Kennisplatform
Nieuw: Let op! Wij-leren.nl lanceert nieuwe website

Metacognitie

Dossier: alle informatie over Metacognitie

Metacognitie is het 'leren over leren'. Metacognitieve strategieën zijn de tools om over het leerproces van de leerlingen te praten en er inzicht in te krijgen. 

Er zijn verschillende metacognitieve strategieën: (Clarke, 2016)

  • Concentreren
  • Niet opgeven
  • Samenwerken (coöperatief)
  • Nieuwsgierig zijn
  • Proberen
  • Je fantasie gebruiken
  • Jezelf blijven verbeteren
  • Genieten van het leren

Metacognitie is een erg effectieve strategie. Als een taak ingewikkeld is, bepalen voornamelijk de metacognitieve vaardigheden en niet het intellectuele vermogen het leerresultaat.(Hattie, 2009).

Heb je vragen over dit thema? Stel ze in de onderwijs community binnen de Wij-leren.nl Academie!

Laatst geactualiseerd op 2 augustus 2022

Ontdek meer

Externe verwijzingen

Intrinsieke motivatie en spel: de echte motor onder leren?Intrinsieke motivatie en spel: de echte motor onder leren?
 Wij-leren.nl Academie
BrainBalance in het poBrainBalance in het po
 Medilex Onderwijs

Boeken

Executieve functies bij kinderen en adolescentenExecutieve functies bij kinderen en adolescenten - Marleen LegemaatActief executief - ToolboxActief Executief - Marleen Legemaat10 mindframes10 mindframes om leren zichtbaar te maken - Elly BonestrooBreinheldenBreinhelden - Doordacht werken aan executieve functies - Marleen LegemaatDe LeeruitdagingDe leeruitdaging - James Nottingham - Machiel KarelsLef om te luisterenLef om te luisteren - Hoe luister je nu echt naar leerlingen? - Arja KerpelIk heb ook wat te vertellenIk heb ook wat te vertellen! - Communiceren met pubers en adolescenten - Helèn de JongFormatieve assessmentLeren zichtbaar maken met formatieve assessment - In de praktijk - Arja KerpelLuister je wel naar mij?Luister je wel naar mij? - Tips voor gespreksvoering met kinderen - Arja KerpelHandboek leren lerenHandboek leren leren - 5 krachtige principes - Arja KerpelCoachen van kinderenCoachen van kinderen met zwakke executieve functies - Arja KerpelSlim maar...Slim maar.. Hoe je de executieve functies kunt versterken - Arja KerpelLeren zichtbaar makenLeren zichtbaar maken - John Hattie - Arja KerpelLeeruitdaging voor jonge kinderenDe leeruitdaging voor jonge kinderen - Diep leren - Bertine van den OeverExecutieve functies kleutersZet je EF-bril op - Bertine van den OeverReguLEERReguLEER - Een pedagogisch-didactische verkenning van zelfregulerend leren - Machiel Karels

Samenvatting

Leerproces evaluerenPraten over het leerproces bevordert metacognitieve vaardigheden - Annemieke TopHoe kinderen lerenHoe kinderen leren: intelligentie - leerprocessen - Arja KerpelLeerlingen leren kennenLeerlingen leren kennen: leefwereld - ontwikkelingspsychologie - Arja Kerpel

Opinie

verband visies op cognitie, leren, bestuur en beleidOver schuttingen en grensgangers - Jan Bransen

Verdieping

Stimuleert een digitaal portfolio zelfsturing?Zelfsturing stimuleren met een digitaal portfolio - Maaike van de LooWat er niet klopt bij John HattieWat klopt er niet bij John Hattie? - Dolf JansonOnderzoekend en ontwerpend lerenOnderzoekend en Ontwerpend Leren: Wat vraagt dit van de leerkracht? - Sietske van der WegenKritisch denkvermogen onderzoekende houding leerkrachtActief kritisch denkvermogen en onderzoekende houding: de leerkracht als rolmodel - Sietske van der WegenOnderzoekend en ontwerpend lerenOp onderzoek in de klas - Dolf JansonComplimenten en belonenWerkt Schoolwide Positive Behaviour Support op VO scholen? - Marjoke HinnenGerichte feedbackLeer van een 3 een 8 te maken! - Marjoke HinnenFlexibel puberbreinFlexibel Puberbrein - Yvonne van SarkAcht dimensiesLeren: wat is dat eigenlijk - Robert-jan SimonsLerend werkenLerend werken: tautologie of uitdaging? - Robert-jan SimonsOntwikkeling van kinderenOver ontwikkeling van kinderen - Luc StevensTalentontwikkeling van executieve functiesTalentontwikkeling: de waarde van executieve functies - Nadine van der HartZelfsturing bij jonge kinderen stimulerenZelfsturing van jonge kinderen stimuleren - Lilian van der BoltExecutieve functies bij peuters en kleutersZelfsturing bij peuters en kleuters en de rol van de ib'er - Lilian van der BoltEen doorgaande lijn in zelfsturingEen doorgaande lijn in zelfsturing - Lilian van der BoltDigitaal portfolio met badgesAlles wat je in je mars hebt in je eigen hand - redactieZelfsturing stimuleren door spelZelfsturing en executieve functies stimuleren in spel - Lilian van der BoltCognitieve functiesWat zijn cognitieve functies? -1- - Emiel van DoornCognitieve kennisCognitieve kennis -2- - Emiel van DoornOverzicht serie cognitieve en executieve functiesCognitieve functies in relatie tot de executieve functies; Intro en overzicht -0- - Emiel van Doorncognitieve functies uitwerkingUitwerking van de cognitieve functies-deel 1 -3- - Emiel van Doorncognitieve functies uitwerking deel 2Uitwerking van de cognitieve functies-deel 2 -4- - Emiel van DoornExecutieve functies definitieInleiding op executieve functies -5- - Emiel van DoornExecutieve functies discussieDiscussie over executieve functies -6- - Emiel van DoornComponenten executieve functiesComponenten van de executieve functies en hun ontwikkeling -7- - Emiel van Doornbelang executief functionerenBelang van executieve functies -8- - Emiel van Doorncognitieve en executieve functies informatieverwerkingExecutieve functies in relatie tot de cognitieve functies -9- - Emiel van DoornExecutieve en cognitieve functies praktisch handelenPraktisch handelen: koppeling cognitieve functies en executieve functies -10- - Emiel van DoornCognitieve kennisCognitieve kennis -2- - Emiel van DoornOverzicht serie cognitieve en executieve functiesCognitieve functies in relatie tot de executieve functies; Intro en overzicht -0- - Emiel van DoornCognitieve kennisCognitieve kennis -2- - Emiel van Doorncognitieve functies uitwerkingUitwerking van de cognitieve functies-deel 1 -3- - Emiel van Doorncognitieve functies uitwerkingUitwerking van de cognitieve functies-deel 1 -3- - Emiel van Doorncognitieve functies uitwerking deel 2Uitwerking van de cognitieve functies-deel 2 -4- - Emiel van Doorncognitieve functies uitwerking deel 2Uitwerking van de cognitieve functies-deel 2 -4- - Emiel van DoornHoe zet je leerlingen aan het denken over hun eigen leren?Hoe zet je leerlingen aan het denken over hun eigen leren? - Nina ParrishOnderdelen geheugenstructuurLeren als een gesofisticeerd proces: een paar bijzonderheden van het menselijk geheugen. - Tim Surma10 veelgestelde vragen executieve functies10 veelgestelde vragen over executieve functies - Machiel KarelsWerken met weektaak relatie metacognitieve vaardighedenWerken met een weektaak: wat levert het op voor leerlingen? - redactieEffectieve werkwijzen bij reflectie op het leerprocesHoe stimuleer je leerlingen tot reflectie op hun leerproces? - redactie

Dossiers

Uw onderwijskundige kennis blijft op peil door 3500+ artikelen.