Kennisplatform
Nieuw: Let op! Wij-leren.nl lanceert nieuwe website

Morele ontwikkeling

Dossier: alle informatie over Morele ontwikkeling

De morele ontwikkeling is de ontwikkeling van het besef van goed en kwaad. Het wordt ook wel de gewetensontwikkeling genoemd.

De morele ontwikkeling verschilt per leeftijdsfase. De drie stadia die worden onderscheiden volgens Kohlberg (1969) in de morele ontwikkeling zijn (de leeftijden zijn een indicatie):

  1. Pre-conventioneel stadium (0 tot 10 jaar);
  2. Conventioneel stadium (10 tot 18 jaar)
  3. Post-conventioneel stadium (vanaf 18 jaar)

Bij de morele ontwikkeling speelt de interactie tussen de opvoeder en het kind een grote rol. Daarnaast heeft de opvoeder een voorbeeldfunctie. Hij kan wel vertellen wat goed is, maar als hij er niet naar handelt komt het niet geloofwaardig over.

Het is belangrijk dat kinderen leren om hun eigen handelen te waarderen in het licht van overtuigingen. Ook is het van belang dat kinderen zich intrinsiek verbonden voelen met waarden als eerlijkheid, rechtvaardigheid en betrouwbaarheid.

De morele ontwikkeling is een van de vier ontwikkelingsgebieden, samen met de sociaal-emotionele ontwikkeling, de cognitieve ontwikkeling en de motorische ontwikkeling.

Boek: Morele ontwikkeling en jeugddelinquentie

De mythe van de gewetenloze jongere ontrafeld
 
Morele ontwikkeling
Heb je vragen over dit thema? Stel ze in de onderwijs community binnen de Wij-leren.nl Academie!

Laatst geactualiseerd op 7 december 2023

Ontdek meer

Externe verwijzingen

Beweeg-, speel- en leerdeskundigeBeweeg-, speel- en leerdeskundige
 Medilex Onderwijs
Burgerschap door sociale cohesie in de klasBurgerschap door sociale cohesie in de klas
 Wij-leren.nl Academie

Boeken

SEL en gedrag in de groepSEL en gedrag in de groep - Sociaal emotioneel leren in de praktijk - Marleen LegemaatSELSEL - Sociaal-emotioneel leren als basis - Arja Kerpel3000 jaar denkers over onderwijs3000 jaar denkers over onderwijs - Machiel KarelsOntwikkeling jonge kindNaar school - Psychologie van 3 tot 8 jaar - Arja KerpelEen school in transitieEen school in transitie - samenhang tussen vorm en inhoud - Machiel KarelsWoorden waarden werkelijkheidWoorden, waarden en werkelijkheid: Leiding geven aan waardengericht werken in scholen - Myriam Lieskamp

Samenvatting

pedagogiek en opvoedkundePedagogiek en opvoedkunde - Machiel Karels

Opinie

Stellingen #2032Goed onderwijs in 2032? Vijf stellingen! - Machiel KarelsDoel van onderwijsLuc Stevens: Neutraal onderwijs is een illusie - Machiel Karels

Verdieping

Aanraken van kinderenPedagogisch contact- verbondenheid door aanraking - Simone MarkPedagogisch contactTheoretische achtergronden van pedagogisch contact - Simone MarkWereldgericht onderwijs -1-Wereld-gericht onderwijs: vorming tot volwassenheid - Gert BiestaBiesta reflectieReflecties bij Het prachtige risico van onderwijs van Gert Biesta - Harm KlifmanKinderrechter7 vragen over de kinderrechter - Miriam de HeerKind en delictKind en delict - als je agressief gedrag vertoont lijk je machtig - Miriam de HeerVerwende kinderenAlles voor je kind - Willem de JongGezonde leefstijlNiet meedrinken in de keet. Leerplankader voor een gezonde leefstijl - René LeverinkMorele groei Levinas (1)Morele groei vanuit het kind zelf -1- - Hilde van RossenMorele groei Levinas (1)Morele groei vanuit het kind zelf -1- - Hilde van RossenHoe ouders en leraren helpen bij morele groei -2Morele groei vanuit het kind zelf -2- - Hilde van RossenSociaal emotionele vaardigheden, basis voor je levenSociaal-emotionele vaardigheden: de basis voor je leven leg je op school - Anne-Wil Abrahamseburgerschapsvorming eigenheidPedagogische en levensbeschouwelijke eigenheid bij burgerschapsvorming - Gert BiestaDe basishouding van de docent in de ontwikkeling van de leerlingLeerlingen zien en laten zien wat je van ze verwacht - Elena Carmona van LoonSel-levensvaardigheden-sociaal-emotioneelSociaal-emotioneel leren op school - Kees van OverveldWaarden als kompas Wat maakt jouw werk waardevol? - Tamara WallyVrijheid voor onderwijs: wat heeft de school nodig om school te zijn?Van vrijheid van onderwijs naar vrijheid voor onderwijs; een onderwijspedagogisch argument - Gert BiestaSociale cohesie in klaslokaalSociale cohesie in het onderwijs (1) - Gert-Jan VeermanSociale cohesie en individualiteitSociale cohesie in het onderwijs (2) - Gert-Jan VeermanFilosoferen met pubersFilosoferen met pubers - Karen FaberFilosoferen met pubersFilosoferen met pubers - Karen FaberFilosoferen met pubersFilosoferen met pubers - Karen FaberFilosoferen met pubersFilosoferen met pubers - Karen FaberFilosoferen met pubersFilosoferen met pubers - Karen FaberFilosoferen met pubersFilosoferen met pubers - Karen FaberFilosoferen op de basisschoolFilosoferen met kinderen; hoe doe je dat? - Karen FaberFilosoferen op de basisschoolFilosoferen met kinderen; hoe doe je dat? - Karen FaberFilosoferen op de basisschoolFilosoferen met kinderen; hoe doe je dat? - Karen FaberVormingsdoelen en de leeromgevingWat vragen vormingsdoelen van leraren en de leeromgeving? - Machiel Karels

Dossiers

Uw onderwijskundige kennis blijft op peil door 3500+ artikelen.