Kennisplatform
Nieuw: Let op! Wij-leren.nl lanceert nieuwe website

Ontwikkelingspsychologie

Dossier: alle informatie over Ontwikkelingspsychologie

De ontwikkelingspsychologie is de wetenschap die de normale ontwikkeling bestudeert van kind tot oudere. Daarnaast probeert de (klinische) ontwikkelingspsychologie achterstanden en stoornissen te beschrijven, te begrijpen en te verklaren.

Er zijn twee soorten:

  • de klassieke ontwikkelingspsychologie; ziet de ontwikkeling als een regelmatige opeenvolging van fasen. Dit is een beschrijvende wetenschap.
  • de levenslooppsychologie; houdt zich vooral bezig met wat iemand in zijn leven meemaakt en wat voor invloed dat heeft.

Binnen de ontwikkelingspsychologie zijn er vijf benaderingen:

  1. Leertheoretisch perspectief;
  2. Informatieverwerkingsperspectief;
  3. Cognitief ontwikkelingsperspectief;
  4. Psychosociaal perspectief;
  5. Contextueel perspectief.

 

Heb je vragen over dit thema? Stel ze in de onderwijs community binnen de Wij-leren.nl Academie!

Laatst geactualiseerd op 21 februari 2022

Ontdek meer

Externe verwijzingen

BrainBalance in het poBrainBalance in het po
 Medilex Onderwijs
Zone van naaste ontwikkelingZone van naaste ontwikkeling
 Wij-leren.nl Academie

Boeken

Zo ontdek ik het lezen - spellingsrijpheid Spellingonderwijs: pas als het kind er rijp voor is - Ewald VervaetBasisonderwijs met/zonder basisBasisonderwijs zonder basis / Basisonderwijs met basis - Helèn de JongOntwikkeling jonge kindNaar school - Psychologie van 3 tot 8 jaar - Arja KerpelZo ontdek ik het lezen!Zo ontdek ik het lezen! - Machiel KarelsKlimroos leerlingvolgsysteemKlimroos - Bertine van den Oever

Samenvatting

Leerlingen leren kennenLeerlingen leren kennen: leefwereld - ontwikkelingspsychologie - Arja KerpelOntwikkelingspsychologieOntwikkelingspsychologie - psychologische ontwikkeling kinderen - Arja KerpelGezinsproblematiek en gedragsontwikkelingDe invloed van gezinsproblematiek op de gedragsontwikkeling van kinderen - redactieAandeel lln met disharmonisch IQ profielWat zegt een disharmonisch intelligentieprofiel over de vervolgopleiding? - redactie

Opinie

Afstemmen op ontwikkelingsfase kindDoorbreek de testcultuur - Ewald VervaetParadigma in het onderwijs: wat komt eerst?Ontwikkeling en onderwijs: ronddraaiende kip-ei-kwestie of oplosbaar? - Ewald Vervaet

Verdieping

Ongewenst contact in de klas Ongewenst contact tussen leraar en leerling - Joost KarelsJean PiagetJean Piaget (1896-1980) - biografie en werk - Ewald VervaetPiaget: objectpermanentieJean Piaget: Objectpermanentie en ontwikkeling van de intelligentie - Ewald VervaetPiaget: epistemologieJean Piaget: de genetische epistemologie na 1968 - Ewald VervaetPiaget: empirismeJean Piaget: kritiek en onbegrip - empirisme - Ewald VervaetPiaget: leertheorieJean Piaget: leertheorie en psychoanalyse - Ewald VervaetIntelligentiekloofIQ test uitslag: Intelligentiekloof - Lisanne van NijnattenFase jonge schoolkindDe fase van het jonge schoolkind - kunnen kleuters leren lezen? - Ewald VervaetPositieve psychologieDe betekenis van de positieve psychologie voor het onderwijs - Peter Ruitpositief manipulerenPositief manipuleren in de klas - Ivo Mijlandnadelen directe instructie Directe instructie doorgelicht - 1: een kritische blik - Ewald VervaetHoogbegaafdheid en gevoelige periodes in de ontwikkelingGevoelige periodes en hoogbegaafdheid (1) - Hilde van RossenGevoelige periodes - integratie leerwinstenGevoelige periodes en hoogbegaafdheid (2) - Hilde van Rossenleesonderwijs en directe instructieDirecte instructie doorgelicht - 2: leesonderwijs en directe instructie - Ewald Vervaetdirecte instructie onderzoekDirecte instructie doorgelicht - 3: is trainen van kleuters mogelijk? - Ewald Vervaetdirecte instructie conditioneringspsychologieDirecte instructie doorgelicht - 4: de kijk vanuit de psychologie - Ewald VervaetDirecte instructie onderzoek Directe instructie doorgelicht - 5: wat zegt het onderzoek? - Ewald VervaetZelfaanvaarding: een belangrijke bouwsteen voor individueel gelukZelfaanvaarding - Bouwstenen voor individueel geluk - Hilde van Rossen13 adviezen om te groeien in zelfaanvaarding Groeien in zelfaanvaarding, 13 concrete adviezen - Hilde van RossenVrijheid voor onderwijs: wat heeft de school nodig om school te zijn?Van vrijheid van onderwijs naar vrijheid voor onderwijs; een onderwijspedagogisch argument - Gert BiestaParentificatie ontrafelenParentificatie en hoe dit te ontrafelen - Ivo MijlandConstructivisme en onderwijs -deel 1Constructivisme en onderwijs - deel 1 - Ewald VervaetConstructivisme en onderwijs -deel 1Constructivisme en onderwijs - deel 1 - Ewald VervaetWat is sociaal constructivisme -3.1Constructivisme en onderwijs - deel 3.1 - Ewald VervaetPsychologisch constructivisme met rijpheidConstructivisme en onderwijs - deel 3.3 - Ewald VervaetConstructivisme en kennisverwerving deel 2Constructivisme en onderwijs - deel 2 - Ewald VervaetPsychologisch constructivisme zonder rijpheidConstructivisme en onderwijs - deel 3.2 - Ewald Vervaet

Dossiers

Uw onderwijskundige kennis blijft op peil door 3500+ artikelen.