Kennisplatform
Nieuw: Let op! Wij-leren.nl lanceert nieuwe website

Leeromgeving

Dossier: alle informatie over Leeromgeving

De leeromgeving is het totaal van middelen, personen, strategieën en voorzieningen die bijdragen aan het leerproces.

Als het goed is, is een leeromgeving rijk, krachtig en betekenisvol. Kenmerken daarvan zijn:

  • uitnodigende materialen en activiteiten;
  • ruimte voor eigen inbreng en creativiteit;
  • aandacht voor samenwerking en experimenten.

Een rijke leeromgeving sluit aan bij de verschillende leervormen en leerstijlen. Een professionele leerkracht is daarom een belangrijk onderdeel van de leeromgeving en verbindt diverse elementen met elkaar.

Heb je vragen over dit thema? Stel ze in de onderwijs community binnen de Wij-leren.nl Academie!

Laatst geactualiseerd op 26 augustus 2024

Ontdek meer

Externe verwijzingen

Montessori inspiratie in elke kleutergroepMontessori inspiratie in elke kleutergroep
 Medilex Onderwijs
Klassenmanagement - vijf kenmerken van een goede lesKlassenmanagement - vijf kenmerken van een goede les
 Wij-leren.nl Academie
Differentiatie in het VODifferentiatie in het VO
 Wij-leren.nl Academie

Boeken

Differentiatie basisonderwijsDifferentiëren is te leren! (PO) - Marianne HogenhoutDifferentiëren voortgezet onderwijsDifferentiëren is te leren! (VO) - Machiel KarelsHandboek voor lerarenHandboek voor leraren - Marleen LegemaatE-learning trends en ontwikkelingenE-learning. Trends en ontwikkelingen - Wilfred RubensDifferentiëren is te lerenDifferentiëren is te leren - Helèn de JongDigitale dementieDigitale dementie - Manfred Spitzer - Machiel KarelsDidactische werkvormenHet didactische werkvormen boek - Arja KerpelStrategisch omgaan met onderwijshuisvestingStrategisch omgaan met onderwijshuisvesting vanaf 2015 - Myriam LieskampOntketen het brein van je kindOntketen het brein van je kind - Marleen LegemaatOntketen het brein van je kindOntketen het brein van je kind - Marleen LegemaatFocus! Ontwikkel aandacht en concentratie bij jonge kinderenFocus! Ontwikkel aandacht en concentratie bij jonge kinderen - Marleen Legemaat

Samenvatting

Competenties van werkbegeleiders in hybride leeromgevingen mboCompetenties van werkbegeleiders in hybride leeromgevingen binnen het mbo - redactie

Opinie

Kleuters en iPadsKleuters worden dommer van iPads - Sieneke GoorhuisDigitale media en kinderhersenenDigitale media en kinderhersenen - Ewald VervaetSmartphones in de klas voortdurende discussieSmartphones in de klas: voortdurende discussie met dezelfde argumenten - Wilfred Rubens

Verdieping

taalonderwijs met rijke leeromgevingTaalonderwijs vraagt een rijke leeromgeving - Dolf JansonProgrammeren 2Leren denken als een programmeur - De vijf denkprocessen in één leerlijn - Marléone GoudswaardProgrammeren 1Leren denken als een programmeur - Digitale bouwvakkers - Marléone GoudswaardLeerplan in beeldLeerplan in Beeld: website geeft houvast bij gepersonaliseerd leren - René LeverinkKlaslokaal, afleiding, invloed van kleurenDe vergeten variabele: het klaslokaal - Ruben du BurckCultuurcoördinator10 jaar cultuurcoördinatoren op school. Hoe staat het ermee? - Sanne van den HoekComputerapplicatiesEffectieve computerapplicaties: vergelijk de didactiek, niet het domein - redactieTechniek talentTalentontwikkeling met wetenschap en techniek - Hanno van KeulenLeerrijk onderwijs, zin en onzinDieper leren. De zin en onzin van leerrijk onderwijs - Martine Blonk - MeulenkampVier instrumenten om classroom te 'flippen'Vier instrumenten om van flippen een succes te maken - Jaap VersfeltSchermen-schermtijd verminderenMeer of minder schermen op school? - Ruben du BurckKlaslokaal, afleiding, invloed van kleurenDe vergeten variabele: het klaslokaal - Ruben du BurckVakintegratie; verschillende vormen om kennis te verbinden -eenVakintegratie 1 - Welke vormen van integratie zijn er? - Rens GresnigtVakintegratie, didactische aanpak-tweeVakintegratie 2 - Zoek naar het verbindende principe - Rens GresnigtVakintegratie en leerkracht competentiesVakintegratie 3 - Welke competenties vraagt het van een leerkracht? - Rens GresnigtHybride leeromgeving (1): kernelementen en rolverdelingHybride leeromgeving (1): over de grens tussen werk en school - Rens GresnigtHybride leeromgeving (2): onderwijsvisie en leerinhoudHybride leeromgeving (2): de onderwijsvisie - Rens GresnigtHybride leeromgeving (3): het ontwerpHybride leeromgeving (3): het ontwerp - Rens Gresnigtleren van leerlingen basis-kader-beroepsgerichte leerwegLeren leerlingen van het vmbo anders? - redactieinstructie unitonderwijsInstructie geven in unitonderwijs, hoe doe je dat? - Hanneke OostingEffect combinatieklas op leerprestaties en leerkrachtDe combinatieklas: wat doet die met de leerprestaties en leerkracht? - redactieleren van leerlingen basis-kader-beroepsgerichte leerwegLeren leerlingen van het vmbo anders? - redactieBeste opstelling in het klaslokaalBeste opstelling in het klaslokaal - Niels de Jong

Dossiers

Uw onderwijskundige kennis blijft op peil door 3500+ artikelen.