Kennisplatform
Nieuw: Let op! Wij-leren.nl lanceert nieuwe website

Persoonlijke ontwikkeling

Dossier: alle informatie over Persoonlijke ontwikkeling

De persoonlijke ontwikkeling is het proces waarbij de mens streeft naar het ontplooien van zijn individuele mogelijkheden. Het is van belang om te blijven ontwikkelen, een mens is –als het goed is – nooit uitgeleerd. 

Het is goed om vast te leggen aan welke persoonlijke leerdoelen je werkt en hoe je die doelen wilt bereiken. Dat kan in een persoonlijk ontwikkelplan (POP), een document waarin jij met je werkgever afspraken maakt over je ontwikkeling.

Werkgevers hechten ook veel waarde aan de blijvende ontwikkeling van hun personeel en zijn vaak bereid om er tijd en geld in te steken, bijvoorbeeld door je in de gelegenheid te stellen om een training of cursus te volgen.

gratis online assessment onderwijs

Heb je vragen over dit thema? Stel ze in de onderwijs community binnen de Wij-leren.nl Academie!

Laatst geactualiseerd op 2 augustus 2022

Ontdek meer

Externe verwijzingen

Hoe organiseer je leerzame PLG's?Hoe organiseer je leerzame PLG's?
 Wij-leren.nl Academie
BrainBalance in het poBrainBalance in het po
 Medilex Onderwijs
Burgerschap: noodzaak of hype?Burgerschap: noodzaak of hype?
 Wij-leren.nl Academie

Boeken

De lerende mensDe lerende mens - Arja KerpelProfessioneel lerenHeeft nascholing zin? Tien principes voor succesvolle professionalisering - Korstiaan KarelsMindsetMindset, de weg naar een succesvol leven - Carol S. Dweck - Arja KerpelProfessionele leergemeenschapDe professionele leergemeenschap - Arja KerpelEffectief leiderschapDe zeven eigenschappen van effectief leiderschap - Stephen Covey - Arja KerpelBewegen naar optimale arbeidsmobiliteitBewegen naar optimale arbeidsmobiliteit. - Myriam LieskampErken de ongelijkheidErken de ongelijkheid: De kracht van diversiteit in onderwijsteams - Machiel KarelsLeren in verbondenheidLeren in verbondenheid - Praktisch boek over PLG's - Machiel KarelsProfessionele groei van leraren en andere onderwijsprofessionals. Grip op leren. - redactieProfessionele Leergemeenschap het handboekProfessionele Leergemeenschap - het handboek - Machiel Karels

Samenvatting

Onderwijsverslag 2013-2014Onderwijsverslag 2013/2014: cruciale rol schoolleider - Machiel Karels

Opinie

Staat van de leraarDe Staat van de Leraar - Marjolein ZwikVerantwoordelijkheid nemenGeef de leerkracht zijn vak terug! - Luc StevensKwaliteit opleidingMeesterlijk opleiden - De ene opleiding is de andere niet - Eleonoor van Gerven

Verdieping

Pedagogiek handelingswetenschapPedagogiek, een betrokken handelingswetenschap - Gert BiestaTalentenscan motiveertHoe een talentenscan leerlingen intrinsiek motiveert - Nadine van der HartInnerlijkheid en humaniteit pedagogiekPedagogiek, innerlijkheid en humaniteit - Gert BiestaTijd voor pedagogiek Over de pedagogische paragraaf in onderwijs, opleiding en vorming - Gert BiestaVolwassen in de wereld Wat er op het spel staat: volwassen in de wereld willen zijn - Gert BiestaSubjectificatie - ander curriculum Subjectiverend onderwijs: Het curriculum op zijn kop - Gert BiestaUitgangspunt bij onderwijs: leerkracht of leerling?Leerkracht én leerling centraal - Marcel van HerpenPersoonsvorming: socialisatie of subjectificatiePersoonsvorming in het onderwijs: Socialisatie of subjectificatie? - Gert BiestaHigh Tech High High Tech High - Een curriculum waarbij projectgestuurd leren en de leerontwikkeling centraal staat - redactieWerkdruk bespreekbaar maken (2) Werkdruk bespreekbaar maken? Doe dit met kennis van de CAO PO. Deel 2 - Marjolijn van NoordWerkdruk bespreekbaar maken (1) Werkdruk bespreekbaar maken? Doe dit met kennis van de CAO PO. Deel 1 - Marjolijn van NoordKind is eigenaar van zijn ontwikkelingHet kind is eigenaar van zijn ontwikkeling en is daarvoor competent - Luc StevensReflectie-instrument voor werkdruk en werkplezierMeer werkplezier door minder werkdruk - Alex de BruijnSpiritualiteitSpiritualiteit in bestuur en management - Harm KlifmanDrijfveren voor lerenVier inzichten over drijfveren voor leren - Wilfred RubensProfessionele vrijheidProfessionele vrijheid in het onderwijs - Machiel KarelsExcellentie bevorderenIedereen kan ergens heel goed in worden - Yvonne van SarkIntern begeleiderDe positie van leerkrachten in passend onderwijs - Albert de BoerLeerkracht centrale factorLeerkracht, grijp uw vak! - Albert de Boer40-urige werkweekDe 40-urige werkweek: lust of last? - Marjolein ZwikSubjectificatiePersoonsvorming of subjectificatie? Een poging tot verdere verheldering - Gert BiestaWereldgericht onderwijs -2-Kind, school, wereld: een pleidooi van Gert Biesta voor wereldgericht onderwijs - Machiel KarelsProfessionaliseringLeraar die zichzelf ontwikkelt: professionalisering onderwijs - Luc StevensOverdenken en doenOverdenken en doen - Een pedagogische bijdrage aan adaptief onderwijs - Luc StevensProfessional in de spiegel 1Professional in de spiegel - achtergronden - Hanne TouwProfessional in de spiegel 2Professional in de spiegel - werkwijze - Hanne TouwHet lerarenregisterHet lerarenregister - instrument voor een professionele beroepsgroep - Korstiaan KarelsVerantwoordelijkheid gevenVerantwoordelijkheid is geven en nemen. Maar wat als taken blijven liggen? - Henk GalenkampTalenten herkennen en ontwikkelenTalenten herkennen en ontwikkelen: een hele uitdaging! - Nadine van der HartOpbrengst toetsen en doel van onderwijsToetsen maken: Dat is niet het doel van ons onderwijs! - Dolf Jansonevidence-basedIs evidence-based het antwoord? - Ivo Mijlandontbrekende schakel - conatieDe ontbrekende schakel in onderwijs - inzicht in het conatieve deel - Joop StroesCommentaar curriculum.nu door Gert BiestaBrief over de herziening van het curriculum - Gert BiestaCommentaar curriculum.nu door Gert BiestaBrief over de herziening van het curriculum - Gert Biestaburgerschapsvorming eigenheidPedagogische en levensbeschouwelijke eigenheid bij burgerschapsvorming - Gert BiestaDe basishouding van de docent in de ontwikkeling van de leerlingLeerlingen zien en laten zien wat je van ze verwacht - Elena Carmona van LoonStaat van onderwijs en hoe verderOver de staat van het onderwijs en perspectieven voor een goed vervolg - Marcel van Herpenleren van leerlingen basis-kader-beroepsgerichte leerwegLeren leerlingen van het vmbo anders? - redactieDe macht van de leerkrachtWereldgericht onderwijs en schoolleiderschap - 1 - Hartger WassinkDe macht van de leerkrachtWereldgericht onderwijs en schoolleiderschap - 1 - Hartger WassinkHet belang van subjectificatie in het onderwijsWereldgericht onderwijs en schoolleiderschap - 2 - Hartger WassinkVrijheid en verantwoordelijkheid als kaders voor ontwikkelingWereldgericht onderwijs en schoolleiderschap - 3 - Hartger WassinkEigenaarschap en denken in driehoeken -1-Eigenaarschap en taakverdeling in onderwijs -1- - Albert de BoerEigenaarschap en denken in driehoeken -2Eigenaarschap en taakverdeling in onderwijs -2 - Albert de BoerEigenaarschap en denken in driehoeken -3Eigenaarschap en taakverdeling in onderwijs - Albert de Boerleren van leerlingen basis-kader-beroepsgerichte leerwegLeren leerlingen van het vmbo anders? - redactie

Dossiers

Uw onderwijskundige kennis blijft op peil door 3500+ artikelen.