Kennisplatform
Nieuw: Let op! Wij-leren.nl lanceert nieuwe website

Teamleren

Dossier: alle informatie over Teamleren

Bij teamleren in een lerende school overleggen de leerkrachten regelmatig met elkaar over onderdelen van hun werk. Op schoolniveau kunnen leerkrachten namelijk veel van elkaar leren. Op een goede manier gebruik maken van de vele kwaliteiten die in elke school aanwezig zijn, levert vaak veel meer op dan het volgen van een cursus of het lezen van een artikel.

Bij teamleren kunnen de resultaten van de kinderen als uitgangspunt gebruikt worden om de lessen te verbeteren.

Leren van elkaar in een team is echter geen doel op zich. Het uiteindelijke doel van een school blijft het verzorgen van goed onderwijs, daar levert teamleren een bijdrage aan.
 
Heb je vragen over dit thema? Stel ze in de onderwijs community binnen de Wij-leren.nl Academie!

Laatst geactualiseerd op 1 augustus 2022

Ontdek meer

Externe verwijzingen

Jongeren met een taalontwikkelingsstoornisJongeren met een taalontwikkelingsstoornis
 Medilex Onderwijs
Hoe organiseer je leerzame PLG's?Hoe organiseer je leerzame PLG's?
 Wij-leren.nl Academie
Zo doe je een ontwikkelingsgerichte auditZo doe je een ontwikkelingsgerichte audit
 Wij-leren.nl Academie

Boeken

Feedback in professionele context Kom maar op met je feedback - Machiel KarelsHandboek professionele schoolcultuurHandboek professionele schoolcultuur - Machiel KarelsGa tot de mier!Ga tot de mier! - Een mierenparabel met lessen voor mensenorganisaties - Arja KerpelPersoonlijke effectiviteitPersoonlijke effectiviteit in het basisonderwijs - Helèn de JongEffectief leiderschapDe zeven eigenschappen van effectief leiderschap - Stephen Covey - Arja KerpelDuurzame schoolontwikkelingDuurzame schoolontwikkeling - Myriam Lieskamppedagogische sensitiviteitWerken aan pedagogische sensitiviteit in je team - Myriam LieskampMedezeggenschap in het onderwijsKansrijke medezeggenschap in het onderwijs - Myriam LieskampDeep LearningDeep Learning - betekenisvol onderwijs in een lerende cultuur - Machiel KarelsVan deze rotondeHoe komen we van deze rotonde? Over het belang van creatief en probleemoplossend denken bij schoolontwikkeling - Myriam LieskampLeiding geven aan een lerende schoolLeiding geven aan een lerende school - Machiel KarelsTeamgericht organiseren basisonderwijsTeamgericht organiseren in het basisonderwijs - Machiel KarelsLeren in verbondenheidLeren in verbondenheid - Praktisch boek over PLG's - Machiel KarelsLeren in verbondenheidLeren in verbondenheid - Praktisch boek over PLG's - Machiel KarelsProfessionele Leergemeenschap het handboekProfessionele Leergemeenschap - het handboek - Machiel KarelsProfessionele Leergemeenschap het handboekProfessionele Leergemeenschap - het handboek - Machiel KarelsDe vijf frustraties van teamworkDe vijf frustraties van teamwork - Machiel KarelsDe vijf frustraties van teamwork - werkboekDe vijf frustraties van teamwork - werkboek - Machiel KarelsDe 6 talenten voor teamworkDe 6 talenten voor teamwork - Machiel KarelsDeep DemocracyDeep Democracy - De wijsheid van de minderheid - Machiel Karels

Samenvatting

SchoolorganisatieSchoolorganisatie en teamwork op een basisschool - leiderschap - Arja KerpelCompetenties van werkbegeleiders in hybride leeromgevingen mboCompetenties van werkbegeleiders in hybride leeromgevingen binnen het mbo - redactie

Verdieping

Beleid school makenZo maak je richtinggevend beleid voor je school - Machiel KarelsElementen veranderproces onderwijs Vijf elementen voor succesvol veranderen binnen het onderwijs - Sietske van der WegenVeranderen door ruimte te bieden aan professionalsAnders veranderen door ruimte bieden aan professionals - Jos CöpKenmerken goede schoolleiderDe schoolleider doet ertoe - Myriam LieskampDe school als professionele leergemeenschapSamen werken en leren in een professionele leergemeenschap - Myriam LieskampSamenwerking teams Samen kijken - meer zien - beter beslissen - Theo WildeboerScholing in het onderwijsScholing van medewerkers: naar een meer volwassen aanpak - Theo WildeboerWerkend schoolplan Hoe maak je een schoolplan dat werkt? - Jaap VersfeltWelbevinden professionele schoolcultuurWelbevinden: een belangrijke factor van een professionele schoolcultuur - Henk GalenkampFeedback geven en ontvangenFeedback Op Mijn Lessen? Graag. Maar Dan Wel Constructief! - Jaap VersfeltLeerling als kritische denkerDe leerling als kritische denker - Dolf JansonLeraar als professionalOver de rol van docenten 2022: nieuwe visie, toezicht en controle - Filip DochyKindgericht onderwijsKindgericht onderwijs in een lerende school - Machiel KarelsLeren van dataLaat het LVS voor jou werken, en niet andersom! - Machiel KarelsTeamcommunicatieTeamcommunicatie in een lerende school - Jan JuttenTweetalig communicerenTweetalig communiceren in een lerende school - Jan JuttenDuo-collegaDuo-partner? Teach your talent! - Angela Kouwenhoven-de WaardtSturen door luisterenLuisteren om te sturen - Harry van de PolBouwstenen verandercapaciteitMBO-docenten die samen blijven leren, gaan beter met verandering om - Annemieke TopWerk van de leraarDe leraar en de hartchirurg - Jan JuttenSysteemdenken 21e eeuwSysteemdenken in de school van de 21e eeuw - Jan JuttenVerantwoordelijkheid lerenVerantwoord verantwoordelijk leren zijn - Dolf JansonOntspannen lesgeven tipsWerken in het onderwijs? Ja, graag! - Paul FilipiakLuisteren bij leiderschapSchoolleiders en hun team: (Her)waardering luisterfunctie - Harry van de PolLuistergedragIntegratief luisteren - Heb je het luistergedrag van een coach? - Harry van de PolOnderwijs moet boeienOnderwijs moet niets, behalve boeien - Jan JuttenBovenschools leiderschapBovenschools leiderschap in een lerende organisatie - Jan JuttenDe lerende schoolDe vijf disciplines als basis voor boeiend onderwijs - Jan JuttenDuurzame schoolontwikkelingDuurzame schoolontwikkeling: werken aan het schoolplan in een lerende organisatie - Jan JuttenPersoonlijk meesterschapPersoonlijk meesterschap: Het creëren van je eigen toekomst - Jan JuttenSysteemdenken en denkgewoontenSysteemdenken in de klas - Systeemdenken en denkgewoonten - Jan JuttenVerantwoordelijkheid gevenVerantwoordelijkheid is geven en nemen. Maar wat als taken blijven liggen? - Henk GalenkampCommunicatie in schoolGoede communicatie in een school - Jan JuttenTeamlerenTeamleren in een lerende school: samen werken aan beter onderwijs - Jan JuttenRol IB-er bij kindgericht onderwijsRol van de IB-er op weg naar kindgericht onderwijs - Machiel KarelsReflectie op afstandsonderwijsReflectie op afstandsonderwijs: 12 vragen voor het schoolteam - Machiel KarelsDoe-het-zelf studiedag reflectie op afstandsonderwijsDoe-het-zelf studiedag reflectie op afstandsonderwijs - Machiel KarelsOud zeer in schoolorganisaties en weg tot herstelOud zeer in schoolorganisaties - Henk GalenkampDe staat van het onderwijs in 2020De Staat van het Onderwijs 2020 - Myriam LieskampDe staat van het onderwijs in 2020De Staat van het Onderwijs 2020 - Myriam Lieskamp4 manieren om feedback van leerlingen op te halen Aan de slag met feedback van leerlingen - Jaap VersfeltHet waarom en het hoe van veranderenAan de slag met onderwijsvernieuwing - Jaap VersfeltDe noodzaak van een teamcoach om als team doelen te behalenWerken met Teacher Leadership - Jaap VersfeltLean werken in het onderwijs: hoe doe je dat? Werken met Lean in het onderwijs - Jaap VersfeltLaat de professionele leergemeenschap slagenAan de slag met professionele leergemeenschap - Jaap VersfeltSystemische teamcoaching in het onderwijs Systemische teamcoaching in het onderwijs - Henk GalenkampAan de slag: formatief evalueren met je teamFormatief evalueren: Aan de slag met je collega`s - Gerdineke van SilfhoutHybride leeromgeving (2): onderwijsvisie en leerinhoudHybride leeromgeving (2): de onderwijsvisie - Rens GresnigtHybride leeromgeving (3): het ontwerpHybride leeromgeving (3): het ontwerp - Rens GresnigtZeggen wat je op je lever hebt, gesprekken met collegasGesprekken met collega's (2) - Zeggen wat je op je lever hebt - Adri van den BrandLeerprocessen van professionals in de school begeleiden Werken aan een professionele cultuur: Hoe begeleid je lerende collega's? - Naomi MertensGoed gedrag aanleren vraagt om een professionele schoolcultuurOnderwijs is teamsport. Goed gedrag aanleren ook. - Anton HorewegSysteemleiderschap: werken aan het systeem, niet in het systeemDansvloer of balkon? Systeemleiderschap in een lerende school - Jan JuttenSchoolleider lerende cultuurDe schoolleider als architect van een leeromgeving voor leraren - Machiel KarelsVijf pijlers voor kwaliteitsbewustzijn op AgorascholenHet goede doen. En dat samen. Over kwaliteitsbewustzijn in de Agorascholen - Naomi MertensVan groep naar team; kijk zo eens naar je klas!Maak van je groep een team! - Alex de BruijnTegenspraak omarmen: een vreemde gedachtenkronkelHoe fijn is 'tegenspraak'? Over geboden, verboden en ongehoorde woorden - Harm KlifmanTien werkzame principes voor een lerend team10 werkzame principes voor professionele ontwikkeling en innovatie - Machiel KarelsHoe bevorder je samenwerking in je schoolteamHoe bevorder je de samenwerking in je schoolteam? - Machiel KarelsDeep Democracy in het onderwijsDeep Democracy in het onderwijs - Machiel Karels

Dossiers

Uw onderwijskundige kennis blijft op peil door 3500+ artikelen.