Kennisplatform
Nieuw: Let op! Wij-leren.nl lanceert nieuwe website

Natuurlijk leren

Dossier: alle informatie over Natuurlijk leren

Natuurlijk leren is een onderwijsvernieuwing, waarbij de kerngedachte is dat de leerweg op een natuurlijke manier moet aansluiten bij de talenten en mogelijkheden van de leerlingen.

Het is daarbij een voorwaarde dat de leerlingen intrinsiek gemotiveerd zijn. Een krachtige leeromgeving is onmisbaar, want die zorgt voor optimale mogelijkheden tot zelfontplooiing. In een krachtige leeromgeving is veel ruimte voor interactie. De leerstof wordt in de context aangeboden, natuurlijk leren gaat uit van systeemdenken.

Natuurlijk leren is gebaseerd is op de leerpsychologie van het sociaal constructivisme. De grondgedachte daarvan is dat leren het resultaat is van denkprocessen van de leerling. Een van die denkactiviteiten is het verbinden van oude en nieuwe kennis. Bij natuurlijk leren zijn leerlingen zelf verantwoordelijk voor hun eigen leerproces. 

Elementen van natuurlijk leren komen ook voor in andere onderwijsconcepten.

Critici van natuurlijk leren stellen dat school juist een ontmoetingsplaats van generaties moet zijn waar leerstof wordt doorgegeven die de maatschappij vraagt, en dat de vraag naar leren niet uit de leerlingen zelf moet komen. Voorstanders van natuurlijk leren geven aan dat de oude onderwijsmethoden veel leerstof aanbieden die overbodig blijkt als leerlingen de school verlaten.

 

Heb je vragen over dit thema? Stel ze in de onderwijs community binnen de Wij-leren.nl Academie!

Laatst geactualiseerd op 10 januari 2023

Ontdek meer

Externe verwijzingen

TeamcoachTeamcoach
 Medilex Onderwijs
Hoe bevorder je de samenwerking in je schoolteam?Hoe bevorder je de samenwerking in je schoolteam?
 Wij-leren.nl Academie

Boeken

Fascinerende ontdekkingenFascinerende ontdekkingen met kinderen rondom wetenschap en techniek - Arja KerpelDuurzame schoolontwikkelingDuurzame schoolontwikkeling - Myriam LieskampCatharsia - Agora onderwijs in RoermondCatharsia - een andere visie op onderwijs - Hartger Wassink10 jaar Agora onderwijsAgora onderwijs - een intrigerende benadering van leren - Machiel Karels

Samenvatting

ConstructivismeConstructivisme - leren als actief proces van kennisconstructie - Machiel Karels

Opinie

Onderzoekend lerenDenken, dromen, kijken en doen - Bas ter Avest

Verdieping

Macht of gezagOnderwijs is een wij-woord - Ivo MijlandOntwikkelen van wijsheidOntwikkelen van wijsheid - Jan JuttenSysteemdenken 21e eeuwSysteemdenken in de school van de 21e eeuw - Jan JuttenLuisteren bij leiderschapSchoolleiders en hun team: (Her)waardering luisterfunctie - Harry van de PolAcht dimensiesLeren: wat is dat eigenlijk - Robert-jan SimonsLerend werkenLerend werken: tautologie of uitdaging? - Robert-jan SimonsOnderwijs moet boeienOnderwijs moet niets, behalve boeien - Jan JuttenBovenschools leiderschapBovenschools leiderschap in een lerende organisatie - Jan JuttenDe lerende schoolDe vijf disciplines als basis voor boeiend onderwijs - Jan JuttenDuurzame schoolontwikkelingDuurzame schoolontwikkeling: werken aan het schoolplan in een lerende organisatie - Jan JuttenPersoonlijk meesterschapPersoonlijk meesterschap: Het creëren van je eigen toekomst - Jan JuttenSysteemdenken en denkgewoontenSysteemdenken in de klas - Systeemdenken en denkgewoonten - Jan JuttenTechniek talentTalentontwikkeling met wetenschap en techniek - Hanno van KeulenMindmap makenMindmap maken - systeemdenken in de klas - Jan JuttenCommunicatie in schoolGoede communicatie in een school - Jan JuttenTeamlerenTeamleren in een lerende school: samen werken aan beter onderwijs - Jan JuttenDe staat van het onderwijs in 2020De Staat van het Onderwijs 2020 - Myriam LieskampHet verschil tussen wijsheid en intelligentieWijsheid en hoogbegaafdheid - Hilde van RossenWijsheid en hoogbegaafdheid deel 2Over opvoeding tot wijsheid, ook bij hoogbegaafde kinderen -deel 2- - Hilde van RossenConstructivisme en onderwijs -deel 1Constructivisme en onderwijs - deel 1 - Ewald VervaetConstructivisme en onderwijs -deel 1Constructivisme en onderwijs - deel 1 - Ewald VervaetWat is sociaal constructivisme -3.1Constructivisme en onderwijs - deel 3.1 - Ewald VervaetPsychologisch constructivisme met rijpheidConstructivisme en onderwijs - deel 3.3 - Ewald VervaetConstructivisme en kennisverwerving deel 2Constructivisme en onderwijs - deel 2 - Ewald VervaetPsychologisch constructivisme zonder rijpheidConstructivisme en onderwijs - deel 3.2 - Ewald VervaetFilosoferen met pubersFilosoferen met pubers - Karen FaberFilosoferen met pubersFilosoferen met pubers - Karen FaberFilosoferen op de basisschoolFilosoferen met kinderen; hoe doe je dat? - Karen FaberNieuw boek over 10 jaar Agora-onderwijsNieuw boek over 10 jaar Agora-onderwijs - Rob Martens

Dossiers

Uw onderwijskundige kennis blijft op peil door 3500+ artikelen.