Kennisplatform
Nieuw: Let op! Wij-leren.nl lanceert nieuwe website

Agressie

Dossier: alle informatie over Agressie

Agressie is het met woede en/of geweld dreigen of handelen. Een kind kan agressie bewust of onbewust inzetten om iets of iemand te beschadigen en zijn wensen duidelijk te maken.

Agressie is grensoverschrijdend gedrag. Bij agressie spelen gevoelens van angst, pijn, boosheid en verdriet een grote rol, zowel bij het agressieve kind als bij de ander. Bij het agressieve kind zorgen deze negatieve emoties ervoor dat de agressie ontstaat, terwijl bij de ander deze gevoelens komen als gevolg van de agressie.

Agressie en geweld zijn niet inwisselbaar. Bij geweld horen het toebrengen van lichamelijk letsel of het vernielen van iets. Het begrip agressie is breder en omvat ook dreigen, schelden of vernederen.

Er is verschil tussen:

  • fysieke agressie: slaan, schoppen, bijten of op een andere manier iemand letsel toebrengen.
  • psychische agressie: verbaal, digitaal of schriftelijk dreigen, kleineren of vernederen.

Ook is er verschil tussen:

  • reactieve agressie: reactieve agressie kenmerkt zich door explosiviteit en heeft veel raakvlakken met fysieke agressie. Het is een impulsieve reactie op een gebeurtenis of voorval.
  • proactieve agressie: dit gaat om weloverwogen agressief gedrag waarmee de dader in korte tijd zijn doelen wil bereiken. Hierbij kan ook psychische agressie ingezet worden, zoals iemand verbaal, digitaal of schriftelijk bedreigen en chanteren.

Reactieve en proactieve agressie hebben verschillende kenmerken en vragen beide om een specifieke aanpak.

Heb je vragen over dit thema? Stel ze in de onderwijs community binnen de Wij-leren.nl Academie!

Laatst geactualiseerd op 10 december 2021

Ontdek meer

Externe verwijzingen

Remedial Teacher in het voRemedial Teacher in het vo
 Medilex Onderwijs
Wat is hechting? En hoe ontstaan hierin problemen?Wat is hechting? En hoe ontstaan hierin problemen?
 Wij-leren.nl Academie

Boeken

Lesgeven aan getraumatiseerde kinderenLesgeven aan getraumatiseerde kinderen - Anton HorewegVluchtelingenkinderenOntwrichte kinderen in het onderwijs - Willem de JongInteractiewijzerInteractiewijzer - Analyse en aanpak van interactieproblemen - Helèn de JongAlles over pestenAlles over pesten - Helèn de JongGedragsproblemen in de klasGedragsproblemen in de klas - Arja KerpelGroepsplan gedragGroepsplan gedrag - passend onderwijs in PO en VO - Arja KerpelHandboek gedrag op school Handboek gedrag op school - Anton Horeweg - Machiel KarelsJagen, verzamelen, opvoedenJagen, verzamelen, opvoeden - Wat we van oude culturen kunnen leren over het opvoeden van blije en behulpzame kinderen. - Marleen Legemaat

Samenvatting

Gezinsproblematiek en gedragsontwikkelingDe invloed van gezinsproblematiek op de gedragsontwikkeling van kinderen - redactie

Opinie

Aanpak probleemjongerenAanpak probleemjongeren vraagt om brede samenwerking - Kees van Overveld

Verdieping

Fysiek straffenStraffen in de klas - Historisch overzicht van visie op fysieke straf - Kees van OverveldAanraken van kinderenPedagogisch contact- verbondenheid door aanraking - Simone MarkODD tipsODD - tips voor de leerkracht - Anton HorewegProfessionele houdingPassend onderwijzen vanuit vier dimensies - Peter MolKinderrechter7 vragen over de kinderrechter - Miriam de HeerKind en delictKind en delict - als je agressief gedrag vertoont lijk je machtig - Miriam de HeerVluchtelingen begeleidingVluchtelingkinderen in de Klas - Hélène van OudheusdenInterventies gedragsproblemenInterventie bij gedragsproblemen - De Eerste Stap - Monique BaardGezonde leefstijlNiet meedrinken in de keet. Leerplankader voor een gezonde leefstijl - René LeverinkGedragsproblemenIndicaties van gedragsproblemen en werkhoudingproblemen - Machiel KarelsPositive Behavior SupportSchoolwide Positive Behavior Support (SWPBS) - Monique BaardProfessional in de spiegel 1Professional in de spiegel - achtergronden - Hanne TouwProfessional in de spiegel 2Professional in de spiegel - werkwijze - Hanne TouwOmgaan met agressieKorte lontjes en coole gasten. Gericht omgaan met agressie in school - Kees van OverveldFunctie gedragsproblemen‘Waarom doe je dat!?’ - Functie en aanpak van probleemgedrag - Kees van OverveldPreventie gedragsproblemenOnderwijs en gedragsproblemen: Prioriteit voor preventie - Kees van OverveldCorona niet het enige gevaarEn wat als het thuis niet veilig is? - Anton HorewegExternaliserend gedrag en investeren in relatieOmgaan met agressief en asociaal gedrag? Investeer in de relatie! - redactieGedragsproblemen vanuit prikkels van het breinGedragsproblemen: een verkeerde afslag in het brein - Kees van OverveldAngst en agressie in schoolAngst en agressie in de school - Kees van OverveldHardnekkig probleemgedrag moeilijke groepOmgaan met probleemgedrag in de groep - Kees van OverveldTien aanbevelingen voor omgang jongeren en messencriminaliteitJongeren en messencriminaliteit -2- Tien aanbevelingen voor een oplossing - Kees van OverveldJongeren en messencriminaliteit: analyse en problematiekJongeren en messencriminaliteit -1- Wat is er aan de hand? - Kees van OverveldSociale veiligheid consequent betrouwbaar toegankelijk polyvaaltheorieSociale Veiligheid: wat we voor leerlingen kunnen betekenen -3- - Henk GalenkampKinderen met messenKinderen met messen - Kees van OverveldInternaliserende en externaliserende problemenHoe kunnen docenten omgaan met verstorend gedrag? - redactie

Dossiers

Uw onderwijskundige kennis blijft op peil door 3500+ artikelen.