Kennisplatform
Nieuw: Let op! Wij-leren.nl lanceert nieuwe website

Taalontwikkeling

Dossier: alle informatie over Taalontwikkeling

De taalontwikkeling is de wijze waarop kinderen woorden en zinnen leren begrijpen en gebruiken. Taal bestaat uit diverse grammaticale en communicatieve regels. Bij de taalverwerving krijgt een kind inzicht hoe je deze regels gebruikt. De taalverwerving is onder te verdelen in de spraakontwikkeling en de taalontwikkeling, maar de begrippen taalverwerving en taalontwikkeling worden vaak door elkaar gebruikt.

De taalontwikkeling is onder te verdelen in:
-    Taalinhoud, de semantiek.
-    Taalvorm, de fonologie, morfologie en syntaxis.
-    Taalgebruik, de pragmatiek.

Vanaf de geboorte tot ongeveer zeven jaar zijn kinderen bijzonder vatbaar om taal te leren. Wanneer de taalontwikkeling bij een kind anders loopt dan verwacht, kan er sprake zijn van een Taalontwikkelingsstoornis (TOS) of een taalontwikkelingsachterstand (TOA). Ook een combinatie van beide komt voor.

Zie verder:

Nederlands Centrum Jeugdgezondheid - Taalontwikkeling

Taalontwikkeling en gelijke kansen in de klas

Heb je vragen over dit thema? Stel ze in de onderwijs community binnen de Wij-leren.nl Academie!

Laatst geactualiseerd op 31 mei 2024

Ontdek meer

Externe verwijzingen

Mondeling taalgebruik en woordenschat in de klasMondeling taalgebruik en woordenschat in de klas
 Wij-leren.nl Academie
Specialist kleuterspelSpecialist kleuterspel
 Medilex Onderwijs

Boeken

Op zoek naar lettersOp zoek naar letters - de andere spelling- en grammaticadidactiek - Machiel KarelsTaalontwikkelingsstoornissen in de klasTaalontwikkelingsstoornissen in de klas - Marleen LegemaatZo ontdek ik het lezen - spellingsrijpheid Spellingonderwijs: pas als het kind er rijp voor is - Ewald VervaetWerkmap begrijpend luisteren en woordenschat Werkmap Begrijpend luisteren en woordenschat - Machiel KarelsWerkmap fonemisch bewustzijn Werkmap Fonemisch bewustzijn - Machiel KarelsUitdagend en functioneel taalonderwijsUitdagend en functioneel taalonderwijs - Machiel KarelsIk snap het wel, maar niet zo snel…Ik snap het wel, maar niet zo snel…- Tips bij lage verwerkingssnelheid - Arja KerpelZo ontdek ik het lezen!Zo ontdek ik het lezen! - Machiel KarelsTechnisch lezen in een doorlopende lijnTechnisch lezen in een doorlopende lijn; een praktisch handboek voor de basisschool. - Paul FilipiakHet belang van vroege mondelinge taalvaardigheidAl pratend wijs; het belang van een goede vroege mondelinge taalvaardigheid - Paul FilipiakHet meertalige kindHet meertalige kind - Paul FilipiakOndersteunend tekenenOndersteunend tekenen (bij TOS) - Marleen LegemaatOndersteunend tekenenOndersteunend tekenen (bij TOS) - Marleen Legemaat

Samenvatting

Invloed van nederlandse taal op de woordenschatontwikkelingDe invloed van de nederlandse taal op woordenschatontwikkeling: belangrijke overwegingen voor educatie - redactieInterventies versterken van motivatie volwassen NT2 deelnemersInterventies voor het versterken van motivatie bij volwassen NT2-deelnemers in online leren - redactieHulpstappen bij het spellenEffectief leren van fonologische spellingregels: een praktische gids - redactieEffecten van aanpakken voor een soepele overgang naar poEffecten van aanpakken voor een soepele overgang van kinderen naar de basisschool - redactie

Opinie

Data analyseBig Data en leesplezier - Dick van der WaterenRed de taal van de toetsenmaker!Red de taal van de toetsenmaker! - Karen Heij

Verdieping

taalonderwijs met rijke leeromgevingTaalonderwijs vraagt een rijke leeromgeving - Dolf JansonLezen van teksten Makkelijk en moeilijk lezen - Paul FilipiakGrammatica in samenhang aanbieden (deel 3)Grammatica is leuk! (deel 3) - Dolf JansonGrammatica in samenhang aanbieden (2)Grammatica is leuk (deel 2) - Dolf JansonGrammatica in samenhang aanbieden (1)Grammatica is leuk! (deel 1) - Dolf JansonKindgericht taalonderwijsTaalonderwijs integreren in zaakvakken, hoe doe je dat? - Paul FilipiakCommunicatief woordenschatonderwijsCommunicatief woordenschatonderwijs - Paul FilipiakTips voor differentiatie in woordenschatonderwijsDifferentiëren binnen woordenschatonderwijs - Martie de PaterNT2-onderwijs versterkenNT2-onderwijs versterken via formeel en informeel leren - Sylvia Peterswoordenschatonderwijs vernieuwen vraagt om leiderschapWoordenschatonderwijs in de 21e eeuw: effectief en uitdagend (1) - Jos Cöppersoonsvormen correct leren schrijvenWerkwoordspelling zonder ballast - Dolf JansonTaalonderwijs betekenisvol en effectiefTaal, daar draait het om! - Bea PompertLeesonderwijs ZMLFonologisch gebaseerd leesonderwijs in het ZML - Anna BosmanBegrijpend lezen vakBegrijpend lezen als vak afschaffen? - Paul FilipiakBegrijpend leesresultatenHet optimaliseren van begrijpend leesresultaten - Karin van de MortelExpliciete instructieSpelling en expliciete instructie - Anna BosmanLeesonderwijs ZML 1Fonologische vaardigheden van leerlingen in het ZML-onderwijs - Anna BosmanBegrijpend luisteren en lezenVerbeter uw resultaten begrijpend luisteren, begrijpend lezen - Karin van de MortelTaalgericht onderwijsTaal in alle vakken - De sleutel naar taalgericht onderwijs - Gerdineke van SilfhoutLeren spellenLeren spellen: de klanken bepalen de letters - Dolf JansonWoordenschat uitbreidenWoordenschat uitbreiden bij begrijpend lezen en bij de zaakvakken - Paul FilipiakOuders en VVEOuderbetrokkenheid in voor- en vroegschoolse educatie - Annemieke TopLeesdorst lessen - 2Leesdorst lessen (2) - Acht valkuilen van leesmethodes - Paul FilipiakLeesdorst lessen - 1Leesdorst lessen (1) - Tien tips voor een goede les - Paul FilipiakWoordenschattoetsOnduidelijk wat de Cito-woordenschattoets meet - Paul FilipiakEffectief leren spellenHersenen en woorden in verbinding - Dolf JansonTips woordenschatKnikkers spelers en spel: tips voor woordenschatonderwijs. - Paul FilipiakBegrijpend lezenBegrijpend lezen is kwestie van denken - Karin van de MortelVloeiend lezenThe Voice of vloeiend lezen als vliegwiel voor beter leesbegrip - Karin van de MortelVoorbereiden op toetsenToetstekst als leesgenre Voorbereiding lees- en woordenschattoetsen - Karin van de MortelTweetaligheidTweetaligheid is geen probleem - Sieneke GoorhuisTaalachterstandTaalachterstand - Sieneke GoorhuisInteractief voorlezenInteractief voorlezen onder de loep - Sieneke GoorhuisRijk taalaanbodRijk taalaanbod door spel - Sieneke GoorhuisTaal bij het jonge kindTaalontwikkeling bij het jonge kind - Sieneke GoorhuisLetters lerenLetters leren: vandaag in staat, een leven lang paraat - Ewald VervaetWoordenschatlessenWat maakt woordenschatlessen effectiever? - Jos CöpGoed taal- en leesonderwijsVijf onderwijskundige voorwaarden voor goed taal- en leesonderwijs - Jos CöpTaalontwikkelingTaalontwikkeling: door taal worden kinderen mensen - Steven PontWoordenschat differentiatieDifferentiëren binnen woordenschatonderwijs - Martie de PaterTaal en omgevingTaal is niet los te verkrijgen - Sieneke GoorhuisFase jonge schoolkindDe fase van het jonge schoolkind - kunnen kleuters leren lezen? - Ewald VervaetTaalles als taallabDe taalles als taallab. Op weg naar een uitdagende invulling van de taalles. - Dolf JansonLeuke schooltekstenHoe leuk moeten we schoolteksten maken? Opleuken helpt niet! - Gerdineke van SilfhoutTaalonderwijs aantrekkelijk en zinvol makenHoe kinderen taalonderwijs weer als aantrekkelijk en zinvol kunnen ervaren. - Dolf JansonTaal tips voor thuisonderwijsTaaltips voor thuis - Paul FilipiakLuisterboeken kinderenLuisterboeken voor kinderen, waar vind je die? - Marleen LegemaatLeesonderwijs: begin pas als kind eraan toe isLeesonderwijs: begin pas als het kind aan lezen toe is - Ewald VervaetWoordenschat verbinden met taalbeschouwingWoorden en betekenissen - Dolf JansonLeesmotivatie en samenhangend beleidWie goed leest, leest graag - en andersom - René Leverinkleesproblemen, dyslexie, breinlezen deel 1Leesproblemen en dyslexie -1- - Paul FilipiakLeesproblemen, dyslexie, woordbenoeming, deel tweeLeesproblemen en dyslexie -2- - Paul Filipiakleesproblemen, dyslexie, comorbiditeit deel 3Leesproblemen en dyslexie: Comorbiditeit -3- - Paul Filipiakleesproblemen, dyslexie, dysgrafie deel vierLeesproblemen: fonologische dyslexie -4- - Paul FilipiakLeesprolemen, dyslexie, hardnekkigheid, leessnelheid, deel vijfLeesproblemen en dyslexie: Hardnekkigheid -5- - Paul FilipiakLeesproblemen-dyslexie deel zes, preventie en leeshulpLeesproblemen en dyslexie: Preventie -6- - Paul Filipiaknadelen directe instructie Directe instructie doorgelicht - 1: een kritische blik - Ewald VervaetLeesproblemen-dyslexie deel zeven, preventieLeesproblemen en dyslexie: Preventie -7- - Paul FilipiakLeesproblemen-dyslexie, deel acht, goed leesonderwijsHulp bij leesproblemen en dyslexie -8- - Paul FilipiakLeesproblemen - dyslexie - hulpporgramma - deel negenLeesproblemen en dyslexie: Hulpprogramma`s -9- - Paul Filipiakleesonderwijs en directe instructieDirecte instructie doorgelicht - 2: leesonderwijs en directe instructie - Ewald VervaetLeesproblemen - dyslexie; toegankelijkheid- deel tienLeesproblemen en dyslexie: Toegankelijkheid -10- - Paul Filipiakleesonderwijs, hoe andersLeesonderwijs: wat is er mis en hoe kan het anders? - Jos Cöpdirecte instructie onderzoekDirecte instructie doorgelicht - 3: is trainen van kleuters mogelijk? - Ewald VervaetDe invloed van fonologische vaardigheden op leren lezen en schrijven Fonologische vaardigheden -1- - Jeanne BuijksFonologische zwakte in de klas: (h)erkenning en interventieHoe functioneren kinderen met fonologische zwakte auditief en communicatief in de klas? -2- - Jeanne BuijksDenkontwikkeling sociale en non verbale taalontwikkeling jonge kindDe mondelinge taalontwikkeling van jonge kinderen -1- - Paul FilipiakTaalontwikkeling jonge kind fonologie en lexicaal begripDe mondelinge taalontwikkeling van jonge kinderen -2- - Paul FilipiakVerwerving zinsopbouw woordopbouw taalontwikkeling (3)De mondelinge taalontwikkeling van jonge kinderen -3- - Paul FilipiakSpeciale hulp bij spreekvaardigheid en woordenschat Speciale hulp bij de ontwikkeling van de spreekvaardigheid -6- - Jeanne BuijksFonologische problemen materialen en bronnenHulp bij fonologische problemen; Intro en overzicht - Jeanne BuijksFonologische problemen materialen en bronnenHulp bij fonologische problemen; Intro en overzicht - Jeanne Buijksdirecte instructie conditioneringspsychologieDirecte instructie doorgelicht - 4: de kijk vanuit de psychologie - Ewald VervaetDirecte instructie onderzoek Directe instructie doorgelicht - 5: wat zegt het onderzoek? - Ewald Vervaetdirecte instructie kleuteronderwijsDirecte instructie doorgelicht - 6: bezwaren tegen EDI-kleuteronderwijs - Ewald VervaetSpeciale hulp aanvankelijk technisch lezenFonologische zwakte - Speciale hulp bij het aanvankelijk lezen -9- - Jeanne BuijksSpeciale hulp aanvankelijk technisch lezenFonologische zwakte - Speciale hulp bij het aanvankelijk lezen -9- - Jeanne Buijksspeciale-hulp-fonologische-problemen-voFonologische zwakte - Speciale hulp na het primair onderwijs -11- - Jeanne BuijksAutonome leesmotivatie stimulerenHet ontwikkelen van autonome leesmotivatie bij vrij lezen - Anneke BemerLeeshulp: van welke leesondersteuning leert je leerling nu echt?Lerende leeshulp - Karin van de MortelVisie en beleid op onderwijs aan jonge kinderenVisie & Beleid op onderwijs aan jonge kinderen. - Bertine van den OeverCommunicatieve klasDe communicatieve klas - deel 1 - Paul FilipiakInteractief voorlezen voor jonge kinderenInteractief voorlezen voor jonge kinderen - Judith StoepCommunicatieve klas deel 2De communicatieve klas - deel 2 - Paul FilipiakDe eerste 8 dimensies van Kindgericht Onderwijs voor het jonge kindKindgericht onderwijs voor het jonge kind - Bertine van den OeverWoorden kiezenHet kiezen van woorden - Paul FilipiakWoordenschatonderwijs didactiek woordgroep twee en toetsingWoordenschatonderwijs - deel 2 - Paul FilipiakWoordenschatonderwijs didactiek woordgroep twee en toetsingWoordenschatonderwijs - deel 2 - Paul FilipiakWoorden kiezenHet kiezen van woorden - Paul Filipiakpratend en lezend woorden leren intro en overzichtPratend en lezend woorden leren; Intro en overzicht -0- - Paul FilipiakWoorden in de klasWoorden in de klas -1- - Paul FilipiakWoordselectie en woordgroepenWoordselectie en didactiek -5- - Paul FilipiakWoordselectie, woordfrequentie, leerbehoeftenWoordselectie (1) -2- - Paul Filipiakwoordselectie en zins- en tekstbetekenisWoordselectie (2) -3- - Paul FilipiakWoordkennis en taalbeschouwingWoordselectie (3) -4- - Paul FilipiakBelang woordenschatonderwijsWoordenschatonderwijs -6- - Paul FilipiakPratend woorden lerenPratend woorden leren -7- - Paul FilipiakLezend woorden lerenLezend woorden leren -8- - Paul FilipiakKennisgericht woorden lerenKennisgericht woorden leren -9- - Paul FilipiakWoordenschat toetsingToetsing -10- - Paul FilipiakWoorden in het breinWoorden in het brein -11- - Paul Filipiakkwaliteitskenmerken woordenschatonderwijs en didactiekWoordselectie en woordenschatdidactiek -12- - Paul Filipiakpratend en lezend woorden leren intro en overzichtPratend en lezend woorden leren; Intro en overzicht -0- - Paul FilipiakWoorden in de klasWoorden in de klas -1- - Paul FilipiakWoordselectie, woordfrequentie, leerbehoeftenWoordselectie (1) -2- - Paul Filipiakwoordselectie en zins- en tekstbetekenisWoordselectie (2) -3- - Paul FilipiakTaalkansen voor het jonge kindTaalkansen voor het jonge kind - Bertine van den OeverWoordgebruikNadenken over goed woordgebruik - Paul FilipiakLangdurig contact met woordenIn langdurig contact met woorden - deel 1 - Paul FilipiakLangdurig contact met woorden deel 2In langdurig contact met woorden - deel 2 - Paul FilipiakZaakvakwoorden zesstappenaanpakWoorden leren in de zaakvakken - deel 1 - Paul FilipiakZaakvakwoorden werkwijzenWoorden leren in de zaakvakken - deel 2 - Paul FilipiakZaakvakwoorden woordenboekenWoorden leren in de zaakvakken - deel 3 - Paul FilipiakZaakvakwoorden hulpmiddelenWoorden leren in de zaakvakken - deel 4 - Paul FilipiakTaalkansen voor het jonge kindTaalkansen voor het jonge kind - Bertine van den OeverBeoordeling LVS-toetsen woordenschat (1)Toelichting beoordelingscriteria en beoordeling LVS-toetsen Woordenschat (1) - Corine TreffersBeoordeling LVS-toetsen begrijpend luisteren technisch lezen (2)Beoordeling LVS-toetsen Begrijpend Luisteren en Technisch Lezen (2) - Corine TreffersBeoordeling LVS-toetsen begrijpend lezen (3)Beoordeling LVS-toetsen Begrijpend Lezen (3) - Corine TreffersBeoordeling LVS-toetsen spelling taalverzorging (4)Beoordeling LVS-toetsen Spelling en Taalverzorging (4) - Corine TreffersBeoordeling LVS-toetsen schrijfvaardigheid Engels (5)Beoordeling LVS-toetsen Schrijfvaardigheid en Engels (5) - Corine TreffersBeoordeling LVS-toetsen rekenen-wiskunde (6)Beoordeling LVS-toetsen Rekenen-Wiskunde (6) - Corine TreffersBeoordeling LVS-toetsen hoofdrekenen en overig (7)Beoordeling LVS-toetsen Hoofdrekenen en overige specifieke vaardigheden (7) - Corine TreffersStille kinderen oorzakenAls je leerling stil is. Mogelijke redenen voor teruggetrokken gedrag. - Anton HorewegBeoordeling LVS-toetsen woordenschat (1)Toelichting beoordelingscriteria en beoordeling LVS-toetsen Woordenschat (1) - Corine TreffersBeoordeling LVS-toetsen begrijpend luisteren technisch lezen (2)Beoordeling LVS-toetsen Begrijpend Luisteren en Technisch Lezen (2) - Corine TreffersBeoordeling LVS-toetsen begrijpend lezen (3)Beoordeling LVS-toetsen Begrijpend Lezen (3) - Corine TreffersBeoordeling LVS-toetsen spelling taalverzorging (4)Beoordeling LVS-toetsen Spelling en Taalverzorging (4) - Corine TreffersBeoordeling LVS-toetsen schrijfvaardigheid Engels (5)Beoordeling LVS-toetsen Schrijfvaardigheid en Engels (5) - Corine TreffersBeoordeling LVS-toetsen rekenen-wiskunde (6)Beoordeling LVS-toetsen Rekenen-Wiskunde (6) - Corine TreffersBeoordeling LVS-toetsen hoofdrekenen en overig (7)Beoordeling LVS-toetsen Hoofdrekenen en overige specifieke vaardigheden (7) - Corine TreffersStille kinderen oorzakenAls je leerling stil is. Mogelijke redenen voor teruggetrokken gedrag. - Anton HorewegHardopdenkend leren leren intro en overzicht(Hardop)denkend leren lezen - Begrijpend lezen is denkend lezen - intro en overzicht (0) - Paul FilipiakHardopdenkend leren lezen kenmerken leesonderwijsHet denkend lezen in perspectief - Kenmerken leesonderwijs (1) - Paul FilipiakHet leesbreinHet denkend lezen in perspectief - Een glimp van een onzichtbare activiteit (2) - Paul FilipiakDenkend lezen en het belang van leesmotivatieHet denkend lezen in perspectief - Begrijpend lezen is denkend lezen en leesmotivatie (3) - Paul FilipiakWoordkennis, voorkennis en lezend woorden lerenHet denkend lezen in perspectief - Kennis, woordenschat en lezen (4) - Paul FilipiakHardopdenkend leren lezen zaakvakgericht leesonderwijsHet denkend lezen in perspectief - Zaakvakgericht leesonderwijs (5) - Paul FilipiakBasis-lesmodel hardopdenkend leren lezenOnderwijs in denkend lezen - Het basis-lesmodel (7) - Paul FilipiakHardopdenkend lezen: Wat werkt?Leesstrategieën en leesdoelen - Wat werkt? (10) - Paul FilipiakTips en trucs hardopdenkend lezenTips en trucs voor het hardopdenkend lezen - Deel 1 (13) - Paul FilipiakKeuze en definitie leesstrategieënLeesstrategieën en leesdoelen - De keuze en definitie van leesstrategieën (8) - Paul FilipiakTips en trucs hardopdenkend lezen deel 2Tips en trucs bij het hardopdenkend lezen - Deel 2 (14) - Paul FilipiakHardopdenkend leren leren intro en overzicht(Hardop)denkend leren lezen - Begrijpend lezen is denkend lezen - intro en overzicht (0) - Paul FilipiakHardopdenkend lezen: Wat werkt?Leesstrategieën en leesdoelen - Wat werkt? (10) - Paul FilipiakHardopdenkend leren lezen kenmerken leesonderwijsHet denkend lezen in perspectief - Kenmerken leesonderwijs (1) - Paul FilipiakHet leesbreinHet denkend lezen in perspectief - Een glimp van een onzichtbare activiteit (2) - Paul FilipiakDenkend lezen en het belang van leesmotivatieHet denkend lezen in perspectief - Begrijpend lezen is denkend lezen en leesmotivatie (3) - Paul FilipiakWoordkennis, voorkennis en lezend woorden lerenHet denkend lezen in perspectief - Kennis, woordenschat en lezen (4) - Paul FilipiakHardopdenkend leren lezen zaakvakgericht leesonderwijsHet denkend lezen in perspectief - Zaakvakgericht leesonderwijs (5) - Paul FilipiakBasis-lesmodel hardopdenkend leren lezenOnderwijs in denkend lezen - Het basis-lesmodel (7) - Paul FilipiakTips en trucs hardopdenkend lezenTips en trucs voor het hardopdenkend lezen - Deel 1 (13) - Paul FilipiakKeuze en definitie leesstrategieënLeesstrategieën en leesdoelen - De keuze en definitie van leesstrategieën (8) - Paul FilipiakTips en trucs hardopdenkend lezen deel 2Tips en trucs bij het hardopdenkend lezen - Deel 2 (14) - Paul FilipiakPrentenboeken goed voor woordenschatWoordenschat uitbreiden met prentenboeken - Paul FilipiakOnderwijshulp bij wisselend gehoorverlies deel 4Onderwijshulp bij wisselend gehoorverlies (4). Hulp bij wisselend gehoorverlies en auditieve verwerkingsproblemen. - Jeanne BuijksSuccesvol beginnend lezenSuccesvol beginnend lezen - Paul FilipiakSuccesvol beginnend lezenSuccesvol beginnend lezen - Paul FilipiakGeen woorden maar kinderenGeen woorden, maar kinderen - Paul FilipiakSamen werken aan begrijpend lezen om de toren in stand te houdenBegrijpend lezen, de scheve toren van Pisa - Bert KalkmanNT2-stimuleren taalontwikkelingTaalontwikkeling stimuleren van NT2 leerlingen - redactieTraining auditief geheugen bij kleutersTrainen van het auditief geheugen bij kleuters, waar doe je het voor? - redactieVerdiepingsopdrachten voor goede spellers in bovenbouw boWat zijn effectieve verdiepingsopdrachten voor goede spellers? - redactieDidactiek van werkwoordspelling in boHoe leer je effectief de werkwoordspelling aan? - redactie

Dossiers

Uw onderwijskundige kennis blijft op peil door 3500+ artikelen.