Kennisplatform
Nieuw: Let op! Wij-leren.nl lanceert nieuwe website

Curriculum

Dossier: alle informatie over Curriculum

Het curriculum is het leerplan van de school. Hierin staan de inhouden en de doelen die geleerd moeten worden. Benoemd worden welke vakken er gegeven worden en wat de kerndoelen zijn.

Het Ministerie van Onderwijs stelt de eisen vast waaraan het curriculum moet voldoen. De overheid heeft dus veel invloed op de inhoud van het curriculum. Maar scholen en leraren mogen binnen de kaders zelf een samenhangend curriculum opzetten.

Heb je vragen over dit thema? Stel ze in de onderwijs community binnen de Wij-leren.nl Academie!

Laatst geactualiseerd op 29 april 2022

Ontdek meer

Externe verwijzingen

Boeken

Juffen zijn toffer dan meesters Juffen zijn toffer dan meesters - Marianne HogenhoutRegieversterkend leiderschap - inleidingHet onderwijs wil door! Regieversterkend onderwijs - Elena Carmona van LoonToetsrevolutieToetsrevolutie - Naar een feedbackcultuur in het voortgezet onderwijs - Helèn de JongSuccesvolle schoolprofileringSuccesvolle schoolprofilering - Myriam Lieskamp

Samenvatting

LeerinhoudenLeerinhouden: wetgeving - kennis - ordening - invloed leerkracht - Arja Kerpel

Opinie

Curriculum voor scholen breidt zich uitWat scholen allemaal moeten - Casper HulshofCurriculum geen visieEen curriculum is nog geen visie - Gert BiestaTime-out 2032Ons onderwijs 2032: hoe nu verder? - Marjolein ZwikPlatform #onderwijs2032Het platform #onderwijs2032: hun eerste advies - Casper HulshofVreemde talen onderwijsPlatform Onderwijs2032 helpt vreemde talen onderwijs om zeep - Erna BrummelNationaal curriculumDe vorming van een nationaal curriculum: #onderwijs2032 - Marjolein ZwikLeerachterstand: waar lopen ze op achter?Leerachterstand? Maar waar lopen ze op achter? - Ivo Mijland

Verdieping

Innerlijkheid en humaniteit pedagogiekPedagogiek, innerlijkheid en humaniteit - Gert BiestaCultuureducatie basisschool Cultuureducatie op de basisschool. 8 lessen van koplopers - Vera MeewisERK curriculumOver zwemdiploma's, judobanden en een nieuwe versie van het ERK - René LeverinkFormatieve evaluatie literatuuronderwijsFictie- en literatuuronderwijs formatief ingestoken - Gerdineke van SilfhoutHigh Tech High High Tech High - Een curriculum waarbij projectgestuurd leren en de leerontwikkeling centraal staat - redactieKind centraalMet kunst het hele kind centraal - Vera MeewisLeren met kunstBeter leren en onthouden met kunst - Vera MeewisLeerplan in beeldLeerplan in Beeld: website geeft houvast bij gepersonaliseerd leren - René LeverinkPraten over kunstZeven manieren om over kunst te praten - Vera MeewisCultuurcoördinator10 jaar cultuurcoördinatoren op school. Hoe staat het ermee? - Sanne van den HoekPictoverhalen lezenPictoverhalen: op weg naar leessucces - Marcel SchmeierOverladenheidOverladenheid, de erfzonde van het onderwijs - Henk SissingTekenlesTekenen als omgaan met de visuele wereld - creativiteit - Vera MeewisTien effecten van kunstWat leer je van kunst? - Tien positieve effecten - Vera MeewisOver innovatie en verbinding - pcmBrief uit mijn hart - Jelte van der KooiVakintegratie; verschillende vormen om kennis te verbinden -eenVakintegratie 1 - Welke vormen van integratie zijn er? - Rens GresnigtVakintegratie, didactische aanpak-tweeVakintegratie 2 - Zoek naar het verbindende principe - Rens GresnigtVakintegratie en leerkracht competentiesVakintegratie 3 - Welke competenties vraagt het van een leerkracht? - Rens GresnigtPersona als ijkpersoon bij flexibiliseren van onderwijsPersona's - Het beschrijven van een ijkpersoon bij het flexibiliseren van onderwijs - Carine ElferinkCommentaar curriculum.nu door Gert BiestaBrief over de herziening van het curriculum - Gert Biestaleeruitkomsten formuleren curriculumLeeruitkomsten formuleren voor je opleiding - Carine ElferinkLeerdoelen als uitgangspunt voor de lesinhoudLeerdoeldenken (1): wat is het en wat levert het op? - Anne-Wil AbrahamseIn drie stappen naar leerdoelenLeerdoeldenken (2): In drie stappen naar een leerlijn - Anne-Wil AbrahamseLeerdoeldenken implementeren en organiserenLeerdoeldenken (3): hoe implementeer en organiseer je het op jouw school? - Anne-Wil AbrahamseKenmerken van optimaliserend onderwijsKenmerken van Optimaliserend Onderwijs - Ton Mooijleren van leerlingen basis-kader-beroepsgerichte leerwegLeren leerlingen van het vmbo anders? - redactielandelijk kerncurriculum, vrij schoolcurriculumOptimaliserend Onderwijs (1) Beperkt landelijk kerncurriculum en vrij schoolcurriculum - Ton MooijLeeruitkomsten ontwikkelen voor mboLeeruitkomsten zijn ontwikkeld. Welke stap nu? - Ingrid Roescheronvoldoende-voor-burgerschapHet regent onvoldoendes voor Burgerschap. Wat is er aan de hand en wat is eraan te doen? - Piet van der PloegEen ontwerp van Optimaliserend OnderwijsPreventie van schoolproblemen (2) - Criteria en kenmerken van Optimaliserend onderwijs - Ton MooijVrijheid en verantwoordelijkheid als kaders voor ontwikkelingWereldgericht onderwijs en schoolleiderschap - 3 - Hartger WassinkTien lessen over formatief evalueren (8 t/m 10)Neem formatief niet te snel voor lief: tien lessen van Dylan Wiliam (8 t/m 10) - Dominique Sluijsmans Tien lessen over formatief evalueren (8 t/m 10)Neem formatief niet te snel voor lief: tien lessen van Dylan Wiliam (8 t/m 10) - Dominique Sluijsmans leren van leerlingen basis-kader-beroepsgerichte leerwegLeren leerlingen van het vmbo anders? - redactieWat zijn de opbrengsten van vakintegratieWat zijn de opbrengsten van vakintegratie? - redactieTijdsbesef ontwikkelen door geschiedenislessen in onderbouwKunnen geschiedenislessen historisch tijdsbesef versterken? - redactie

Dossiers

Uw onderwijskundige kennis blijft op peil door 3500+ artikelen.