Kennisplatform
Nieuw: Let op! Wij-leren.nl lanceert nieuwe website

Systeemdenken

Dossier: alle informatie over Systeemdenken

Bij systeemdenken gaat het om het besef dat alles op een bepaalde manier met alles samenhangt. Het is het vermogen om deze relaties te zien en te begrijpen.

De wereld om ons heen bestaat uit relaties, niet uit losse feiten, dingen, gebeurtenissen. Kinderen zijn van nature systeemdenkers.

Systeemdenken draagt bij aan:

  • het zien van de wereld als één geheel i.p.v. als een optelsom van allemaal losse delen;
  • het zien hoe onderdelen van een systeem samenwerken en elkaar beïnvloeden;
  • het zien van onze eigen rol binnen een systeem en het feit dat ons gedrag bepaald wordt door hoe we tegen het systeem aankijken;
  • het leren begrijpen dat onze wereld en ons leven voortdurend verandert: dat onze wereld dynamisch is en niet statisch;
  • het bewust worden van onze mentale modellen, onze manier van kijken naar de wereld om ons heen;
  • het helpen om beslissingen te nemen die een probleem werkelijk oplossen in plaats van alleen maar de symptomen te bestrijden.


Recente ontwikkelingen in het denken over leren en onderwijzen die het belang van systeemdenken in de klas ondersteunen zijn:

    constructivisme
    technologie en beeldcultuur
    interactie
    meervoudige intelligentie
    brain based teaching

Systeemdenken met kinderen biedt kansen voor boeiender en dus beter onderwijs in de 21e eeuw.

Heb je vragen over dit thema? Stel ze in de onderwijs community binnen de Wij-leren.nl Academie!

Laatst geactualiseerd op 16 december 2021

Ontdek meer

Externe verwijzingen

Hoe organiseer je leerzame PLG's?Hoe organiseer je leerzame PLG's?
 Wij-leren.nl Academie
Hoe bevorder je de samenwerking in je schoolteam?Hoe bevorder je de samenwerking in je schoolteam?
 Wij-leren.nl Academie
TeamcoachTeamcoach
 Medilex Onderwijs

Boeken

Fascinerende ontdekkingenFascinerende ontdekkingen met kinderen rondom wetenschap en techniek - Arja KerpelGa tot de mier!Ga tot de mier! - Een mierenparabel met lessen voor mensenorganisaties - Arja KerpelDuurzame schoolontwikkelingDuurzame schoolontwikkeling - Myriam LieskampLeiding geven aan een lerende schoolLeiding geven aan een lerende school - Machiel KarelsHet recht er iets van te makenHet recht er iets van te maken Jouw rol en positie in een systeem - Elena Carmona van LoonLeren in verbondenheidLeren in verbondenheid - Praktisch boek over PLG's - Machiel KarelsProfessionele Leergemeenschap het handboekProfessionele Leergemeenschap - het handboek - Machiel Karels

Samenvatting

Hoe kinderen lerenHoe kinderen leren: intelligentie - leerprocessen - Arja KerpelTaxonomie-van-bloomTaxonomie van bloom - uitleg denkvaardigheden - Machiel KarelsConstructivismeConstructivisme - leren als actief proces van kennisconstructie - Machiel KarelsGezinsproblematiek en gedragsontwikkelingDe invloed van gezinsproblematiek op de gedragsontwikkeling van kinderen - redactie

Verdieping

Duurzaam onderwijsAutopoiesis: perspectief op duurzaam, betekenisvol onderwijs - Guus GeisenKindgericht onderwijsKindgericht onderwijs in een lerende school - Machiel KarelsTeamcommunicatieTeamcommunicatie in een lerende school - Jan JuttenLeren samen lerenDe meerwaarde van professionele leergemeenschappen en lerende netwerken - Naomi MertensFlexibel puberbreinFlexibel Puberbrein - Yvonne van SarkSysteemdenken 21e eeuwSysteemdenken in de school van de 21e eeuw - Jan JuttenWetenschapsoriëntatieWetenschapsoriëntatie vwo-breed alternatief voor ANW - René LeverinkLuisteren bij leiderschapSchoolleiders en hun team: (Her)waardering luisterfunctie - Harry van de PolAcht dimensiesLeren: wat is dat eigenlijk - Robert-jan SimonsLerend werkenLerend werken: tautologie of uitdaging? - Robert-jan SimonsWerkmodel leerlingOntwikkeling van het intern werkmodel van de leerling - Luc StevensOntwikkeling hersenenOntwikkeling hersenen - Sieneke GoorhuisLeerhouding als basisDe leerhouding als basis voor succes op school - Jos CöpOnderwijs moet boeienOnderwijs moet niets, behalve boeien - Jan JuttenBovenschools leiderschapBovenschools leiderschap in een lerende organisatie - Jan JuttenDe lerende schoolDe vijf disciplines als basis voor boeiend onderwijs - Jan JuttenDuurzame schoolontwikkelingDuurzame schoolontwikkeling: werken aan het schoolplan in een lerende organisatie - Jan JuttenPersoonlijk meesterschapPersoonlijk meesterschap: Het creëren van je eigen toekomst - Jan JuttenSysteemdenken en denkgewoontenSysteemdenken in de klas - Systeemdenken en denkgewoonten - Jan JuttenEmpirische cyclus (1)Techniek - Onderzoeken met de empirische cyclus (1) - Hanno van KeulenEmpirische cyclus (2)Techniek - Onderzoeken met de empirische cyclus (2) - Hanno van KeulenMindmap makenMindmap maken - systeemdenken in de klas - Jan JuttenCommunicatie in schoolGoede communicatie in een school - Jan JuttenTeamlerenTeamleren in een lerende school: samen werken aan beter onderwijs - Jan JuttenDe staat van het onderwijs in 2020De Staat van het Onderwijs 2020 - Myriam LieskampHet waarom en het hoe van veranderenAan de slag met onderwijsvernieuwing - Jaap VersfeltSystemische teamcoaching in het onderwijs Systemische teamcoaching in het onderwijs - Henk GalenkampSysteemleiderschap: werken aan het systeem, niet in het systeemDansvloer of balkon? Systeemleiderschap in een lerende school - Jan JuttenConstructivisme en onderwijs -deel 1Constructivisme en onderwijs - deel 1 - Ewald VervaetConstructivisme en onderwijs -deel 1Constructivisme en onderwijs - deel 1 - Ewald VervaetDe samenhang tussen ambitie, basiskwaliteit en een kwaliteitscultuurEen ambitie op goed onderwijs - Minke KnolWat is sociaal constructivisme -3.1Constructivisme en onderwijs - deel 3.1 - Ewald VervaetPsychologisch constructivisme met rijpheidConstructivisme en onderwijs - deel 3.3 - Ewald VervaetJezelf blijven bij inspectiebezoekOnderwijsinspectie: doe maar gewoon je ding; wat (niet) te doen als de inspectie komt - Minke KnolConstructivisme en kennisverwerving deel 2Constructivisme en onderwijs - deel 2 - Ewald VervaetPsychologisch constructivisme zonder rijpheidConstructivisme en onderwijs - deel 3.2 - Ewald Vervaet

Dossiers

Uw onderwijskundige kennis blijft op peil door 3500+ artikelen.