Kennisplatform
Nieuw: Let op! Wij-leren.nl lanceert nieuwe website

Cognitieve ontwikkeling

Dossier: alle informatie over Cognitieve ontwikkeling

De cognitieve ontwikkeling is de ontwikkeling van het denken, de waarneming, en de fantasie. Ook de begrippen intelligentie en geheugen horen hierbij.

De ontwikkelingspsycholoog Jean Piaget heeft de fasentheorie ontwikkeld, waarin hij de cognitieve ontwikkeling onderverdeelt in vier fasen:

  • Het sensori-motorische stadium (0 tot 2 jaar), waarin het kind vooral handelt op basis van zintuiglijke indrukken.
  • Het pre-operationele stadium (2 – 7 jaar), waarin imitatie een belangrijke rol speelt. 
  • Het concreet-operationele stadium (7 tot 11 jaar). In dit stadium ziet het kind al wel logische verbanden, maar heeft het nog steeds de behoefte heeft aan concreet materiaal.  
  • Het formeel-operationele stadium (vanaf 12 jaar). Vanaf dit stadium is het kind in staat om abstract te redeneren. 

De invloed van Piaget is erg groot geweest, maar er is ook kritiek gekomen. De kritiek is dat Piaget de waarde van het sociale contact onvoldoende onderkend heeft. 

De cognitieve ontwikkeling is een van de basale ontwikkelingsgebieden, samen met de sociaal-emotionele ontwikkeling, de motorische ontwikkeling en de morele ontwikkeling.

Boek: Zet in op de ontwikkeling van cognitieve functies!

Dit boek van Emiel van Doorn en Floor van Loo geeft handvatten om de cognitieve functies te stimuleren.

Cognitieve functies zijn de bouwstenen die leerlingen nodig hebben om te kunnen denken en handelen. Niet alleen op cognitief, maar ook op emotioneel en sociaal niveau. 

Voorbeelden van cognitieve functies zijn:

  • nauwkeurig zijn
  • gegevens verzamelen
  • relaties leggen
  • classificeren
  • plannen
  • veronderstellingen maken

Leerlingen ontwikkelen de cognitieve functies tijdens alledaagse activiteiten en interacties. Meestal gebeurt dit onbewust. Soms zijn er echter situaties waarin het van belang is de cognitieve functies bewust te stimuleren. In die situaties biedt 'de omgekeerde piramide' een handvat. Dit analyse- en begeleidingsinstrument staat centraal in dit boek. Het kan worden gebruikt in groeps- en klassensituaties, en tijdens één-opéén begeleiding.

ontwikkeling cognitieve functies

Boek: Ontwikkelingspsychologie

Een uitgebreide inleiding in het vakgebied

Ontwikkelingspsychologie en cognitie

Heb je vragen over dit thema? Stel ze in de onderwijs community binnen de Wij-leren.nl Academie!

Laatst geactualiseerd op 9 december 2023

Ontdek meer

Externe verwijzingen

BrainBalance in het poBrainBalance in het po
 Medilex Onderwijs
Zone van naaste ontwikkelingZone van naaste ontwikkeling
 Wij-leren.nl Academie

Boeken

Basisonderwijs met/zonder basisBasisonderwijs zonder basis / Basisonderwijs met basis - Helèn de JongOntwikkeling jonge kindNaar school - Psychologie van 3 tot 8 jaar - Arja KerpelBeelddenkers, als kwartjes vallen…Beelddenkers, als kwartjes vallen… - Machiel KarelsCatharsia - Agora onderwijs in RoermondCatharsia - een andere visie op onderwijs - Hartger WassinkKlimroos leerlingvolgsysteemKlimroos - Bertine van den OeverHoogbegaafd of ontwikkelingsvoorsprongHoogbegaafd of ontwikkelingsvoorsprong - Marleen Legemaat10 jaar Agora onderwijsAgora onderwijs - een intrigerende benadering van leren - Machiel Karels

Samenvatting

Hoe kinderen lerenHoe kinderen leren: intelligentie - leerprocessen - Arja KerpelOntwikkelingspsychologieOntwikkelingspsychologie - psychologische ontwikkeling kinderen - Arja KerpelCreativiteit ontwikkelenCreativiteit - wat is creativiteit en hoe ontwikkel je het? - Machiel Karels

Opinie

Paradigma in het onderwijs: wat komt eerst?Ontwikkeling en onderwijs: ronddraaiende kip-ei-kwestie of oplosbaar? - Ewald VervaetMeer aandacht voor hart en handen, niet alleen voor het hoofdOnderwijs te eenzijdig gericht op kennisresultaat - Alex de Bruijnverband visies op cognitie, leren, bestuur en beleidOver schuttingen en grensgangers - Jan Bransen

Verdieping

Rekenen hoogbegaafde leerlingen Altijd de beste in rekenen. Tot nu. - Martine Blonk - MeulenkampVerrijkend themaonderwijs kleuters Verrijking bij thema's in de kleuterklas - Martine Blonk - MeulenkampManier van leren moet kloppenDe manier van leren moet kloppen: hoe je kennis vlot toegankelijk maakt - Dolf JansonFlexibel puberbreinFlexibel Puberbrein - Yvonne van SarkSysteemdenken 21e eeuwSysteemdenken in de school van de 21e eeuw - Jan JuttenMisverstanden hoogbegaafdheidZeven misverstanden rond hoogbegaafdheid - Arja KerpelAcht dimensiesLeren: wat is dat eigenlijk - Robert-jan SimonsLerend werkenLerend werken: tautologie of uitdaging? - Robert-jan SimonsCognitieve balansCognitieve balans: wat is het en hoe kan het onderwijs erop inspelen? - redactieWerkmodel leerlingOntwikkeling van het intern werkmodel van de leerling - Luc StevensJean PiagetJean Piaget (1896-1980) - biografie en werk - Ewald VervaetOntwikkeling hersenenOntwikkeling hersenen - Sieneke GoorhuisPiaget: objectpermanentieJean Piaget: Objectpermanentie en ontwikkeling van de intelligentie - Ewald VervaetPiaget: epistemologieJean Piaget: de genetische epistemologie na 1968 - Ewald VervaetPiaget: empirismeJean Piaget: kritiek en onbegrip - empirisme - Ewald VervaetPiaget: leertheorieJean Piaget: leertheorie en psychoanalyse - Ewald VervaetDe inspectie gaat mankDe inspectie hinkt op twee benen - Ewald VervaetKleuters en vrij spelDe kleuter leert alleen spelend in vrij spel - Ewald VervaetLetters lerenLetters leren: vandaag in staat, een leven lang paraat - Ewald VervaetLeren denkenLeren denken als basis voor succes op school - Dolf JansonLeerhouding als basisDe leerhouding als basis voor succes op school - Jos CöpSysteemdenken en denkgewoontenSysteemdenken in de klas - Systeemdenken en denkgewoonten - Jan JuttenIntelligentiekloofIQ test uitslag: Intelligentiekloof - Lisanne van NijnattenFase jonge schoolkindDe fase van het jonge schoolkind - kunnen kleuters leren lezen? - Ewald VervaetOnderzoekend leren bij kleutersOei, dat weet ik niet, laten we het samen onderzoeken - Martine Blonk - Meulenkampnadelen directe instructie Directe instructie doorgelicht - 1: een kritische blik - Ewald Vervaetleesonderwijs en directe instructieDirecte instructie doorgelicht - 2: leesonderwijs en directe instructie - Ewald Vervaetdirecte instructie onderzoekDirecte instructie doorgelicht - 3: is trainen van kleuters mogelijk? - Ewald Vervaetvloeiend van groep 2 naar 3Vloeiend doorstromen van groep 2 naar groep 3 - Aafke Bouwmandirecte instructie conditioneringspsychologieDirecte instructie doorgelicht - 4: de kijk vanuit de psychologie - Ewald VervaetDirecte instructie onderzoek Directe instructie doorgelicht - 5: wat zegt het onderzoek? - Ewald Vervaetdirecte instructie kleuteronderwijsDirecte instructie doorgelicht - 6: bezwaren tegen EDI-kleuteronderwijs - Ewald VervaetGoed gedrag aanleren vraagt om een professionele schoolcultuurOnderwijs is teamsport. Goed gedrag aanleren ook. - Anton HorewegCognitieve functiesWat zijn cognitieve functies? -1- - Emiel van DoornCognitieve kennisCognitieve kennis -2- - Emiel van DoornOverzicht serie cognitieve en executieve functiesCognitieve functies in relatie tot de executieve functies; Intro en overzicht -0- - Emiel van Doorncognitieve functies uitwerkingUitwerking van de cognitieve functies-deel 1 -3- - Emiel van Doorncognitieve functies uitwerking deel 2Uitwerking van de cognitieve functies-deel 2 -4- - Emiel van DoornExecutieve functies definitieInleiding op executieve functies -5- - Emiel van DoornExecutieve functies discussieDiscussie over executieve functies -6- - Emiel van DoornComponenten executieve functiesComponenten van de executieve functies en hun ontwikkeling -7- - Emiel van Doornbelang executief functionerenBelang van executieve functies -8- - Emiel van Doorncognitieve en executieve functies informatieverwerkingExecutieve functies in relatie tot de cognitieve functies -9- - Emiel van DoornExecutieve en cognitieve functies praktisch handelenPraktisch handelen: koppeling cognitieve functies en executieve functies -10- - Emiel van DoornCognitieve kennisCognitieve kennis -2- - Emiel van DoornOverzicht serie cognitieve en executieve functiesCognitieve functies in relatie tot de executieve functies; Intro en overzicht -0- - Emiel van DoornCognitieve kennisCognitieve kennis -2- - Emiel van Doorncognitieve functies uitwerkingUitwerking van de cognitieve functies-deel 1 -3- - Emiel van Doorncognitieve functies uitwerkingUitwerking van de cognitieve functies-deel 1 -3- - Emiel van Doorncognitieve functies uitwerking deel 2Uitwerking van de cognitieve functies-deel 2 -4- - Emiel van Doorncognitieve functies uitwerking deel 2Uitwerking van de cognitieve functies-deel 2 -4- - Emiel van DoornNieuw boek over 10 jaar Agora-onderwijsNieuw boek over 10 jaar Agora-onderwijs - Rob Martens10 veelgestelde vragen executieve functies10 veelgestelde vragen over executieve functies - Machiel Karels

Dossiers

Uw onderwijskundige kennis blijft op peil door 3500+ artikelen.