Kennisplatform
Nieuw: Let op! Wij-leren.nl lanceert nieuwe website

Projectonderwijs

Dossier: alle informatie over Projectonderwijs

Projectonderwijs is onderwijs waarbij de activiteiten geclusterd zijn rond een thema. Dit thema geeft de mogelijkheid om de lesdoelen te realiseren. Bij projectonderwijs kunnen kinderen op een natuurlijke en betekenisvolle manier kennis, vaardigheden en attitude verwerven. Enkele basale uitgangspunten van projectonderwijs zijn:

- De leefwereld en de belevingswereld van het kind staat centraal.
- Er hoort geen strenge scheiding te zijn tussen de school en de maatschappij.
- Kinderen leren door te doen.
- Samenwerking speelt een grote rol.
 
Er zijn twee typen projectonderwijs: projecten met een verkennend karakter en projecten met een probleemoplossend karakter. Een belangrijk begrip bij projectonderwijs is transfer. Dat wil zeggen dat leerlingen in staat zijn om het geleerde toe te passen in andere situaties. 
Heb je vragen over dit thema? Stel ze in de onderwijs community binnen de Wij-leren.nl Academie!

Laatst geactualiseerd op 8 augustus 2022

Ontdek meer

Externe verwijzingen

Burgerschap: noodzaak of hype?Burgerschap: noodzaak of hype?
 Wij-leren.nl Academie

Boeken

Uitdagend en functioneel taalonderwijsUitdagend en functioneel taalonderwijs - Machiel KarelsDeep LearningDeep Learning - betekenisvol onderwijs in een lerende cultuur - Machiel Karels

Samenvatting

Inzet onderzoekend en ontwerpend leren op vmboDe inzet van onderzoekend en ontwerpend leren op de basisschool - redactie

Opinie

Meer aandacht voor hart en handen, niet alleen voor het hoofdOnderwijs te eenzijdig gericht op kennisresultaat - Alex de Bruijn

Verdieping

Toekomstbestendig onderwijsDeze 12 onderwijsveranderingen zijn kindgericht en toekomstbestendig - Machiel KarelsProjectgericht werken zoals op High Tech HighOntwikkel op jouw school een project volgens de High Tech High-aanpak - Gerdineke van SilfhoutHigh Tech High High Tech High - Een curriculum waarbij projectgestuurd leren en de leerontwikkeling centraal staat - redactieNatuurkunde vanuit verwonderingVerwondering in de les - Dick van der WaterenOnderzoekjes in natuur en techniekKleine onderzoekjes, grote resultaten - Bea PompertOnderzoekend en ontwerpend lerenOp onderzoek in de klas - Dolf JansonKindgericht onderwijsKindgericht onderwijs in een lerende school - Machiel KarelsTechniek talentTalentontwikkeling met wetenschap en techniek - Hanno van KeulenVakintegratie; verschillende vormen om kennis te verbinden -eenVakintegratie 1 - Welke vormen van integratie zijn er? - Rens GresnigtVakintegratie, didactische aanpak-tweeVakintegratie 2 - Zoek naar het verbindende principe - Rens GresnigtVakintegratie en leerkracht competentiesVakintegratie 3 - Welke competenties vraagt het van een leerkracht? - Rens GresnigtGeïntegreerd thematisch onderwijs ontwerpenZes stappen om geïntegreerd thematisch onderwijs te ontwerpen - Bertine van den OeverGeïntegreerd thematisch onderwijs ontwerpenZes stappen om geïntegreerd thematisch onderwijs te ontwerpen - Bertine van den OeverGeïntegreerd thematisch onderwijs ontwerpenZes stappen om geïntegreerd thematisch onderwijs te ontwerpen - Bertine van den OeverGeïntegreerd thematisch onderwijs ontwerpenZes stappen om geïntegreerd thematisch onderwijs te ontwerpen - Bertine van den OeverWat zijn de opbrengsten van vakintegratieWat zijn de opbrengsten van vakintegratie? - redactie

Dossiers

Uw onderwijskundige kennis blijft op peil door 3500+ artikelen.