Kennisplatform
Nieuw: Let op! Wij-leren.nl lanceert nieuwe website

Digitale geletterdheid

Dossier: alle informatie over Digitale geletterdheid

Digitale geletterdheid is het geheel van digitale vaardigheden en omvat -volgens SLO en Kennisnet- vier aspecten:

1. Ict-basis-vaardigheden; dit bevat onder andere:

- kennis van basisbegrippen en functies van computers en computernetwerken

- het kunnen omgaan met hardware

- het kunnen werken met internet (e-mail, browsers)

- weet hebben van beveiligings- en privacyaspecten

2. Computational thinking: Problemen zodanig (her)formuleren dat het mogelijk wordt om het probleem met computertechnologie op te lossen.

3. Mediawijsheid; kennis, vaardigheden en mentaliteit om kritisch en bewust om te gaan met media.

4. Informatievaardigheden; het kunnen zoeken, selecteren en verwerken van bronnen en informatie op internet.
 

Heb je vragen over dit thema? Stel ze in de onderwijs community binnen de Wij-leren.nl Academie!

Laatst geactualiseerd op 4 augustus 2022

Ontdek meer

Externe verwijzingen

Burgerschap door sociale cohesie in de klasBurgerschap door sociale cohesie in de klas
 Wij-leren.nl Academie

Boeken

Leidinggeven aan onderwijsinnovatie met ictLeidinggeven aan onderwijsinnovatie met ict. - Myriam LieskampVan brokkelbrein naar focusVan brokkelbrein naar focus - Marleen Legemaat

Samenvatting

Tablet in het onderwijsDe invloed van tabletgebruik op leeropbrengsten in het onderwijs - redactie21st century skills21st century skills - wat zijn 21e eeuwse vaardigheden? - Machiel Karels

Opinie

Over ambitieuze en duurzame onderwijsinnovatie (1)Over ambitieuze en duurzame onderwijsinnovatie (1): technologie - Tim SurmaOver ambitieuze en duurzame onderwijsinnovatie (2)Over ambitieuze en duurzame onderwijsinnovatie (2): curriculum - Tim SurmaOver ambitieuze en duurzame onderwijsinnovatie (3)Over ambitieuze en duurzame onderwijsinnovatie (3): wetenschappelijke ondersteuning - Tim Surma

Verdieping

Tabletprogramma's ondermijnen eigenaarschapDe leerling eigenaar van het leerproces? Niet met digitale oefenprogramma's! - Dolf JansonDigitale leermiddelen in het onderwijsDigitaal of analoog, het maakt wat uit! - Wendy Brasz en Myra den HaanOnderwijswaardenOud en Nieuw - over de waarde van waarden in het onderwijs - Elena Carmona van LoonAdaptieve softwareAdaptieve software zet onderwijs op zijn kop - Tijl RoodLeren in 2020 - 1Leren in 2020 - Jos CöpEffectiever onderwijsHoe gerichte inzet van ICT leidt tot effectiever onderwijs - Jos CöpBrede vaardigheden leerlingenAandacht voor brede vaardigheden - Bertine van den OeverOnderwijs in tijden van coronaOnderwijs in tijden van corona - Myriam LieskampBeoordeling LVS-toetsen hoofdrekenen en overig (7)Beoordeling LVS-toetsen Hoofdrekenen en overige specifieke vaardigheden (7) - Corine TreffersOverzicht LVS-toetsen en toelichtingOverzicht LVS-toetsen en toelichting - Corine TreffersBeoordeling LVS toetsen Welk LVS past bij jouw school? - Keuzehulp bij het kiezen van een LVS - Corine TreffersBeoordeling LVS-toetsen hoofdrekenen en overig (7)Beoordeling LVS-toetsen Hoofdrekenen en overige specifieke vaardigheden (7) - Corine TreffersOverzicht LVS-toetsen en toelichtingOverzicht LVS-toetsen en toelichting - Corine Treffers

Dossiers

Uw onderwijskundige kennis blijft op peil door 3500+ artikelen.