatie over Leiderschapsstijl

De leiderschapsstijl is de stijl van leidinggeven. Het leiderschap moet in de eerste plaats gericht zijn op de ontwikkeling van de leerlingen. Dit gebeurt door het begeleiden van de leerkrachten. Een leiderschapsstijl is persoonsgebonden, maar het is ook een bewuste keus. Er zijn drie klassieke leiderschapsstijlen:

  • De directieve of autoritaire leider. Deze leider weet goed wat hij wil en hij verwacht van de leerkrachten dat zij dit uitvoeren. Er is weinig inbreng voor de leerkracht zelf.
  • De laissez-faire leider. Deze leider kijkt toe en heeft groot vertrouwen in de vermogens van de leerkrachten.
  • De democratische leider. Deze leider overlegt met zijn team en probeert zo de goede kant op te leiden. Hij heeft zelf wel een duidelijke visie, maar is zich ervan bewust dat de leerkracht het in de klas moet doen.

Naast deze drie stijlen is er tegenwoordig ook de coachende stijl. De leider staat dan naast de medewerkers en gaat uit van hun professionaliteit. Door coaching probeert de leider de kwaliteiten van de leerkrachten te laten ontplooien.

Een goede leider heeft niet alleen persoonlijk leiderschap, maar vooral ook situationeel leiderschap. Dat is feitelijk leiderschap wat je inzit in afstemming op de situatie. De ene situatie vraagt namelijk een meer directieve stijl van leidinggeven, terwijl een andere situatie een meer democratische leider vraagt.

gratis online assessment onderwijs

Heb je vragen over dit thema? Stel ze in de onderwijs community binnen de Wij-leren.nl Academie!

Laatst geactualiseerd op 2 augustus 2022

Ontdek meer

Externe verwijzingen

Mijn school kiest voor mijn talentMijn school kiest voor mijn talent
 Wij-leren.nl Academie
Executieve functies in de klasExecutieve functies in de klas
 Medilex Onderwijs
Klassenmanagement - vijf kenmerken van een goede lesKlassenmanagement - vijf kenmerken van een goede les
 Wij-leren.nl Academie

Boeken

Regieversterkend leiderschap - inleidingHet onderwijs wil door! Regieversterkend onderwijs - Elena Carmona van LoonGa tot de mier!Ga tot de mier! - Een mierenparabel met lessen voor mensenorganisaties - Arja Kerpel3000 jaar denkers over onderwijs3000 jaar denkers over onderwijs - Machiel KarelsInteractiewijzerInteractiewijzer - Analyse en aanpak van interactieproblemen - Helèn de JongPersoonlijke effectiviteitPersoonlijke effectiviteit in het basisonderwijs - Helèn de JongOnderwijskundig LeiderschapOnderwijskundig leiderschap - Myriam LieskampDuurzame schoolontwikkelingDuurzame schoolontwikkeling - Myriam LieskampOnderzoeksmatig leiderschapOnderzoeksmatig leiderschap - Myriam LieskampInterdisciplinair samenwerkenOver het schoolhek heen - Myriam LieskampMedezeggenschap in het onderwijsKansrijke medezeggenschap in het onderwijs - Myriam LieskampHandboek onderwijsrechtHandboek onderwijsrecht - Myriam LieskampDruk druk druk, slimmer organiseren in het onderwijsDruk druk druk: Slimmer organiseren in het onderwijs - Myriam LieskampVeranderend toezicht onderwijsinspectieVeranderend toezicht - Myriam LieskampLeidinggeven aan onderwijsinnovatie met ictLeidinggeven aan onderwijsinnovatie met ict. - Myriam LieskampRoos van Leary interactiekunde professionalsRoos van Leary - interactiekunde voor professionals - redactieGedragsoplossingen voor de moeilijke groepGedragsoplossingen voor de moeilijke groep - Marleen LegemaatBeter leren door groepsdynamiekBeter leren door groepsdynamiek. Van multi-intensief naar groepsdynamisch onderwijs - Myriam LieskampLeiding geven aan een lerende schoolLeiding geven aan een lerende school - Machiel KarelsDe vijf frustraties van teamworkDe vijf frustraties van teamwork - Machiel KarelsDe vijf frustraties van teamwork - werkboekDe vijf frustraties van teamwork - werkboek - Machiel KarelsDe 6 talenten voor teamworkDe 6 talenten voor teamwork - Machiel KarelsDeep DemocracyDeep Democracy - De wijsheid van de minderheid - Machiel Karels

Samenvatting

LeiderschapsstijlenLeiderschap en leiderschapsstijlen - Machiel KarelsOnderwijsverslag 2013-2014Onderwijsverslag 2013/2014: cruciale rol schoolleider - Machiel KarelsSchoolorganisatieSchoolorganisatie en teamwork op een basisschool - leiderschap - Arja KerpelOnderwijs- en schoolontwikkelingOnderwijs- en schoolontwikkeling: veranderingen doorvoeren - Machiel KarelsRoos van Leary -1-Roos van Leary - uitleg - test - gebruik - Arja Kerpel

Opinie

Dienend leiderschapIs dienend leiderschap te leren? - Harm KlifmanSchoolleider als hitteschildSchoolleider: Hitteschild of doorgeefluik? - Alex de BruijnLeiderschap tonenToon leiderschap door de kantjes te markeren, dan lopen we ze er niet af. - Alex de BruijnOnderwijssysteem en creativiteitBlijven kleuren! - Rijk van OmmerenStaat van de leraarDe Staat van de Leraar - Marjolein ZwikVisie en kernwaardenMaak visie tastbaar met kernwaarden! - Alex de BruijnOrganisatie als rotondeMaak van de organisatie een rotonde - Alex de BruijnOver ambitieuze en duurzame onderwijsinnovatie (1)Over ambitieuze en duurzame onderwijsinnovatie (1): technologie - Tim SurmaOver ambitieuze en duurzame onderwijsinnovatie (2)Over ambitieuze en duurzame onderwijsinnovatie (2): curriculum - Tim SurmaOver ambitieuze en duurzame onderwijsinnovatie (3)Over ambitieuze en duurzame onderwijsinnovatie (3): wetenschappelijke ondersteuning - Tim Surma

Verdieping

Veranderingen bij de Nederlandse onderwijsleiderHoe is de Nederlandse onderwijsleider veranderd sinds 2015? - Margareth de WitProfiel van de onderwijsleider en betrokkenheid medewerkersHet profiel van de Nederlandse onderwijsleider en de betrokkenheid van medewerkers - Margareth de WitDe staat van de nederlandse onderwijsleiderDe staat van de Nederlandse Onderwijsleider - Margareth de WitKenmerken goede schoolleiderDe schoolleider doet ertoe - Myriam LieskampUitgangspunt bij onderwijs: leerkracht of leerling?Leerkracht én leerling centraal - Marcel van HerpenLeidinggeven professies samenwerken It takes a village to raise a child. - Elena Carmona van LoonSchoolleider als regisseurDe leidinggevende in het onderwijs als regisseur: leiding geven aan leren - Robert-jan SimonsBiesta reflectieReflecties bij Het prachtige risico van onderwijs van Gert Biesta - Harm KlifmanSturen door luisterenLuisteren om te sturen - Harry van de PolLeidinggeven autonomieLeidinggeven vanuit angst of vanuit autonomie. Wat kun jij bijdragen? - Henk GalenkampStakeholdersWerken aan relaties met stakeholders - Henk GalenkampWerk van de leraarDe leraar en de hartchirurg - Jan JuttenVerantwoordelijkheid lerenVerantwoord verantwoordelijk leren zijn - Dolf JansonLuisteren bij leiderschapSchoolleiders en hun team: (Her)waardering luisterfunctie - Harry van de PolBezoek raad van toezichtAandachtspunten bezoek raad van toezicht - Harm KlifmanGovernance & opbrengst 2Governance en onderwijsopbrengsten: hoe die te verbinden? -2- - Harm KlifmanVarianten bestuur en toezichtVarianten voor scheiding van bestuur en intern toezicht - Harm KlifmanDiversiteit in besturenMeervoudigheid van perspectieven. Over de functie van diversiteit in bestuurlijke organen - Harm KlifmanBovenschools leiderschapBovenschools leiderschap in een lerende organisatie - Jan JuttenDuurzame schoolontwikkelingDuurzame schoolontwikkeling: werken aan het schoolplan in een lerende organisatie - Jan JuttenVerantwoordelijkheid gevenVerantwoordelijkheid is geven en nemen. Maar wat als taken blijven liggen? - Henk GalenkampTeamlerenTeamleren in een lerende school: samen werken aan beter onderwijs - Jan JuttenVerschillen in leiders gerelateerd Verschillen in leiderschap en: doen vrouwen het beter dan mannen? - Margareth de WitDe sleutel tot succes van de onderwijsleiderWat is de sleutel tot succes van de Nederlandse Onderwijsleider? - Margareth de WitOud zeer in schoolorganisaties en weg tot herstelOud zeer in schoolorganisaties - Henk GalenkampDe staat van het onderwijs in 2020De Staat van het Onderwijs 2020 - Myriam LieskampDe staat van het onderwijs in 2020De Staat van het Onderwijs 2020 - Myriam LieskampSchoolleider bij veranderingenHoe geef je als schoolleider succesvol leiding aan veranderingen? - Gerard BelDe noodzaak van een teamcoach om als team doelen te behalenWerken met Teacher Leadership - Jaap VersfeltLeerlingen aan het woord: luister je echt? Democratisering van scholen en onderwijs door Student Voice - Carien VerhoeffSystemische teamcoaching in het onderwijs Systemische teamcoaching in het onderwijs - Henk GalenkampFormatief leren en de implementatie daarvanWat vraagt formatief van (teams van) leraren? (3) - Dominique Sluijsmans Is de school op koers? Definieer waarden, deel verlangens en stel doelen.Op koers? Waarden, ambities, verlangens en doelen. - Henk GalenkampSchoolleider lerende cultuurDe schoolleider als architect van een leeromgeving voor leraren - Machiel KarelsTegenspraak omarmen: een vreemde gedachtenkronkelHoe fijn is 'tegenspraak'? Over geboden, verboden en ongehoorde woorden - Harm KlifmanTop 10 teacher needsTeacher Needs: een top 10 - Laura BatstraEen excellente school - 2Een excellente school (2): over de route waarlangs de collega's gingen - Minke KnolEen excellente school -1Een excellente school (1): door de bril van collega's die er werken - Minke KnolHoe bevorder je samenwerking in je schoolteamHoe bevorder je de samenwerking in je schoolteam? - Machiel KarelsDeep Democracy in het onderwijsDeep Democracy in het onderwijs - Machiel Karels

Dossiers

Uw onderwijskundige kennis blijft op peil door 3500+ artikelen.