Kennisplatform
Nieuw: Let op! Wij-leren.nl lanceert nieuwe website

Automatiseren

Dossier: alle informatie over Automatiseren

Automatiseren heet ook wel inoefenen. Bij automatiseren oefent een kind om kennis of vaardigheden op te halen zonder lang nadenken. Een voorbeeld hiervan zijn het inoefenen van de tafels van vermenigvuldiging. Of het veelvuldig toepassen van een rekenstrategie, zoals onder elkaar optellen.

Het automatiseringsproces verloopt geleidelijk. In eerste instantie zal een leerling een som bewust aanpakken en stap voor stap nadenken. Daarna maakt hij de som steeds sneller en gaat het steeds meer automatisch. De laatste stap is het integreren van het geleerde in andere vaardigheden.

Heb je vragen over dit thema? Stel ze in de onderwijs community binnen de Wij-leren.nl Academie!

Laatst geactualiseerd op 13 december 2021

Ontdek meer

Externe verwijzingen

Spelend werken aan rekendoelen in groep 1-2Spelend werken aan rekendoelen in groep 1-2
 Medilex Onderwijs
Dyscalculie - Wat is dat?Dyscalculie - Wat is dat?
 Wij-leren.nl Academie

Boeken

Wie is er bang voor wiskundeWie is er bang voor Wiskunde? - Dick van der WaterenEffectief rekenonderwijsEffectief Rekenonderwijs op de basisschool - Korstiaan KarelsKrachtig anders lerenKrachtig anders leren - Kernvisie methode - Arja Kerpel

Samenvatting

Voorkomen van rekenproblemenVoorkomen van rekenproblemen - protocol dyscalculie - Korstiaan KarelsDiagnosticerend onderwijzen bij rekenenDiagnosticerend onderwijzen bij rekenen - Korstiaan KarelsHoe leer je effectief automatiseren en memoriseren bij rekenen?Hoe leer je effectief automatiseren en memoriseren bij rekenen? - redactie

Verdieping

Memoriseren van splitsingen tot tienHoe leer je kinderen splitsen? - Ceciel BorghoutsTips zwakke rekenaarsDurf te kiezen in doelen: 19 tips voor zwakke rekenaars - Nina BoswinkelRekenproces in de rekenlesHet rekenproces in de rekenles - protocol ERWD - Korstiaan KarelsTafels lerenLeren vermenigvuldigen: meer dan tafels leren! - Martie de PaterLetters lerenLetters leren: vandaag in staat, een leven lang paraat - Ewald VervaetSpellingtrainingSpellingbewustzijn kan met een korte training gestimuleerd worden - Anna BosmanSchatten en rekenenEen schatter kan niet zonder redeneren - Dolf JansonRekenen automatiserenHet effect van gericht automatiseren van rekenvaardigheden - Marjolein ZwikAnders beginnen met vermenigvuldigen en delenAnders beginnen met vermenigvuldigen en delen - Dolf JansonRekenonderwijs kleuters met de vertaalcirkelRekenonderwijs in groep 1-2 - Ceciel BorghoutsRekenen met een efficiente strategieRekenen met een efficiënte strategie - Ceciel BorghoutsRekenen koppeling verhaal-somKoppeling tussen verhaal en som - Ceciel BorghoutsTips voor thuis rekenenTips voor thuis rekenen - Dolf JansonCriteria methode rekenenCriteria keuzeproces methode rekenen - Korstiaan KarelsHulp bij klokkijken voor kinderen met taaldenk problemen-2Hulp bij klokkijken voor kinderen met taaldenk problemen (2) - Jeanne BuijksKlokkijken voor kinderen met taaldenk problemen1Hulp bij klokkijken voor kinderen met taaldenk problemen (1) - Jeanne BuijksHulp bij klokkijken voor kinderen met taaldenk problemen-2Hulp bij klokkijken voor kinderen met taaldenk problemen (2) - Jeanne BuijksHet proces om een rekenmethode te kiezenZo pak je het keuzeproces voor een nieuwe rekenmethode aan - Korstiaan KarelsTaalproblemen bij formeel rekenen deel 1Taalhulp bij het uitrekenen van formele sommen - 1 - Taalproblemen - Jeanne BuijksRekenen basisdidaktiek materiaal deel tweeTaalhulp bij het uitrekenen van formele sommen - 2 - Materiële leerfase - Jeanne BuijksSpeciale taalhulp bij rekenen van formele sommen - 3Taalhulp bij het uitrekenen van formele sommen - 3 - Speciale taalhulp - Jeanne BuijksSpeciale taalhulp rekenen logopedie -4Taalhulp bij het uitrekenen van formele sommen - 4 - RT en logopedie - Jeanne BuijksHulp voor stress en faalangst bij rekenenTaalhulp bij het uitrekenen van formele sommen - 5 - Stress en faalangst - Jeanne BuijksHet nut van kolomsgewijs rekenenHet nut van kolomsgewijs rekenen - Ceciel BorghoutsSubiteren stimuleren door middel van spelletjesWat is subiteren en hoe kun je het stimuleren? - Aafke BouwmanLetterkennis en lettervloeiendheid in groep 4Aandacht voor letterkennis en lettervloeiendheid in groep 4 - Corine TreffersLeren klokkijken van groep 3 tot 6Hoe leer je kinderen klokkijken? - redactie

Dossiers

Uw onderwijskundige kennis blijft op peil door 3500+ artikelen.