Kennisplatform
Nieuw: Let op! Wij-leren.nl lanceert nieuwe website

Spelling

Dossier: alle informatie over Spelling

Spelling is de manier waarop je een woord schrijft. Spelling omvat ook alle officiële regels om een taal weer te geven.

Spelling heeft een belangrijke plaats in het onderwijs. Gemiddeld genomen is zes jaar een goede leeftijd om te starten met het lees- en spellingproces van een kind.

Doorgaans volgen methodes deze stappen:

  • Aanbieden van enkelvoudige klankzuivere woorden. Dat zijn eenlettergrepige woorden die je schrijft zoals je het zegt, zoals ‘jas’ en ‘boek’. 
  • Aanbieden van meervoudige klankzuivere woorden aanbieden, zoals ‘deurbel’ en ‘deurmat’. 
  • Aanbieden van niet-klankzuivere woorden, zoals ‘beer’. Deze woorden schrijf je anders dan dat je ze hoort. 
Als een leerling een hardnekkig probleem heeft met spellen, dan kan er sprake zijn van dyslexie.
Heb je vragen over dit thema? Stel ze in de onderwijs community binnen de Wij-leren.nl Academie!

Laatst geactualiseerd op 31 januari 2022

Ontdek meer

Externe verwijzingen

Taalontwikkeling en taalbeleidTaalontwikkeling en taalbeleid
 Wij-leren.nl Academie
Jongeren met een taalontwikkelingsstoornisJongeren met een taalontwikkelingsstoornis
 Medilex Onderwijs

Boeken

Op zoek naar lettersOp zoek naar letters - de andere spelling- en grammaticadidactiek - Machiel KarelsZo ontdek ik het lezen - spellingsrijpheid Spellingonderwijs: pas als het kind er rijp voor is - Ewald VervaetKrachtig anders lerenKrachtig anders leren - Kernvisie methode - Arja KerpelAan de slag met handschriftonderwijsAan de slag met handschriftonderwijs - Marleen LegemaatActief Leren LezenActief Leren Lezen - Bertine van den Oever

Samenvatting

Hulpstappen bij het spellenEffectief leren van fonologische spellingregels: een praktische gids - redactie

Verdieping

Een andere grammatica-aanpakHoe nuttig zijn grammaticalessen? - Dolf Jansonpersoonsvormen correct leren schrijvenWerkwoordspelling zonder ballast - Dolf JansonSpelling oefenenOefenen van spelling - Dolf JansonExpliciete instructieSpelling en expliciete instructie - Anna BosmanLeren spellenLeren spellen: de klanken bepalen de letters - Dolf JansonManier van leren moet kloppenDe manier van leren moet kloppen: hoe je kennis vlot toegankelijk maakt - Dolf JansonEffectief leren spellenHersenen en woorden in verbinding - Dolf JansonCito spelling toets 2Meerkeuzeopgaven van de Cito-spellingtoets zijn echt niet valide - Anna BosmanSpellingvaardigheidSpellingvaardigheid en leren spellen (1) - relatie spellen en lezen - Anna BosmanDe spellerSpellingvaardigheid en leren spellen (2) - de speller - Anna BosmanSpelling instructieSpellingvaardigheid en leren spellen (3) - de instructie - Anna BosmanSpelling methodeSpellingvaardigheid en leren spellen (4) - instructiemethoden - Anna BosmanSpelling toetsenSpellingvaardigheid en leren spellen (5) - toetsen - Anna BosmanLezen en spellenZo leer je kinderen lezen en spellen - Anna BosmanSpellingtrainingSpellingbewustzijn kan met een korte training gestimuleerd worden - Anna BosmanSpellen en stellenLeren stellen en niet vergeten correct te spellen - Het succes van de zelfcorrectietraining - Anna BosmanCito spelling toets 1Cito spellingtoets ter discussie - Anna BosmanTaalles als taallabDe taalles als taallab. Op weg naar een uitdagende invulling van de taalles. - Dolf JansonTaalonderwijs aantrekkelijk en zinvol makenHoe kinderen taalonderwijs weer als aantrekkelijk en zinvol kunnen ervaren. - Dolf JansonDe invloed van fonologische vaardigheden op leren lezen en schrijven Fonologische vaardigheden -1- - Jeanne Buijksspeciale hulp aanvankelijk schrijven en spellenFonologische zwakte - Speciale hulp bij aanvankelijk schrijven/spelling/dictee -10- - Jeanne BuijksBeoordeling LVS-toetsen spelling taalverzorging (4)Beoordeling LVS-toetsen Spelling en Taalverzorging (4) - Corine TreffersBeoordeling LVS-toetsen spelling taalverzorging (4)Beoordeling LVS-toetsen Spelling en Taalverzorging (4) - Corine TreffersMythes spellingdidactiekMythes rond de spellingdidactiek - Dolf JansonPraktijkvoorbeelden bij het voorkomen van schoolproblemenPreventie van schoolproblemen (3) Praktijkvoorbeelden - Ton MooijDrie cruciale fases in het leesonderwijs van groep 3Drie cruciale fases in het leesonderwijs in groep 3 - Anneke BemerVerdiepingsopdrachten voor goede spellers in bovenbouw boWat zijn effectieve verdiepingsopdrachten voor goede spellers? - redactieDidactiek van werkwoordspelling in boHoe leer je effectief de werkwoordspelling aan? - redactieInterventies die technische leesontwikkeling stimuleren Hoe stimuleer je zwakke lezers in groep 3? - redactie

Dossiers

Uw onderwijskundige kennis blijft op peil door 3500+ artikelen.