Kennisplatform
Nieuw: Let op! Wij-leren.nl lanceert nieuwe website

Professionele leergemeenschap

Dossier: alle informatie over Professionele leergemeenschap

Een professionele leergemeenschap is een groep mensen met een gezamenlijk doel en die functioneert in een lerende structuur.
 
In nationaal en internationaal onderzoek wordt steeds vaker de professionele leergemeenschap gezien als een succesvolle methode voor het verhogen van de ontwikkeling van scholen en het focussen op het zo goed mogelijk laten leren van leerlingen.

Kenmerken professionele leergemeenschap

Een kant-en-klaar model voor een professionele leergemeenschap bestaat niet. Maar er zijn wel een aantal kernelementen:
  • Een professionele cultuur, die zich richt op gedeelde normen en waarden. De focus ligt op de professionele ontwikkeling en op het leren van de kinderen.
  • Het leiderschap is gericht op het begeleiden, ondersteunen en faciliteren van samen leren.
  • De organisatiestructuur van professionele leergemeenschappen maakt samen leren mogelijk. Er zijn werkgewoontes ontwikkeld die samenwerkend leren bevorderen en die ruimte bieden om elkaar te ondersteunen.
  • Er is een informatiesysteem met de focus op het leren van leerlingen en het verbeteren van de resultaten.
  • Er is ondersteunend human resource beleid met de focus op samen ontwikkelen. Kernwoorden hierbij zijn: motivatie, betrokkenheid, toewijding en werkplezier. 
Bron: Lieskamp, M. (2014) De professionele leergemeenschap in het onderwijs
Heb je vragen over dit thema? Stel ze in de onderwijs community binnen de Wij-leren.nl Academie!

Laatst geactualiseerd op 7 maart 2024

Ontdek meer

Externe verwijzingen

7 valkuilen bij veranderprocessen in het onderwijs7 valkuilen bij veranderprocessen in het onderwijs
 Wij-leren.nl Academie
TeamcoachTeamcoach
 Medilex Onderwijs

Boeken

Handboek professionele schoolcultuurHandboek professionele schoolcultuur - Machiel KarelsProfessionele leergemeenschapDe professionele leergemeenschap - Arja KerpelOnderzoeksmatig leiderschapOnderzoeksmatig leiderschap - Myriam LieskampInterdisciplinair samenwerkenOver het schoolhek heen - Myriam Lieskamppedagogische sensitiviteitWerken aan pedagogische sensitiviteit in je team - Myriam Lieskamppedagogische sensitiviteitWerken aan pedagogische sensitiviteit in je team - Myriam LieskampVan deze rotondeHoe komen we van deze rotonde? Over het belang van creatief en probleemoplossend denken bij schoolontwikkeling - Myriam LieskampVan deze rotondeHoe komen we van deze rotonde? Over het belang van creatief en probleemoplossend denken bij schoolontwikkeling - Myriam LieskampLeiding geven aan een lerende schoolLeiding geven aan een lerende school - Machiel KarelsErken de ongelijkheidErken de ongelijkheid: De kracht van diversiteit in onderwijsteams - Machiel Karels

Samenvatting

Professionele leergemeenschapDe effectiviteit van professionele leergemeenschappen: sleutels tot succes in onderwijs - redactie

Opinie

Organisatie als rotondeMaak van de organisatie een rotonde - Alex de Bruijn

Verdieping

Elementen veranderproces onderwijs Vijf elementen voor succesvol veranderen binnen het onderwijs - Sietske van der WegenVeranderen door ruimte te bieden aan professionalsAnders veranderen door ruimte bieden aan professionals - Jos CöpKenmerken goede schoolleiderDe schoolleider doet ertoe - Myriam LieskampDe school als professionele leergemeenschapSamen werken en leren in een professionele leergemeenschap - Myriam LieskampSamenwerking teams Samen kijken - meer zien - beter beslissen - Theo WildeboerScholing in het onderwijsScholing van medewerkers: naar een meer volwassen aanpak - Theo WildeboerWelbevinden professionele schoolcultuurWelbevinden: een belangrijke factor van een professionele schoolcultuur - Henk GalenkampLeraar als professionalOver de rol van docenten 2022: nieuwe visie, toezicht en controle - Filip DochyOnderzoekend leren - Nieuwsgierige lerarenOnderzoekend leren als schoolcultuur - Dolf JansonGroepsplanloosPlanmatig en groepsplanloos - Groepsplannen zijn niet verplicht - Wendy Brasz en Myra den HaanKindgericht onderwijsKindgericht onderwijs in een lerende school - Machiel KarelsMeedenken aan onderwijskwaliteitMeer zeggenschap over onderwijskwaliteit vanuit praktijk gevraagd - Annemieke TopLeren samen lerenDe meerwaarde van professionele leergemeenschappen en lerende netwerken - Naomi MertensProfessionele vrijheidProfessionele vrijheid in het onderwijs - Machiel KarelsPersoonlijk meesterschapPersoonlijk meesterschap: Het creëren van je eigen toekomst - Jan JuttenTeamlerenTeamleren in een lerende school: samen werken aan beter onderwijs - Jan JuttenRol IB-er bij kindgericht onderwijsRol van de IB-er op weg naar kindgericht onderwijs - Machiel KarelsOud zeer in schoolorganisaties en weg tot herstelOud zeer in schoolorganisaties - Henk GalenkampOud zeer in schoolorganisaties en weg tot herstelOud zeer in schoolorganisaties - Henk GalenkampSuccesvolle transitie kenmerken naar IKCEen succesvolle transitie naar een IKC heeft deze zes kenmerken - Joost KarelsWaarin familiecultuur verschilt van professionele cultuurFamiliecultuur versus professionele cultuur - Henk GalenkampLeven lang leren: uitdaging!Een leven lang leren: grote uitdaging voor het onderwijs - Myriam LieskampLeven lang leren: uitdaging!Een leven lang leren: grote uitdaging voor het onderwijs - Myriam LieskampHoe professioneel ben je als professional?Begrensd of grenzeloos: Hoe professioneel ben jij? - Henk GalenkampLaat de professionele leergemeenschap slagenAan de slag met professionele leergemeenschap - Jaap VersfeltSystemische teamcoaching in het onderwijs Systemische teamcoaching in het onderwijs - Henk GalenkampFormatief leren en de implementatie daarvanWat vraagt formatief van (teams van) leraren? (3) - Dominique Sluijsmans Is de school op koers? Definieer waarden, deel verlangens en stel doelen.Op koers? Waarden, ambities, verlangens en doelen. - Henk GalenkampLeerprocessen van professionals in de school begeleiden Werken aan een professionele cultuur: Hoe begeleid je lerende collega's? - Naomi MertensSysteemleiderschap: werken aan het systeem, niet in het systeemDansvloer of balkon? Systeemleiderschap in een lerende school - Jan JuttenSchoolleider lerende cultuurDe schoolleider als architect van een leeromgeving voor leraren - Machiel KarelsVijf pijlers voor kwaliteitsbewustzijn op AgorascholenHet goede doen. En dat samen. Over kwaliteitsbewustzijn in de Agorascholen - Naomi MertensTien werkzame principes voor een lerend team10 werkzame principes voor professionele ontwikkeling en innovatie - Machiel Karels

Dossiers

Uw onderwijskundige kennis blijft op peil door 3500+ artikelen.