Kennisplatform
Nieuw: Let op! Wij-leren.nl lanceert nieuwe website

Competentie

Dossier: alle informatie over Competentie

Een competentie is het geheel van kennis, inzichten, vaardigheden en gedrag dat een individu heeft of kan verwerven. Het woord wordt gebruikt in de betekenis van kennis,, capaciteit of bekwaamheid.  Dit kan gaan om:
  • Kennis & ervaring: Over welke informatie en ervaring beschikt iemand;
  • Vaardigheden: fysieke handelingen waar iemand bedreven in is;
  • Talent: intelligentie, persoonlijke eigenschappen, motivatie die iemand bezit.
Om competenties te kunnen ontwikkelen, is een leeromgeving vereist die complex leren mogelijk maakt. Dat betekent een leeromgeving waarin kennis, vaardigheden en houdingen worden geïntegreerd. Deze integratie vraagt om een zogenoemde whole-task practice, of hele-taak-benadering. Daarbij worden complexe taken als een geheel aangeboden en wordt niet gestart met afzonderlijke deeloefeningen die later worden samengevoegd.

 

Heb je vragen over dit thema? Stel ze in de onderwijs community binnen de Wij-leren.nl Academie!

Laatst geactualiseerd op 3 september 2024

Ontdek meer

Externe verwijzingen

Mijn school kiest voor mijn talentMijn school kiest voor mijn talent
 Wij-leren.nl Academie
Klassenmanagement - vijf kenmerken van een goede lesKlassenmanagement - vijf kenmerken van een goede les
 Wij-leren.nl Academie
BrainBalance in het poBrainBalance in het po
 Medilex Onderwijs

Boeken

Rekenonderwijs kan anders!Rekenonderwijs kan anders! - Machiel KarelsInteractiewijzerInteractiewijzer - Analyse en aanpak van interactieproblemen - Helèn de JongRoos van Leary interactiekunde professionalsRoos van Leary - interactiekunde voor professionals - redactie

Samenvatting

Roos van Leary -1-Roos van Leary - uitleg - test - gebruik - Arja KerpelMotivatie Motivatie - intrinsieke en extrinsieke motivatie - Machiel Karels4C/ID-modelWat is het effect van het gebruik van het 4C/ID model op de kwaliteit van de les? - redactie

Opinie

Drie adviezen aan Arie Slob Beste heer Slob, drie adviezen voor u! - Ivo MijlandEchte vrijheid in en door het onderwijsOnderwijs dat vrij maakt - Hartger Wassink

Verdieping

Vier sleutels effectieve les (2)De vier sleutels voor een effectieve les - deel 2 - Theo WildeboerKind is eigenaar van zijn ontwikkelingHet kind is eigenaar van zijn ontwikkeling en is daarvoor competent - Luc StevensKindgesprekken Kindgesprekken: zonder relatie geen prestatie - Albert de BoerLeraar, een rijk beroepLeraar, een rijk beroep - redactieBekwaamheidseisen PODe bekwaamheidseisen voor de leraar primair onderwijs (groepsleraar) - redactieBekwaamheidseisen VODe bekwaamheidseisen voor de leraar voortgezet onderwijs en de docent educatie en beroepsonderwijs - redactieBekwaamheidseisen VHODe bekwaamheidseisen voor de leraar voorbereidend hoger onderwijs - redactieSBL competenties VO MBOSBL competenties onderwijs leraar VO MBO - redactiePersoonlijkheidstestenPersoonlijkheidstesten - Machiel KarelsCompetentiemanagementCompetentiemanagement in het onderwijs - Machiel KarelsMindset bij rekenenGroeien in de getallenwereld - over belang growth mindset bij rekenen - Dolf JansonCompetentiesCompetenties verwerven met en zonder instructie - Robert-jan SimonsSBL competenties VOSBL competenties onderwijs leraar vho - redactieSBL competenties BAODe SBL competenties leerkracht primair onderwijs - redactieKindgesprek in een leercultuurLeertaal en leercultuur bevorderen door het inzetten van kindgesprekken - Martine Blonk - MeulenkampEigenaarschap en denken in driehoeken -1-Eigenaarschap en taakverdeling in onderwijs -1- - Albert de BoerEigenaarschap en denken in driehoeken -2Eigenaarschap en taakverdeling in onderwijs -2 - Albert de BoerEigenaarschap en denken in driehoeken -3Eigenaarschap en taakverdeling in onderwijs - Albert de Boer10 vragen over autonomie10 vragen over autonomie - Machiel Karels

Dossiers

Uw onderwijskundige kennis blijft op peil door 3500+ artikelen.