Kennisplatform
Nieuw: Let op! Wij-leren.nl lanceert nieuwe website

Talent

Dossier: alle informatie over Talent

Een talent is het vermogen of de aanleg om iets te kunnen leren. Talenten heeft iedereen, maar talenten zijn niet altijd zichtbaar. Talenten kunnen liggen op het

  • intellectuele vlak: bijvoorbeeld een talent voor wiskunde;
  • creatieve vlak: bijvoorbeeld een talent voor muziek;
  • motorische vlak: bijvoorbeeld een talent voor (een) sport.

Natuurlijk zijn talenten niet strak af te bakenen. Voor elk talent worden meerder ontwikkelingsgebieden aangesproken.

Talent wordt beschouwd als iets wat je hebt of niet. Oftewel: je wordt ermee geboren.

Om een talent te ontwikkelen moet je er tijd en moeite in investeren. Afhankelijk van je talent of aanleg, merk je dan dat de een sneller vooruitgaat dan de ander. Talent is niet iets vaststaands, het gaat om potentieel. En als je ergens veel talent voor hebt, gaat het vaak redelijk makkelijk, schijnbaar moeiteloos.

Leerkrachten en mentoren kunnen een belangrijke rol spelen in de ontwikkeling van talenten. Zij kunnen de leerlingen de ruimte, stimulans en mogelijkheid geven, waardoor ze een natuurlijke aanleg kunnen ontwikkelen om daardoor te komen tot bijzondere prestaties. Dit laatste laat gelijk zien dat talent onderhoud nodig heeft. Een leerling met een talent voor schrijven zal alsnog de grammaticaregels moeten leren om het verder te ontplooien.

gratis online assessment onderwijs

Heb je vragen over dit thema? Stel ze in de onderwijs community binnen de Wij-leren.nl Academie!

Laatst geactualiseerd op 10 augustus 2022

Ontdek meer

Externe verwijzingen

Mijn school kiest voor mijn talentMijn school kiest voor mijn talent
 Wij-leren.nl Academie
Angstige leerlingen in de klasAngstige leerlingen in de klas
 Medilex Onderwijs

Boeken

Juffen zijn toffer dan meesters Juffen zijn toffer dan meesters - Marianne HogenhoutTalent binnenstebuitenTalent binnenstebuiten - Daag jongeren uit met hun talenten aan de slag te gaan - Helèn de JongPersoonlijke effectiviteitPersoonlijke effectiviteit in het basisonderwijs - Helèn de JongMindsetMindset, de weg naar een succesvol leven - Carol S. Dweck - Arja KerpelMijn school kiest voor mijn talentMijn school kiest voor mijn talent - Machiel Karels

Opinie

Drie adviezen aan Arie Slob Beste heer Slob, drie adviezen voor u! - Ivo MijlandEchte vrijheid in en door het onderwijsOnderwijs dat vrij maakt - Hartger WassinkKansengelijkheid en kansrijk adviserenKlasse(n)! Over ouders, kansengelijkheid en kansrijk adviseren - Peter de Vries

Verdieping

Talentontwikkeling op schoolWat doen we met talenten in kunst en cultuur? - René LeverinkLeraar, een rijk beroepLeraar, een rijk beroep - redactieBekwaamheidseisen PODe bekwaamheidseisen voor de leraar primair onderwijs (groepsleraar) - redactieBekwaamheidseisen VODe bekwaamheidseisen voor de leraar voortgezet onderwijs en de docent educatie en beroepsonderwijs - redactieBekwaamheidseisen VHODe bekwaamheidseisen voor de leraar voorbereidend hoger onderwijs - redactieSBL competenties VO MBOSBL competenties onderwijs leraar VO MBO - redactiePersoonlijkheidstestenPersoonlijkheidstesten - Machiel KarelsCompetentiemanagementCompetentiemanagement in het onderwijs - Machiel KarelsDuo-collegaDuo-partner? Teach your talent! - Angela Kouwenhoven-de WaardtSchoolkeuze havo/vwoSelectie op basis van talent is goed voor de leerresultaten - Annemieke TopExcellerenLeerlingen laten excelleren - de rol van de leraar - Dolf JansonTechniek attitudeTalent en talentontwikkeling van en door leraren en scholen - Hanno van KeulenSBL competenties VOSBL competenties onderwijs leraar vho - redactieSBL competenties BAODe SBL competenties leerkracht primair onderwijs - redactieLeerling betrekken in vormgeven passend onderwijsEvaluatie passend onderwijs: 'hoorrecht' in aantocht! - Albert de BoerKlassen en kansenKlassen en kansen, wat te doen aan kansenongelijkheid? - Peter de VriesKansenongelijkheid in het onderwijsAan de slag met kansenongelijkheid in het onderwijs - Jaap VersfeltToetsing inzetten voor kansengelijkheidSelecteren: we willen het niet, maar we doen het voortdurend - Karen HeijHoe ga jij aan de slag met talent op school?Word jij ook een kindertalentenfluisteraar? - Luk DewulfHoe ga jij aan de slag met talent op school?Word jij ook een kindertalentenfluisteraar? - Luk Dewulf

Dossiers

Uw onderwijskundige kennis blijft op peil door 3500+ artikelen.