Kennisplatform
Nieuw: Let op! Wij-leren.nl lanceert nieuwe website

Verrijken

Dossier: alle informatie over Verrijken

Verrijken is het aanbieden van verrijkingsstof aan kinderen die meer uitdaging nodig hebben. Intelligente kinderen hebben minder herhaling nodig om tot beheersing van de stof te komen. Daarom is het goed om in de herhalingsstof te schrappen en deze kinderen verrijkingsstof aan te bieden. Verrijkingstaken komen dus niet bovenop het gewone werk, maar in plaats van overbodige herhaling.

Verrijking is te splitsen in verbreding en verdieping. Verdiepingsstof sluit aan op het reguliere curriculum, terwijl verbreding een uitbreiding is van het reguliere curriculum. Een voorbeeld van verbreding is het aanbieden van sterrenkunde of een moderne vreemde taal, zoals Spaans.

Verrijking stelt kinderen in de gelegenheid om in de vrijgekomen tijd te werken aan aansprekende opdrachten op hun eigen niveau. Dat heeft een positieve invloed op hun motivatie.

Heb je vragen over dit thema? Stel ze in de onderwijs community binnen de Wij-leren.nl Academie!

Laatst geactualiseerd op 1 augustus 2022

Ontdek meer

Externe verwijzingen

Wat is de taxonomie van Bloom?Wat is de taxonomie van Bloom?
 Wij-leren.nl Academie
Doelgericht werken aan basisvaardighedenDoelgericht werken aan basisvaardigheden
 Medilex Onderwijs

Boeken

Succesvol begeleiden van hoogbegaafdenSuccesvol begeleiden van hoogbegaafde kinderen en jongeren - Arja KerpelDe GidsDe Gids - Over begaafdheid in het basisonderwijs - Arja KerpelPassend onderwijs voor begaafdenPassend onderwijs voor begaafde leerlingen - Arja KerpelKei in hoogbegaafdheidKei in hoogbegaafdheid - Hét praktijkboek voor de leerkracht - Arja KerpelKei in hoogbegaafdheidKei in hoogbegaafdheid - Hét praktijkboek voor de leerkracht - Arja KerpelOnderwijs aan zeer makkelijk lerenden of hoogbegaafdenOnderwijs aan zeer makkelijk lerenden of hoogbegaafden - Marleen LegemaatHoe dan?! Pakkend onderwijs voor begaafde leerlingenHoe dan?! Pakkend onderwijs voor begaafde leerlingen - Marleen LegemaatUitdagende peuters en kleuters uitdagenUitdagende peuters en kleuters uitdagen - Lianne JongsmaUitdagende peuters en kleuters uitdagenUitdagende peuters en kleuters uitdagen - Lianne JongsmaHoogbegaafd of ontwikkelingsvoorsprongHoogbegaafd of ontwikkelingsvoorsprong - Marleen LegemaatAlle leerlingen bij de lesAlle leerlingen bij de les - Machiel Karels

Samenvatting

LeeromgevingenLeeromgevingen: rol leerkracht - didactische werkvormen - differentiatie - Arja KerpelDifferentiatieDifferentiatie - omgaan met verschillen tussen leerlingen - Arja KerpelLapbook makenLapbook maken - Een creatieve verrijkingsopdracht - Arja KerpelLapbook makenLapbook maken - Een creatieve verrijkingsopdracht - Arja Kerpel

Verdieping

Rekenen hoogbegaafde leerlingen Altijd de beste in rekenen. Tot nu. - Martine Blonk - MeulenkampVerrijkend themaonderwijs kleuters Verrijking bij thema's in de kleuterklas - Martine Blonk - MeulenkampBegeleiding hoogbegaafden met ontwikkelingsstoornisBeter begeleiden van Dubbel Bijzondere leerlingen - Eleonoor van GervenLeerhonger bij hoogbegaafdenHonger...! naar leren - Martine Blonk - MeulenkampHoogbegaafd zonder voorsprongHoogbegaafd zonder didactische voorsprong? - Lisanne van NijnattenCompacten en verrijkenCompacten en verrijken: Een must voor (hoog)begaafde kinderen - Lisanne van NijnattenExtra zorgvraagOnderwijs voor hoogbegaafden met extra zorgvraag - Lisanne van NijnattenKlas overslaanKlas overslaan / versnellen? Let op! - Teije de VosVakspecifiek verrijkenUitdagend differentiëren in de les - vakspecifiek verrijken - René LeverinkCreatief begaafdUitdagend onderwijs voor creatief begaafde leerlingen - Annemieke TopUitdagend onderwijsBeter begeleiden van uitdagend onderwijs - Eleonoor van GervenMisverstanden hoogbegaafdheidZeven misverstanden rond hoogbegaafdheid - Arja KerpelLeerstof hoogbegaafdenLeerstof hoogbegaafden: moeilijk moet! - Eleonoor van GervenOntwikkeling kleuterJe zal maar kleuter mogen zijn! - Dolf JansonVisies op begaafdheidHet verschil mag er wezen - Twee visies over begaafdheid - Eleonoor van GervenOnderzoekend leren bij kleutersOei, dat weet ik niet, laten we het samen onderzoeken - Martine Blonk - MeulenkampPlusklas of inclusie onderwijsHoe lang blijft de plusklas nog bestaan? - Martine Blonk - MeulenkampHoogbegaafdheid en gevoelige periodes in de ontwikkelingGevoelige periodes en hoogbegaafdheid (1) - Hilde van RossenGevoelige periodes - integratie leerwinstenGevoelige periodes en hoogbegaafdheid (2) - Hilde van RossenKenmerken van optimaliserend onderwijsKenmerken van Optimaliserend Onderwijs - Ton MooijOnderwijskwaliteit hoogbegaafde leerlingenOnderwijskwaliteit, ook voor (hoog)begaafde leerlingen - Ton MooijUitdagend rekenmateriaalUitdagend rekenmateriaal voor goede rekenaars - Machiel Karelslandelijk kerncurriculum, vrij schoolcurriculumOptimaliserend Onderwijs (1) Beperkt landelijk kerncurriculum en vrij schoolcurriculum - Ton MooijDoorlopende leerprocessen en verantwoorde zelfregulatieOptimaliserend Onderwijs (2). Doorlopende leerprocessen en verantwoorde zelfregulatie - Ton MooijHindernissen leerprocessen hoogbegaafde leerlingen deel 2Interne hindernissen in de leerprocessen van hoogbegaafde leerlingen (2) - Carl D'hondtHindernissen leerprocessen hoogbegaafde leerlingen deel 1Interne hindernissen in de leerprocessen van hoogbegaafde leerlingen (1) - Carl D'hondt

Dossiers

Uw onderwijskundige kennis blijft op peil door 3500+ artikelen.