Kennisplatform
Nieuw: Let op! Wij-leren.nl lanceert nieuwe website

Mindset

Dossier: alle informatie over Mindset

Mindset is het Engelse woord voor denkwijze of manier van denken. In de context van leren gaat het over opvattingen en overtuigingen over intelligentie en kwaliteiten. Deze overtuigingen hebben invloed op je gedachten, gevoelens en gedrag.
 
De grondlegger van de mindsettheorie is Carol Dweck. Zij onderscheid de fixed (vaste) mindset en de growth (groei) mindset:
  • Vaste mindset. Iemand met een vaste mindset gaat ervan uit dat je intelligentie en kwaliteiten vast staan. Dit zorgt ervoor dat hij graag slim wil overkomen. Dat heeft negatieve gevolgen voor onder andere: het leren, de prestaties, het aangaan van uitdagingen, de inzet en het omgaan met kritiek.
  • Groeimindset. Iemand met een groeimindset gaat ervan uit dat je je intelligentie en kwaliteiten verder kunt ontwikkelen. Je kunt groeien door proberen, doorzetten en oefenen. 
Mindsets maken een belangrijk deel van je persoonlijkheid uit, maar ze zijn te veranderen. Bewustwording van je mindsets kan er al voor zorgen dat je anders gaat denken en reageren.
 
Mindset - Pablo Picasso
Heb je vragen over dit thema? Stel ze in de onderwijs community binnen de Wij-leren.nl Academie!

Laatst geactualiseerd op 13 december 2022

Ontdek meer

Externe verwijzingen

Intrinsieke motivatie en spel: de echte motor onder leren?Intrinsieke motivatie en spel: de echte motor onder leren?
 Wij-leren.nl Academie
BrainBalance in het poBrainBalance in het po
 Medilex Onderwijs

Boeken

Juffen zijn toffer dan meesters Juffen zijn toffer dan meesters - Marianne HogenhoutMakkelijker kunnen we het niet maken, wel leukerMakkelijker kunnen we het niet maken, wel leuker - Marianne HogenhoutKen je breinKen je brein - en haal eruit wat erin zit - Arja KerpelBetrokkenheid! - MarzanoBetrokkenheid! - De sleutel tot beter leren - Marzano - Arja KerpelMindsets op schoolMindsets op school - Samenvattende recensie - Arja KerpelFormatieve assessmentLeren zichtbaar maken met formatieve assessment - In de praktijk - Arja KerpelPubermaniaPubermania - Inspirerend opvoeden - Helèn de JongProfessioneel lerenHeeft nascholing zin? Tien principes voor succesvolle professionalisering - Korstiaan KarelsOnderpresterenOnderpresteren op de basisschool - Arja KerpelMindsetMindset, de weg naar een succesvol leven - Carol S. Dweck - Arja KerpelProfessionele leergemeenschapDe professionele leergemeenschap - Arja KerpelEffectief leiderschapDe zeven eigenschappen van effectief leiderschap - Stephen Covey - Arja KerpelFeedback zichtbaar makenFeedback om leren zichtbaar te maken - Arja KerpelLeeruitdaging voor jonge kinderenDe leeruitdaging voor jonge kinderen - Diep leren - Bertine van den OeverLeven met intensiteitLeven met intensiteit - De gevoeligheid van begaafden - Arja KerpelEffectieve feedback in het onderwijsEffectieve feedback in het onderwijs - Machiel KarelsIeder kind kansrijk!Ieder kind kansrijk! - Marleen LegemaatProfessionele groei van leraren en andere onderwijsprofessionals. Grip op leren. - redactieBenut het leerpotentieel van alle leerlingenBenut het leerpotentieel van alle leerlingen - Machiel Karels

Samenvatting

Feedback gevenFeedback - betekenis en voorbeelden - Machiel KarelsGroepsfeedbackWerkvormen groepsgewijze feedback - Machiel Karelsbeleving bij taakHet belang van aandacht voor de beleving van leerlingen bij hun werk - Machiel Karels

Opinie

Een plasje buiten de pot Een plasje buiten de pot - Ivo MijlandKwaliteit opleidingMeesterlijk opleiden - De ene opleiding is de andere niet - Eleonoor van Gerven

Verdieping

Groeimindset: praktijk, ervaringen en tipsGroeimindset, toch maar wel - deel 2 - Dick van der WaterenKritiek op groeimindset weerlegtGroeimindset, toch maar wel - deel 1 - Dick van der WaterenRol ouders gepersonaliseerd lerenGepersonaliseerd onderwijs zet ouders aan het roer - Tijl RoodGedrag beïnvloedenIs de attitude en het gedrag van leerlingen te beïnvloeden? - Michel VerdoornInformeel lerenInformeel leren: zelf laten denken helpt - Dolf JansonMotivatie metenMotivatie meten en verbeteren - De motivatiespiegel - Ton van der ValkDalton kernwaardenKernwaarden zijn niet los verkrijgbaar - consequenties voor het Daltononderwijs - Dolf JansonMindset bij rekenenGroeien in de getallenwereld - over belang growth mindset bij rekenen - Dolf JansonFaalangst begeleidenWe moeten af van het idee dat faalangst iets abnormaals is! - Ivo MijlandSpiritualiteitSpiritualiteit in bestuur en management - Harm KlifmanDuo-collegaDuo-partner? Teach your talent! - Angela Kouwenhoven-de WaardtIntrinsieke motivatieHoe help je leerlingen om gemotiveerd te raken? - 10 praktische inzichten voor onderwijsprofessionals - Yvonne van SarkDrijfveren voor lerenVier inzichten over drijfveren voor leren - Wilfred RubensPubers begrijpenDe puberijsberg en de warme leraar - Jongeren beter begrijpen - Ingrid van EssenExcellerenLeerlingen laten excelleren - de rol van de leraar - Dolf JansonExamenvrees Eindexamenvrees: Een mislukking is nog geen ramp! - Ivo MijlandHakken in het zandHakken in het zand. Niet touwtrekken met pubers - Ivo MijlandZelf gereguleerd lerenHoe laat je intrinsieke motivatie groeien? - Dirk van der WulpExcellentie bevorderenIedereen kan ergens heel goed in worden - Yvonne van SarkMuziekeducatieIedereen kan muzikant zijn - Vera MeewisZelfvertrouwenVertrouwen en zelfvertrouwen als kwaliteiten van ontwikkeling en leren - Luc StevensProfessionaliseringLeraar die zichzelf ontwikkelt: professionalisering onderwijs - Luc StevensOverdenken en doenOverdenken en doen - Een pedagogische bijdrage aan adaptief onderwijs - Luc StevensProfessional in de spiegel 1Professional in de spiegel - achtergronden - Hanne TouwProfessional in de spiegel 2Professional in de spiegel - werkwijze - Hanne TouwPersoonlijk meesterschapPersoonlijk meesterschap: Het creëren van je eigen toekomst - Jan JuttenHuiswerk makenMotiveren: Ga je je huiswerk ook echt maken? - Dirk van der WulpKorte counselingOplossingsgerichte Counseling helpt je sneller verder - Dirk van der WulpLeerrijk onderwijs, zin en onzinDieper leren. De zin en onzin van leerrijk onderwijs - Martine Blonk - Meulenkampbenchmark motivatieBenchmarks voor motivatie - Ton van der ValkWijsheid en hoogbegaafdheid deel 2Over opvoeding tot wijsheid, ook bij hoogbegaafde kinderen -deel 2- - Hilde van RossenWat gaat er fundamenteel mis in het onderwijs?Wat gaat er fundamenteel mis in het onderwijs? - Theo de KeulenaarOntwikkelen is normaalOntwikkelen is normaal - Dolf JansonLeerpotentieel verdiepingHet begrip leerpotentieel: theoretische en praktische perspectieven - Machiel Karels

Dossiers

Uw onderwijskundige kennis blijft op peil door 3500+ artikelen.