Kennisplatform
Nieuw: Let op! Wij-leren.nl lanceert nieuwe website

Duurzame organisatieontwikkeling

Dossier: alle informatie over Duurzame organisatieontwikkeling

Duurzame organisatieontwikkeling is een fundamentele, duurzame verandering van de schoolorganisatie. Bij duurzame organisatieontwikkeling is het van belang om alle betrokkenen te motiveren. Dus niet alleen het managementteam, maar ook de leerkrachten moeten actie ondernemen. Dat is nodig voor een langetermijneffect.

Het is van belang dat bij veranderingsprocessen de focus komt te liggen op een begrensd aantal thema’s. Verbinding en samenwerking zijn kernwoorden bij duurzame organisatieontwikkeling. Michael Fullan, een Canadese socioloog, heeft met veel succes onderwijsveranderingen doorgevoerd. Hij geeft aan dat eerst de basis op orde moet zijn en dat de focus gelegd moet worden op het verhogen van de leeropbrengsten. Daarnaast is het belangrijk om voort te bouwen op de kwaliteiten binnen de school. Vandaaruit kan een cultuur ontwikkeld worden van leren en evalueren. Op die manier kan de kennis en vaardigheden van het team uitbreiden.

Heb je vragen over dit thema? Stel ze in de onderwijs community binnen de Wij-leren.nl Academie!

Laatst geactualiseerd op 29 april 2022

Ontdek meer

Externe verwijzingen

Klassenmanagement - vijf kenmerken van een goede lesKlassenmanagement - vijf kenmerken van een goede les
 Wij-leren.nl Academie
Zo doe je een ontwikkelingsgerichte auditZo doe je een ontwikkelingsgerichte audit
 Wij-leren.nl Academie
Mediation voor schoolleidersMediation voor schoolleiders
 Medilex Onderwijs

Boeken

Handboek professionele schoolcultuurHandboek professionele schoolcultuur - Machiel KarelsPersoonlijke effectiviteitPersoonlijke effectiviteit in het basisonderwijs - Helèn de JongProfessionele leergemeenschapDe professionele leergemeenschap - Arja KerpelOnderwijskundig LeiderschapOnderwijskundig leiderschap - Myriam LieskampDuurzame schoolontwikkelingDuurzame schoolontwikkeling - Myriam LieskampOnderzoeksmatig leiderschapOnderzoeksmatig leiderschap - Myriam LieskampInterdisciplinair samenwerkenOver het schoolhek heen - Myriam Lieskamppedagogische sensitiviteitWerken aan pedagogische sensitiviteit in je team - Myriam LieskampVan deze rotondeHoe komen we van deze rotonde? Over het belang van creatief en probleemoplossend denken bij schoolontwikkeling - Myriam LieskampLeidinggeven aan onderwijsinnovatie met ictLeidinggeven aan onderwijsinnovatie met ict. - Myriam LieskampBeter leren door groepsdynamiekBeter leren door groepsdynamiek. Van multi-intensief naar groepsdynamisch onderwijs - Myriam LieskampErken de ongelijkheidErken de ongelijkheid: De kracht van diversiteit in onderwijsteams - Machiel KarelsLeren in verbondenheidLeren in verbondenheid - Praktisch boek over PLG's - Machiel KarelsProfessionele Leergemeenschap het handboekProfessionele Leergemeenschap - het handboek - Machiel KarelsDeep DemocracyDeep Democracy - De wijsheid van de minderheid - Machiel Karels

Samenvatting

SchoolorganisatieSchoolorganisatie en teamwork op een basisschool - leiderschap - Arja KerpelOnderwijs- en schoolontwikkelingOnderwijs- en schoolontwikkeling: veranderingen doorvoeren - Machiel Karels

Opinie

Schoolleider als hitteschildSchoolleider: Hitteschild of doorgeefluik? - Alex de BruijnVisie en kernwaardenMaak visie tastbaar met kernwaarden! - Alex de BruijnOver ambitieuze en duurzame onderwijsinnovatie (1)Over ambitieuze en duurzame onderwijsinnovatie (1): technologie - Tim SurmaOver ambitieuze en duurzame onderwijsinnovatie (2)Over ambitieuze en duurzame onderwijsinnovatie (2): curriculum - Tim SurmaOver ambitieuze en duurzame onderwijsinnovatie (3)Over ambitieuze en duurzame onderwijsinnovatie (3): wetenschappelijke ondersteuning - Tim Surma

Verdieping

Beleid school makenZo maak je richtinggevend beleid voor je school - Machiel KarelsElementen veranderproces onderwijs Vijf elementen voor succesvol veranderen binnen het onderwijs - Sietske van der WegenVeranderen door ruimte te bieden aan professionalsAnders veranderen door ruimte bieden aan professionals - Jos CöpSamenwerking teams Samen kijken - meer zien - beter beslissen - Theo WildeboerOntwikkelschool Spring High AmsterdamEn toen vloog er een duif tegen het raam - pilotschool in ontwikkeling - René LeverinkScholing in het onderwijsScholing van medewerkers: naar een meer volwassen aanpak - Theo WildeboerWelbevinden professionele schoolcultuurWelbevinden: een belangrijke factor van een professionele schoolcultuur - Henk GalenkampDuurzaam onderwijsAutopoiesis: perspectief op duurzaam, betekenisvol onderwijs - Guus GeisenKindgericht onderwijsKindgericht onderwijs in een lerende school - Machiel KarelsSchoolleider als regisseurDe leidinggevende in het onderwijs als regisseur: leiding geven aan leren - Robert-jan SimonsLeren van dataLaat het LVS voor jou werken, en niet andersom! - Machiel KarelsOpgestapelde veranderingenWerkplezier draagt bij aan fundamentele verandering - Dolf JansonLeidinggeven autonomieLeidinggeven vanuit angst of vanuit autonomie. Wat kun jij bijdragen? - Henk GalenkampStakeholdersWerken aan relaties met stakeholders - Henk GalenkampOntwikkelen van wijsheidOntwikkelen van wijsheid - Jan JuttenVerantwoordelijkheid lerenVerantwoord verantwoordelijk leren zijn - Dolf JansonOverladenheidOverladenheid, de erfzonde van het onderwijs - Henk SissingLuisteren bij leiderschapSchoolleiders en hun team: (Her)waardering luisterfunctie - Harry van de PolSchoolinterieur Interieur en identiteit - René LeverinkRijnlandse besturing Werken met een toezichtskader vanuit een Rijnlands perspectief - Herman KolthofBezoek raad van toezichtAandachtspunten bezoek raad van toezicht - Harm KlifmanGovernance & opbrengst 2Governance en onderwijsopbrengsten: hoe die te verbinden? -2- - Harm KlifmanVarianten bestuur en toezichtVarianten voor scheiding van bestuur en intern toezicht - Harm KlifmanDiversiteit in besturenMeervoudigheid van perspectieven. Over de functie van diversiteit in bestuurlijke organen - Harm KlifmanBovenschools leiderschapBovenschools leiderschap in een lerende organisatie - Jan JuttenDuurzame schoolontwikkelingDuurzame schoolontwikkeling: werken aan het schoolplan in een lerende organisatie - Jan JuttenHet lerarenregisterHet lerarenregister - instrument voor een professionele beroepsgroep - Korstiaan KarelsVerantwoordelijkheid gevenVerantwoordelijkheid is geven en nemen. Maar wat als taken blijven liggen? - Henk GalenkampTeamlerenTeamleren in een lerende school: samen werken aan beter onderwijs - Jan JuttenJuridische samenwerking IKC - onderwijsNaar een IKC: hoe geef je de samenwerking juridisch vorm? - Joost KarelsOud zeer in schoolorganisaties en weg tot herstelOud zeer in schoolorganisaties - Henk GalenkampDesign thinking als basis voor innovatief onderwijsDesign thinking als basis voor innovatief onderwijs - redactieDe staat van het onderwijs in 2020De Staat van het Onderwijs 2020 - Myriam LieskampDe staat van het onderwijs in 2020De Staat van het Onderwijs 2020 - Myriam LieskampIs de school op koers? Definieer waarden, deel verlangens en stel doelen.Op koers? Waarden, ambities, verlangens en doelen. - Henk GalenkampDe samenhang tussen ambitie, basiskwaliteit en een kwaliteitscultuurEen ambitie op goed onderwijs - Minke Knol10 vragen aan de onderwijsinspectie10 vragen aan de Onderwijsinspectie 2022 - Machiel KarelsTien werkzame principes voor een lerend team10 werkzame principes voor professionele ontwikkeling en innovatie - Machiel KarelsVoorkom vastlopen onderwijsveranderingHoe voorkom je dat een onderwijsverandering vastloopt? - Machiel KarelsVormingsdoelen en de leeromgevingWat vragen vormingsdoelen van leraren en de leeromgeving? - Machiel Karels10 vragen onderwijsinspectie 202410 vragen aan de Onderwijsinspectie - 2024 - Machiel KarelsHoe staat het met duurzaam onderwijs? De Staat van Duurzaam Onderwijs - Nelleke JacobsDeep Democracy in het onderwijsDeep Democracy in het onderwijs - Machiel Karels

Dossiers

Uw onderwijskundige kennis blijft op peil door 3500+ artikelen.