Kennisplatform
Nieuw: Let op! Wij-leren.nl lanceert nieuwe website

Jonge kind

Dossier: alle informatie over Jonge kind

Het begrip  jonge kind wordt gebruikt om kinderen aan te duiden in de leeftijd van ongeveer 2 tot 8 jaar. Dit begrip wordt vaak als alternatief gebruikt voor het begrip kleuter, maar heeft een minder scherpe leeftijdsafbakening. Sommigen betrekken er zelfs kinderen bij vanaf 0 jaar, maar meestal wordt het gebruikt vanaf de peuterfase tot een jaar of 7/8.
 

Heb je vragen over dit thema? Stel ze in de onderwijs community binnen de Wij-leren.nl Academie!

Laatst geactualiseerd op 4 augustus 2022

Ontdek meer

Externe verwijzingen

Gedragsbeïnvloeding bij kleutersGedragsbeïnvloeding bij kleuters
 Medilex Onderwijs
Visie op het jonge kindVisie op het jonge kind
 Wij-leren.nl Academie

Boeken

Succesvol begeleiden van hoogbegaafdenSuccesvol begeleiden van hoogbegaafde kinderen en jongeren - Arja KerpelBreinheldenBreinhelden - Doordacht werken aan executieve functies - Marleen LegemaatWerken in een kleuterwereldWerken in een kleuterwereld - met juf Bianca - Marleen LegemaatWerkmap begrijpend luisteren en woordenschat Werkmap Begrijpend luisteren en woordenschat - Machiel KarelsWerkmap fonemisch bewustzijn Werkmap Fonemisch bewustzijn - Machiel KarelsDe GidsDe Gids - Over begaafdheid in het basisonderwijs - Arja KerpelOntwikkeling jonge kindNaar school - Psychologie van 3 tot 8 jaar - Arja KerpelBasisontwikkeling bij OGOBasisontwikkeling voor peuters en de onderbouw - Arja KerpelKei in hoogbegaafdheidKei in hoogbegaafdheid - Hét praktijkboek voor de leerkracht - Arja KerpelVloeiend van groep twee naar drieVloeiend van groep 2 naar 3 - Marleen LegemaatKei in hoogbegaafdheidKei in hoogbegaafdheid - Hét praktijkboek voor de leerkracht - Arja KerpelSpelen in uitdagende hoekenSpelen in uitdagende hoeken - Marleen LegemaatStapsgewijs onderwijs: Het kind centraalStapsgewijs onderwijs: Het kind centraal! - Lianne JongsmaStapsgewijs onderwijs: Het kind centraalStapsgewijs onderwijs: Het kind centraal! - Lianne JongsmaStapsgewijs onderwijs: Het kind centraalStapsgewijs onderwijs: Het kind centraal! - Lianne JongsmaKiezen voor het jonge kindKiezen voor het jonge kind - Lianne JongsmaExecutieve functies kleutersZet je EF-bril op - Bertine van den OeverPeuters en kleuters in een groepWerk met peuters en kleuters in één groep - Lianne JongsmaMeesterlijk kleuteronderwijs voor juffen en meestersMeesterlijk kleuteronderwijs - van eigenwijs tot onderwijs - Marleen LegemaatHet belang van vroege mondelinge taalvaardigheidAl pratend wijs; het belang van een goede vroege mondelinge taalvaardigheid - Paul FilipiakDe kleutervriendelijke schoolDe kleutervriendelijke school - Bertine van den OeverWerken in een kleuterwereld deel 2Werken in een kleuterwereld-deel 2 - Lianne JongsmaStapsgewijze educatie Praktijk en theorie over kinderen van 0-4 jaarStapsgewijze educatie Praktijk en theorie over kinderen van 0-4 jaar - Lianne JongsmaKleuterleerkrachtKleuterleerkracht, het naslagwerk voor kwaliteitsvol kleuteronderwijs - Lianne JongsmaWat leert mijn kind bij jullie?Wat leert mijn kind bij jullie? - Marleen LegemaatJagen, verzamelen, opvoedenJagen, verzamelen, opvoeden - Wat we van oude culturen kunnen leren over het opvoeden van blije en behulpzame kinderen. - Marleen Legemaat

Samenvatting

Hoe kinderen lerenHoe kinderen leren: intelligentie - leerprocessen - Arja KerpelHoogbegaafdheidHoogbegaafdheid - kenmerken - gedrag - tips aanpak - Arja Kerpel

Opinie

Stop de kleutertestStop het testen van peuters en kleuters. Ervaren leerkrachten zijn deskundig. - Dick van der WaterenMeer ruimte vrij spelPsychosociale ontwikkeling jonge kinderen gebaat bij vrij spel - Louise BerkhoutKleuters toetsenPeuters en kleuters zijn niet toetsbaar - Sieneke GoorhuisKleuters en inspectieEisen inspectie strijdig met eigen visie op kleuters - Ewald VervaetKleuters en iPadsKleuters worden dommer van iPads - Sieneke GoorhuisKleuters en spelKleuters leren meer van spel dan van school - Sieneke Goorhuis

Verdieping

Verrijkend themaonderwijs kleuters Verrijking bij thema's in de kleuterklas - Martine Blonk - MeulenkampOntluikende geletterdheidOntluikende geletterdheid stimuleren met digitale prentenboeken: verschillen tussen kleuters - redactieVertaalcirkel kleutersDe Vertaalcirkel bij kleuters - Ceciel BorghoutsLeesrijpheid toetsenLeesrijpheid moet je toetsen! Maar op welke manier? - Ewald VervaetLeesrijpheid deel 2Analyse van de toets Taal voor Kleuters Deel 2 - Ewald VervaetGroepsplan kleutersWerken met een groepsplan in de onderbouw - HGW met kleuters - Sonja de LangeTaalachterstandTaalachterstand - Sieneke GoorhuisOntwikkeling hersenenOntwikkeling hersenen - Sieneke GoorhuisTaal bij het jonge kindTaalontwikkeling bij het jonge kind - Sieneke GoorhuisKleuters en vrij spelDe kleuter leert alleen spelend in vrij spel - Ewald VervaetOntwikkeling kleuterJe zal maar kleuter mogen zijn! - Dolf JansonFase jonge schoolkindDe fase van het jonge schoolkind - kunnen kleuters leren lezen? - Ewald VervaetRekenonderwijs kleuters met de vertaalcirkelRekenonderwijs in groep 1-2 - Ceciel BorghoutsZelfsturing bij jonge kinderen stimulerenZelfsturing van jonge kinderen stimuleren - Lilian van der BoltExecutieve functies bij peuters en kleutersZelfsturing bij peuters en kleuters en de rol van de ib'er - Lilian van der BoltEen doorgaande lijn in zelfsturingEen doorgaande lijn in zelfsturing - Lilian van der BoltOnderzoekend leren bij kleutersOei, dat weet ik niet, laten we het samen onderzoeken - Martine Blonk - MeulenkampZelfsturing stimuleren door spelZelfsturing en executieve functies stimuleren in spel - Lilian van der BoltPrentenboeken over vroegerRijk spel stimuleren met prentenboeken over vroeger - Bertine van den OeverOuderbetrokkenheid plus leerlingbetrokkenheid is beter onderwijsOuder en jonge kind betrekken bij het onderwijsleerproces - Ite WoltersDenkontwikkeling sociale en non verbale taalontwikkeling jonge kindDe mondelinge taalontwikkeling van jonge kinderen -1- - Paul FilipiakTaalontwikkeling jonge kind fonologie en lexicaal begripDe mondelinge taalontwikkeling van jonge kinderen -2- - Paul FilipiakVerwerving zinsopbouw woordopbouw taalontwikkeling (3)De mondelinge taalontwikkeling van jonge kinderen -3- - Paul Filipiakvloeiend van groep 2 naar 3Vloeiend doorstromen van groep 2 naar groep 3 - Aafke Bouwmanrekentaal in rollenspelRollenspel als middel om de rekenwoordenschat te ontwikkelen - Aafke Bouwmaninstructie kleuters leerkracht modelInstructie voor kleuters - de leerkracht als model - Aafke Bouwmaninstructie kleuters tipsInstructie voor kleuters - Tips en voorbeelden - Aafke Bouwmanrollenspel versterkt rekentaal Begeleid rollenspel versterkt rekentaal - Aafke BouwmanKleuters laten leren en ontdekken in de rekenhoekKleuters in de hoek - haal meer uit je rekenhoek - Aafke BouwmanVisie en beleid op onderwijs aan jonge kinderenVisie & Beleid op onderwijs aan jonge kinderen. - Bertine van den OeverDoorstroom van twee naar drie met rekendoelenNiet alleen voor kleuters - Aafke BouwmanSubiteren stimuleren door middel van spelletjesWat is subiteren en hoe kun je het stimuleren? - Aafke BouwmanDe eerste 8 dimensies van Kindgericht Onderwijs voor het jonge kindKindgericht onderwijs voor het jonge kind - Bertine van den OeverspelbegeleidingSpel beter begrijpen en faciliteren… - Bertine van den OeverspelbegeleidingSpel beter begrijpen en faciliteren… - Bertine van den OeverPrentenboeken goed voor woordenschatWoordenschat uitbreiden met prentenboeken - Paul FilipiakOndersteuning van kleuterspelHoe stimuleer je kleuters bij stagnerend spel? - redactieTraining auditief geheugen bij kleutersTrainen van het auditief geheugen bij kleuters, waar doe je het voor? - redactie

Dossiers

Uw onderwijskundige kennis blijft op peil door 3500+ artikelen.