Kennisplatform
Nieuw: Let op! Wij-leren.nl lanceert nieuwe website

Pedagogiek

Dossier: alle informatie over Pedagogiek

Pedagogiek is opvoedkunde. Andere gangbare betekenissen zijn onderwijsleer en opvoeding. De pedagogiek probeert op een systematische manier kennis te verwerven over de ontwikkeling van een kind tot zijn volwassenheid.

Pedagogiek is een wetenschap, de uitvoerder daarvan is een pedagoog. Pedagogen bestuderen de opvoeding en de ontwikkelingsfasen van een kind. Daarnaast kijken zij ook naar de relatie van het kind met zijn omgeving, want dat heeft invloed op de ontwikkeling.

Er zijn diverse specialisaties in de pedagogiek, zoals orthopedagogiek en onderwijspedagogiek. Ook zijn er takken van de pedagogiek die zich bezighouden met de theorie of de historie.

Heb je vragen over dit thema? Stel ze in de onderwijs community binnen de Wij-leren.nl Academie!

Laatst geactualiseerd op 28 maart 2022

Ontdek meer

Externe verwijzingen

Gedragsbeïnvloeding in groep 7 en 8Gedragsbeïnvloeding in groep 7 en 8
 Medilex Onderwijs
Burgerschap: noodzaak of hype?Burgerschap: noodzaak of hype?
 Wij-leren.nl Academie

Boeken

De lerende mensDe lerende mens - Arja KerpelPedagogisch kaderPedagogisch kader professionele netwerken onderwijs en kinderopvang - Helèn de JongWij, de leraarWij, de leraar - Elk kind heeft een pedagogisch netwerk nodig - Arja KerpelHet prachtige risico van onderwijsHet prachtige risico van onderwijs - Gert Biesta - Machiel Karels3000 jaar denkers over onderwijs3000 jaar denkers over onderwijs - Machiel KarelsKlassenkrachtKlasse(n)kracht - in zeven stappen naar een veilig en sociaal groepsklimaat - Arja Kerpelpedagogische sensitiviteitWerken aan pedagogische sensitiviteit in je team - Myriam LieskampBeter leren door groepsdynamiekBeter leren door groepsdynamiek. Van multi-intensief naar groepsdynamisch onderwijs - Myriam LieskampCatharsia - Agora onderwijs in RoermondCatharsia - een andere visie op onderwijs - Hartger Wassink10 jaar Agora onderwijsAgora onderwijs - een intrigerende benadering van leren - Machiel KarelsJagen, verzamelen, opvoedenJagen, verzamelen, opvoeden - Wat we van oude culturen kunnen leren over het opvoeden van blije en behulpzame kinderen. - Marleen LegemaatOnderwijs als AmbachtOnderwijs als Ambacht - Machiel Karels

Samenvatting

Pedagogische opdrachtPedagogische opdracht basisschool - onderwijsvisies - mensbeeld - Arja KerpelOpvoedenOpvoeden: opvattingen - middelen - maatschappelijke betekenis - Arja Kerpelpedagogiek en opvoedkundePedagogiek en opvoedkunde - Machiel KarelsDimensies van onderwijsDimensies van onderwijs - Machiel Karels

Opinie

Pedagogische tactZonder innerlijke verbondenheid, geen pedagogische tact - Anne van HeesLezend in BiestaLezend in Biesta - Harm KlifmanVerantwoordelijkheid nemenGeef de leerkracht zijn vak terug! - Luc StevensDoel van onderwijsLuc Stevens: Neutraal onderwijs is een illusie - Machiel KarelsPedagogiek en didactiekDidactiek en pedagogiek hebben elkaar nodig - Machiel KarelsMeer aandacht voor hart en handen, niet alleen voor het hoofdOnderwijs te eenzijdig gericht op kennisresultaat - Alex de Bruijnonderwijs en zelfkennisOnderwijs en zelfkennis - Jan Bransen

Verdieping

Pedagogiek handelingswetenschapPedagogiek, een betrokken handelingswetenschap - Gert BiestaInnerlijkheid en humaniteit pedagogiekPedagogiek, innerlijkheid en humaniteit - Gert BiestaTijd voor pedagogiek Over de pedagogische paragraaf in onderwijs, opleiding en vorming - Gert BiestaVolwassen in de wereld Wat er op het spel staat: volwassen in de wereld willen zijn - Gert BiestaSubjectificatie - ander curriculum Subjectiverend onderwijs: Het curriculum op zijn kop - Gert BiestaPedagogische tact gepersonaliseerd onderwijsPedagogische tact past bij gepersonaliseerd onderwijs - Tijl RoodPedagogisch leiderschapPedagogische tact - Het pedagogisch antwoord op ontkoppelingen - Marcel van HerpenWereldgericht onderwijs -1-Wereld-gericht onderwijs: vorming tot volwassenheid - Gert BiestaLeerstofjaarklassensysteemJij maakt het verschil voor je leerlingen - Dolf JansonOndernemende pedagogenOndernemende pedagogen gezocht! - Bert KalkmanHoge verwachtingenVerwachtingen van kinderen? Leer van het Rosenthaleffect! - Marcel SchmeierSubjectificatiePersoonsvorming of subjectificatie? Een poging tot verdere verheldering - Gert BiestaWereldgericht onderwijs -2-Kind, school, wereld: een pleidooi van Gert Biesta voor wereldgericht onderwijs - Machiel KarelsPedagogisch basisklimaatPedagogisch (basis) klimaat - Luc StevensOverdenken en doenOverdenken en doen - Een pedagogische bijdrage aan adaptief onderwijs - Luc StevensLeerkrachtgedragPedagogisch en didactisch handelen - redactieOpbrengst toetsen en doel van onderwijsToetsen maken: Dat is niet het doel van ons onderwijs! - Dolf Jansonevidence-basedIs evidence-based het antwoord? - Ivo MijlandOver innovatie en verbinding - pcmBrief uit mijn hart - Jelte van der KooiCommentaar curriculum.nu door Gert BiestaBrief over de herziening van het curriculum - Gert BiestaCommentaar curriculum.nu door Gert BiestaBrief over de herziening van het curriculum - Gert BiestaEvidence based instructiestrategieën: wordt ons onderwijs beter?Instructiestrategieën die werken - maar voor wat? (2) - Dick van der WaterenVrijheid voor onderwijs: wat heeft de school nodig om school te zijn?Van vrijheid van onderwijs naar vrijheid voor onderwijs; een onderwijspedagogisch argument - Gert BiestaLoslaten van een lesmethode is moeilijk maar de moeite waardLoslaten: waarom is dat zo moeilijk? - Martie de PaterStaat van onderwijs en hoe verderOver de staat van het onderwijs en perspectieven voor een goed vervolg - Marcel van HerpenDe eerste 8 dimensies van Kindgericht Onderwijs voor het jonge kindKindgericht onderwijs voor het jonge kind - Bertine van den OeverEen excellente school - 2Een excellente school (2): over de route waarlangs de collega's gingen - Minke KnolEen excellente school -1Een excellente school (1): door de bril van collega's die er werken - Minke KnolDe macht van de leerkrachtWereldgericht onderwijs en schoolleiderschap - 1 - Hartger WassinkDe macht van de leerkrachtWereldgericht onderwijs en schoolleiderschap - 1 - Hartger WassinkHet belang van subjectificatie in het onderwijsWereldgericht onderwijs en schoolleiderschap - 2 - Hartger WassinkVrijheid en verantwoordelijkheid als kaders voor ontwikkelingWereldgericht onderwijs en schoolleiderschap - 3 - Hartger WassinkDe rol van ouders, aanwijzen en de schoolleider in subjectificatieWereldgericht onderwijs en schoolleiderschap - 4 - Hartger WassinkNieuw boek over 10 jaar Agora-onderwijsNieuw boek over 10 jaar Agora-onderwijs - Rob MartensVerlaging studiedruk door verlaging te halen studiepuntenVerlaging studiedruk door verlaging aantal te halen studiepunten? We moeten onszelf bij de opvoedkladden grijpen! - Lisette BastiaansenVerlaging studiedruk door verlaging te halen studiepuntenVerlaging studiedruk door verlaging aantal te halen studiepunten? We moeten onszelf bij de opvoedkladden grijpen! - Lisette Bastiaansen

Dossiers

Uw onderwijskundige kennis blijft op peil door 3500+ artikelen.