Kennisplatform
Nieuw: Let op! Wij-leren.nl lanceert nieuwe website

Geletterdheid

Dossier: alle informatie over Geletterdheid

Geletterdheid wil zeggen: het kunnen lezen en schrijven. Het begrip geletterdheid wordt op verschillende manieren gebruikt. Een gangbaar onderscheid is:

  • Ontluikende geletterdheid. Dit is het eerste begin waarin geschreven taal een rol gaat spelen in het leven van een kind. Hierbij gaat het om kinderen in de leeftijd van 0 tot 4 jaar.
  • Beginnende geletterdheid. Dit is het groeiende inzicht in de functies van geschreven taal, inzicht in het alfabetisch schrift en het verband tussen gesproken en geschreven taal. Een kind in deze fase leert eenvoudige woorden te verklanken, betekenis te verlenen aan geschreven taal en om woordjes te schrijven. Hierbij gaat het om kinderen in groep 1, 2 en 3.
  • Gevorderde geletterdheid. In deze fase kunnen kinderen steeds sneller woorden herkennen en betekenis toekennen aan geschreven taal. In deze fase ontwikkelt ook het werken met teksten en het omzetten van gedachten en ideeën in geschreven taal. Hierbij gaat het om kinderen in groep 4 tot en met 8.
  • Functionele geletterdheid. Aan het einde van de basisschool behoort een kind functioneel geletterd te zijn. Dat wil zeggen dat hij/zij in staat is om geschreven taal te lezen en schrijven in situaties in het maatschappelijk leven. Denk hierbij aan het lezen van een handleiding.
Heb je vragen over dit thema? Stel ze in de onderwijs community binnen de Wij-leren.nl Academie!

Laatst geactualiseerd op 31 januari 2022

Ontdek meer

Externe verwijzingen

Jongeren met een taalontwikkelingsstoornisJongeren met een taalontwikkelingsstoornis
 Medilex Onderwijs
Taalontwikkeling en taalbeleidTaalontwikkeling en taalbeleid
 Wij-leren.nl Academie

Boeken

Zo ontdek ik het lezen - spellingsrijpheid Spellingonderwijs: pas als het kind er rijp voor is - Ewald VervaetWerkmap begrijpend luisteren en woordenschat Werkmap Begrijpend luisteren en woordenschat - Machiel KarelsWerkmap fonemisch bewustzijn Werkmap Fonemisch bewustzijn - Machiel KarelsVloeiend van groep twee naar drieVloeiend van groep 2 naar 3 - Marleen LegemaatZo ontdek ik het lezen!Zo ontdek ik het lezen! - Machiel KarelsTechnisch lezen in een doorlopende lijnTechnisch lezen in een doorlopende lijn; een praktisch handboek voor de basisschool. - Paul Filipiak

Samenvatting

Fonemisch bewustzijnHet effect van klappen in lettergrepen op foneembewustzijn bij jonge kinderen - redactie

Verdieping

Expliciete instructieSpelling en expliciete instructie - Anna BosmanLeren spellenLeren spellen: de klanken bepalen de letters - Dolf JansonLeesrijpheid deel 2Analyse van de toets Taal voor Kleuters Deel 2 - Ewald VervaetRijk taalaanbodRijk taalaanbod door spel - Sieneke GoorhuisSpellingvaardigheidSpellingvaardigheid en leren spellen (1) - relatie spellen en lezen - Anna BosmanDe spellerSpellingvaardigheid en leren spellen (2) - de speller - Anna BosmanSpelling toetsenSpellingvaardigheid en leren spellen (5) - toetsen - Anna BosmanLezen en spellenZo leer je kinderen lezen en spellen - Anna BosmanSpellen en stellenLeren stellen en niet vergeten correct te spellen - Het succes van de zelfcorrectietraining - Anna BosmanOpbrengstgericht werken bij spellingOpbrengstgericht lesgeven bij spelling - Dolf JansonBeter begrip door vloeiend lezenBeter begrip door vloeiend lezen - Karin van de MortelWoordenschat verbinden met taalbeschouwingWoorden en betekenissen - Dolf Jansonleesproblemen, dyslexie, breinlezen deel 1Leesproblemen en dyslexie -1- - Paul FilipiakLeesproblemen, dyslexie, woordbenoeming, deel tweeLeesproblemen en dyslexie -2- - Paul Filipiakleesproblemen, dyslexie, comorbiditeit deel 3Leesproblemen en dyslexie: Comorbiditeit -3- - Paul Filipiakleesproblemen, dyslexie, dysgrafie deel vierLeesproblemen: fonologische dyslexie -4- - Paul FilipiakLeesprolemen, dyslexie, hardnekkigheid, leessnelheid, deel vijfLeesproblemen en dyslexie: Hardnekkigheid -5- - Paul FilipiakLeesproblemen-dyslexie deel zes, preventie en leeshulpLeesproblemen en dyslexie: Preventie -6- - Paul FilipiakLeesproblemen-dyslexie deel zeven, preventieLeesproblemen en dyslexie: Preventie -7- - Paul FilipiakLeesproblemen-dyslexie, deel acht, goed leesonderwijsHulp bij leesproblemen en dyslexie -8- - Paul FilipiakLeesproblemen - dyslexie - hulpporgramma - deel negenLeesproblemen en dyslexie: Hulpprogramma`s -9- - Paul FilipiakLeesproblemen - dyslexie; toegankelijkheid- deel tienLeesproblemen en dyslexie: Toegankelijkheid -10- - Paul FilipiakDe invloed van fonologische vaardigheden op leren lezen en schrijven Fonologische vaardigheden -1- - Jeanne Buijksvloeiend van groep 2 naar 3Vloeiend doorstromen van groep 2 naar groep 3 - Aafke Bouwmanspeciale-hulp-fonologische-problemen-voFonologische zwakte - Speciale hulp na het primair onderwijs -11- - Jeanne BuijksLeeshulp: van welke leesondersteuning leert je leerling nu echt?Lerende leeshulp - Karin van de Mortelpratend en lezend woorden leren intro en overzichtPratend en lezend woorden leren; Intro en overzicht -0- - Paul FilipiakWoorden in het breinWoorden in het brein -11- - Paul Filipiakkwaliteitskenmerken woordenschatonderwijs en didactiekWoordselectie en woordenschatdidactiek -12- - Paul Filipiakpratend en lezend woorden leren intro en overzichtPratend en lezend woorden leren; Intro en overzicht -0- - Paul FilipiakDrie cruciale fases in het leesonderwijs van groep 3Drie cruciale fases in het leesonderwijs in groep 3 - Anneke BemerSuccesvol beginnend lezenSuccesvol beginnend lezen - Paul FilipiakVerhelpen van technische leesproblemen bij begrijpend lezen deel 1Verhelpen van technische leesproblemen bij begrijpend lezen (1) - Paul FilipiakVerhelpen van technische leesproblemen bij begrijpend lezen deel 2Verhelpen van technische leesproblemen bij begrijpend lezen (2) - Paul FilipiakSuccesvol beginnend lezenSuccesvol beginnend lezen - Paul FilipiakVerhelpen van technische leesproblemen bij begrijpend lezen deel 1Verhelpen van technische leesproblemen bij begrijpend lezen (1) - Paul FilipiakVerhelpen van technische leesproblemen bij begrijpend lezen deel 2Verhelpen van technische leesproblemen bij begrijpend lezen (2) - Paul FilipiakLetterkennis en lettervloeiendheid in groep 4Aandacht voor letterkennis en lettervloeiendheid in groep 4 - Corine TreffersVerdiepingsopdrachten voor goede spellers in bovenbouw boWat zijn effectieve verdiepingsopdrachten voor goede spellers? - redactie

Dossiers

Uw onderwijskundige kennis blijft op peil door 3500+ artikelen.