Kennisplatform
Nieuw: Let op! Wij-leren.nl lanceert nieuwe website

Burgerschapsvorming

Dossier: alle informatie over Burgerschapsvorming

Burgerschapsvorming is het vormen van leerlingen die actief meedoen aan de samenleving en een positieve bijdrage leveren aan de samenleving. Het is geen vak, maar een taak van de school. Scholen zijn wettelijk verplicht om deze taak uit te voeren, de inspectie ziet hierop toe. Scholen hebben ruimte om dit burgerschapsonderwijs op eigen wijze vorm te geven. Bij burgerschapsvorming gaat het vooral om de houding en de vaardigheden van de leerlingen. De school is hier een geschikte oefenplaats voor. Het burgerschapsonderwijs moet in ieder geval bestaan uit de volgende kern:

  1. Het bijbrengen van kennis over de democratie en rechtstaat zelf en de grondrechten van de mensen. Voor het primair onderwijs gaat dit over kerndoel 36 tot en met 39.
  2. Het bijbrengen van kennis over, inzicht hebben in de werking van en respect hebben voor de achterliggende basiswaarden ook in onderling verband. De basiswaarden zijn: vrijheid, gelijkwaardigheid en solidariteit. Dit betekent dat kinderen kennis moeten krijgen over verschillen in godsdienst, levensovertuiging, politieke gezindheid, afkomst, geslacht, handicap of seksuele gerichtheid en dat iedereen gelijk behandeld moet worden.
  3. Het ontwikkelen van sociale en maatschappelijke competenties. Leerlingen moeten op school leren om samen te werken en te leven, om te gaan met maatschappelijke spelregels, hun mening leren vormen en die van anderen respecteren en hun eigen identiteit leren ontwikkelen.
  4. Het bieden van een respectvolle oefenplaats waarin actief geoefend kan worden met de basiswaarden en burgerschapswaarden geïnternaliseerd kunnen worden. 
Heb je vragen over dit thema? Stel ze in de onderwijs community binnen de Wij-leren.nl Academie!

Laatst geactualiseerd op 15 februari 2022

Ontdek meer

Externe verwijzingen

Burgerschap: noodzaak of hype?Burgerschap: noodzaak of hype?
 Wij-leren.nl Academie
Mentale veerkracht van jongeren vergrotenMentale veerkracht van jongeren vergroten
 Medilex Onderwijs

Boeken

Een school in transitieEen school in transitie - samenhang tussen vorm en inhoud - Machiel KarelsHallo witte scholenHallo witte scholen - Klasse heeft ook een kleur - Machiel KarelsVan inclusief leiderschap naar inclusief meesterschapVan inclusief leiderschap naar inclusief meesterschap - Machiel Karels

Opinie

Curriculum geen visieEen curriculum is nog geen visie - Gert BiestaOnderwijsontwikkelingAleid Truijens: “Was onderwijs ooit niet-opbrengstgericht?” - René LeverinkMeer aandacht voor hart en handen, niet alleen voor het hoofdOnderwijs te eenzijdig gericht op kennisresultaat - Alex de Bruijndemocratisch tekort advies Onderwijsraad mbt artikel 23En niet andersom? - Over het democratisch tekort in het advies van de Onderwijsraad met betrekking tot artikel 23 - Gert Biesta

Verdieping

Drie instrumenten voor burgerschapsvormingAan de slag met burgerschapsvorming - Jaap VersfeltPersoonsvorming: socialisatie of subjectificatiePersoonsvorming in het onderwijs: Socialisatie of subjectificatie? - Gert BiestaBurgerschap gamesGames en burgerschap - redactieBurgerschapsonderwijsBurgerschap in de school - René LeverinkGezonde leefstijlNiet meedrinken in de keet. Leerplankader voor een gezonde leefstijl - René LeverinkSamenlevingsgerichte schoolDe Samenlevingsgerichte School - Peter de VriesOpbrengst toetsen en doel van onderwijsToetsen maken: Dat is niet het doel van ons onderwijs! - Dolf JansonBrede vaardigheden leerlingenAandacht voor brede vaardigheden - Bertine van den OeverZeven tips anti discriminatieHoe pak je discriminatie effectief aan? - redactieMorele groei Levinas (1)Morele groei vanuit het kind zelf -1- - Hilde van RossenHoe ouders en leraren helpen bij morele groei -2Morele groei vanuit het kind zelf -2- - Hilde van RossenSociaal emotionele vaardigheden, basis voor je levenSociaal-emotionele vaardigheden: de basis voor je leven leg je op school - Anne-Wil AbrahamseDe staat van het onderwijs in 2020De Staat van het Onderwijs 2020 - Myriam Lieskampburgerschapsvorming eigenheidPedagogische en levensbeschouwelijke eigenheid bij burgerschapsvorming - Gert BiestaLeerlingen aan het woord: luister je echt? Democratisering van scholen en onderwijs door Student Voice - Carien VerhoeffVrijheid voor onderwijs: wat heeft de school nodig om school te zijn?Van vrijheid van onderwijs naar vrijheid voor onderwijs; een onderwijspedagogisch argument - Gert BiestaDrie instrumenten voor burgerschapsvormingAan de slag met burgerschapsvorming - Jaap VersfeltDrie instrumenten voor burgerschapsvormingAan de slag met burgerschapsvorming - Jaap Versfeltonvoldoende-voor-burgerschapHet regent onvoldoendes voor Burgerschap. Wat is er aan de hand en wat is eraan te doen? - Piet van der PloegVormingsdoelen en de leeromgevingWat vragen vormingsdoelen van leraren en de leeromgeving? - Machiel Karels

Dossiers

Uw onderwijskundige kennis blijft op peil door 3500+ artikelen.